Mar10n Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 (edited) Har fjernkontroll (Anchorlift) til ankervinsj med ledige kanaler som jeg vil bruke på baugpropellen. Mener ut fra manualer og informasjon på nettet at dette skal være mulig(?). Lurer da på hvordan dette bør kobles sammen. Har forstått at det er tilsvarende kabling som om jeg skal koble til en ekstra ankervinsj el.l. men er usikker på detaljene. Kobler jeg ledige "uttak"/givere fra kontrollboks på fjernkontroll direkte på kablene fra kontrollpanel for baugpropell? Tenker da å koble direkte på kablene Blå og brun FØR inntaket til Max Power kontrollboks som anvist på side 14 i følgende skjema: http://www.max-power.com/product/download/..._ELE_GB.pdf.pdf Hvordan stiller det seg f.eks. med spenning etc på de forskjellige komponentene? Det er vel forskjell på hvor mye effekt som sendes på forskjellige enheter? (her er jeg på veldig tynn is.. ) Har søkt på forumet uten å finne noe konkret som hjelper meg med dette og takker for alle bidrag til løsningen Edited July 18, 2007 by Mar10n (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AustAgder8000 Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Koplet akkurat min QL baugpropell til fjernkontrollen til ILAS radiosender. Var stort sett bare å kople ledninger fra ledig kanal på radiosender til eksisterende bryter til baugpropell. Eneste problemet mitt var at QL er minus styrt og ILAS er pluss styrt. måtte derfor legge inn ett relé på de nye ledningene som gjør + på utgang fra ILAS om til - inn til QL. Antar dette er lurt å sjekke for deg også. Ellers skal det ikke være no problem med spenning, enten er det 12v dvs + eller så er det 0v dvs minus. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mar10n Posted July 18, 2007 Author Share Posted July 18, 2007 Var stort sett bare å kople ledninger fra ledig kanal på radiosender til eksisterende bryter til baugpropell. Hvor koblet du til på "eksisterende bryter"? På selve konsollet (styrepanelet) for bruk av baugpropellen eller "kontrollboksen" som kobler alt sammen? Har hørt om at det er noe spesielt i forhol til minus og plus på enkelte vinsjer. Skal sjekke dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AustAgder8000 Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Hvor koblet du til på "eksisterende bryter"? På selve konsollet (styrepanelet) for bruk av baugpropellen eller "kontrollboksen" som kobler alt sammen? Spiller ingen rolle siden det vil være hver sin ende av samme ledning. I mitt tilfelle koplet jeg meg inn på selve bryteren ved førerplassen siden der var lettest å komme til (jeg har bryter til baugpropell på speed/gir håntaket). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-Balder- Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Løfter denne jeg Noen som hvet hvordan rele som forandrer + til - på styre signalene som nevnt over her og hvor man får tak i dette ? da jeg gjerne skulle koblet QL propellen på ilas fjern kontrollen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pondus/påsan Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Det enkleste er vel å bruke releer. Da slipper en tenke på pluss signal og minus signaler. La utgangen på fjernkontroll mottakeren styre releene, og relekontakten kobles i serie med thruster bryteren. Og vips. Det virker. Uansett merker. Koster heller ikke skjorta. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts