hifo Startet 18.Juli.2007 Del på Facebook Startet 18.Juli.2007 hmm.. sitter en klump som jeg tror er en regulator bak på min rekke dieselpumpe.. med ett rør opp til innsugsmanifolden, som jeg tror er fro å regulere dieselmengde etter turbotrykket.. bak på denne regulatoren er det en blendet skrue med to kontramuttere og et lite skrujern spor i midten.. jeg trodde det var dieselmengde justeringen . men skjer lite eller ingenting når jeg prøver fullfart på båten .. skal ha opp turtallet litt , da den får 800 rpm for lite .. pumpener på en nissan diesel fe6t motor og det står fe6-3 på pumpen .. noen som vet hvor mengdeskruen er på denne?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
aqad Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det er nok disel mengden det ja, den skal skrus innover. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) har forsøkt justere skruen endel ut og inn og prøvekjørt.. men ingen forskjell å merke , hverken på røyk eller turtall.. grr.. Redigert 26.Juli.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 det er en kiki dieselpumpe.. med regulator som er turbotrykksavhengig.. har lett masse på nettet men finner ikke noe :-( Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) Hei, på min gamle motor Nissan SD33 var det og en Bosch kiki dieselpumpe. Jeg kontaktet verkstedet på Sandnes Elektro diesel som hjalp meg med å identifisere rett skrue på den "gamle" motoren. Ellers kan se om du kan få litt info her: http://www.offroad.no/forum/index.php?show...c=54366&hl= her fikk jeg hjelp etter at jeg skiftet til en patrol motor. Har du bilder av dieselpumpa di? Redigert 27.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 har ikke bilder dessverre .. klarer ikke å få lagt inn bilder her.. men konklusjonen var at det var den skruen på de øverste bildene som var mere "mat" ved høyere turtall ?? og den skruen bak på regulatoren bare er en røykbegrenser på lavere rpm ?? stemmer det ? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) Jepp! Jeg justerte en halv turn på denne: Og fikk merkbart mer effekt, nok til at jeg klarte maks turtall med normalt lastet båt Redigert 27.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 og den pumpen på patrolen ser for meg, veldig lik ut.. skal ned etterpå og se om den skruen på siden er der.. ellers tusen takk for linken sf.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Bare hyggelig, du får ha lykke til. Tenkte jeg kunne legge ut et bilde av dieselpumpa på SD33T'en jeg hadde i forrige båt men bildene var ikke så bra: og her av hele motoren: Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 (redigert) var nedi båten nå og justerte den skruen på siden av pumpen inn en halv omdreining.. den var blendet. og det er ettermontert intercooler på motoren så jeg håper det gir et positivt utslag på knopmåleren (gps) fikk ikke prøvd båten .. skal ut senere . gir tilbakemelding . PS sist uke justerte jeg ca en omdreining inn på den skruen på røykbegrenseren bakerst.. syntes kansje den var litt friskere fra bunn . eller om det bare var inni mitt hode. Redigert 27.Juli.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Skrudde du inn.........denne skal skrues ut slik at den halvmånen som hviler på den kommer lengre bakover. Du får ta med litt verktøy på testturen. Slik du har gjort det nå mister du nok effekt. Dersom det er tilfelle får du prøve med en omdreining ut og teste igjen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 ehh.. aha .. takk igjen.. sikkert riktig som du sier men jeg forsto det ut fra linken at den skulle skrues innover testkjører etterpå.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Mener bestemt at det er ut, men det er over et år siden jeg holdt på med det samme så det kan jo være at jeg roter. Du får prøve deg frem, en halv omdregning skal være godt merkbart så du er nok ikke i tvil når du prøver om det var rett vei du valgte. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 ser det straks på turtelleren... får 1950 rpm Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 27.Juli.2007 Del på Facebook Svart 27.Juli.2007 Jepp, du både ser på turtelleren og føler på båten når du får litt mer punch i motoren. Blir det testing i helga eller blåser det stokk og stein hos dere også? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 reiste ut sist helg .. kom på nett nå igjen ,derfor manglende tilbakemelding sf.. du hadde rett ang skruen.. den skulle skrues ut.. prøvde meg fram ,og den økte 50 rpm for hver halve omdreining . jippi.. har testet endel men nå får je2-2,5 omdreininger på skrueng ikke mere efektøkning men har skrudd den ut 2,5 omdr og den gjør nå 3 knop mer enn før på 2100 rpm.. klarte bare 1900 før etter å finkikket på turtelleren. ikke fått den til å ryke enda .. men føler turtallet stagnerte etter 2- 2,5 omdreininger på skruen.. fra 15 til 18 er veldig mye verdt . takk sf Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 (redigert) Kjekt å høre! Mulig du har fått maks dieselpumpa kan gi uten ombygging og det er derfor du ikke får mer effekt etter 2 1/2 omdreininger på skrua. Det spørs om du ikke også bør vurdere en lettere propell. Etter hva jeg forstår får du nå 2100 rpm mens motoren har maks effekt på 2700 rpm. Det er ikke helt sunt å kjøre motren så tungt samt at du ikke utnytter fartspotensialet som bor i den. Redigert 2.August.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 2.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2007 vet det sf. men måtte jo finne topp turtallet med belastning for å finne ut hvor mye propellen må tas av på stigningen..tror pumpa gir max ja for den siste omdreiningen da skjedde det lite eller ingenting. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 2.August.2007 Del på Facebook Svart 2.August.2007 Da har du jo alt under kontroll da Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 2.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2008 vannutskilleren i dieselfilteret mitt er fylt med 2 cm frossent vann :-( . slik var det i sensommer og , ( ikke frosset da ) men åpnet lokket til dieseltanken for å suge ut vannet som "måtte " være der . men der var ikke en dråpe i tanken.. er det fysisk mulig at det kommer vann i filteret uten at der er synlig vann i tanken ? er ikke sikker på om sugerøret står helt i bunn. men det skal jeg sjekke snart . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
hifo Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2010 Sitter nå med tuboen på gulvet foran meg i verkstedet.. i fjor ladet den 0,85 bar.. i år 0,5 bar.. Den er voldsomt angrepet av korrosjon , sansynligvis fordi den er beregnet til en lastebil.. Wastgatespjeldakselen satt selvsagt dønn fast i lukket stilling , men har fått av lokket til spjeldet og ser at annleggsflaten til spjeldet er veldig rustet og tykke flak lløsner når jeg kakker på det.. Har nå får "myket" opp foringen i spjeldakseln så den saken er grei.. men må jo også pusse nu annleggsflate mot spjeldet som skal være tilnærmet tett når wastgaten stenger.. Noen som har gjort lignende jobb? og noen tips til å begrense korrosjonen på turbo eksosside ??? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.