topa Startet 18.Juli.2007 Del på Facebook Startet 18.Juli.2007 Jeg har Yanmar 6LPA-STP og byttet i dag begge dieselfilter (Racor grovfilter og yanmar finfilter), begge var samme type som tidligere. Motor har gått 90 timer. Dette er første filterbytte. Når jeg prøvekjørte fikk jeg bare 3600 rpm , mens det skal være 3800. Jeg kunne ikke høre fusking på motor. Hva kan ha skjedd.?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Sikker på at det er samme type filter? Om du ikke har gjort noe annet kan det være for lite gjennomstrømming gjennom filtrene. Vet ikke om luft i systemet kan gi slike symptomer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det er samme type orginalfilter og finhetsgrad. Dersom gjennomstrøming er for dårlig vil jeg anta at den hadde fusket. Motor fulgte godt med når jeg dro den opp i plan. Båten har ikke vært brukt på en mnd. Kan det være groing ??. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Har den ligget lenge i vannet uten å være brukt da? Andre muligheter - fulle tanker nå? Kanskje du har fått noe i propellen som ligger og bremser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Ganske normalt at turtallet faller når den har ligget i ro en måned midt i verste vekstsesongen. Du får dra den på land og spyle den godt under og se om det blir noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Har våtdrakt som jeg aldri har brukt, men jeg får ta meg en tur i vannet i morgen og se om det er noe som kan forklare dette. Er det noen som har mistet 200 rpm etter å ha ligget i mnd uten å bruke båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Hvis den får for lit diesel gjennom forfilteret så drar den ned hånd pumpen oppe på hoved filteret under belasting Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 200rpm er ikke uvanlig etter å a ligget noen måneder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 18.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Hvis den får for lit diesel gjennom forfilteret så drar den ned hånd pumpen oppe på hoved filteret under belasting Dette var et fint tips. Hvordan oppfører motor seg hvis den får forlite diesel.??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det rimeligste er å sjekke bunnen. Du skriver at den har lagt i ro en måned og tror jeg ville ha begynt der før noe skruing. På en måned blir skroget sleipt under, motoren sliter med å få opp farten på skroget pga. større motstand og turtallet blir lavere pga. dette. På et deplasementskrog merkes det ikke så godt, men halvplanere og planende båter merker det meget godt. Skrubb den under og sjekk etterpå. Første når du har et helt reint skrog med propell og fortsatt mangler turtall først, da ville jeg sjekket filtre etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Min erfaring med denne motoren er at det skal mye til av groe og last før den mister turtall. Jeg mister fart men ikke turtall. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg forholdsmessig har en veldig lett propell. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Har akkurat byttet finfilter på en rimelig ny motor (90 timer). Opplevde at maksturtallet økte med 150 omdreininger!!! (Dog ikke samme motor, jeg har en VP D6-350, men diesel er diesel ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 tttpa, ser at du har en Scand Baltic. Hvilken propelltype og dimensjon har du. Det kan være at propellen er "litt" tung, og da skal det ikke så mye slim under båten før det gir en liten bremseeffekt. Det er store flater under Balticken som gir grunnlag for slimdannelse. Du har kanskje også hardt bunnstoff det første året? Det er forøvrig liten andel av dieselen, ca 10 % som forbrennes i Yanmaren, resten går i retur til tankene. Jeg har derfor lite "tro" på at filtrene dine har effekt på dieseltilførselen. Kan det være at du kar kommet litt bort i avstengningsventilene for diesel under filterbyttet? Det er ikke uvanlig at man stenger ventilene for å motvirke at det skal bli for mye søl ved filterbytte. Uansett blir det interessant å høre forklaringen på redusert turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Hvis den får for lite diesel så får du redusert turtal den fusker ikke den kan være treg og få i plan. Du kan kjøpe dieselfilter hos Toyota det dr samme motor som lancruser 1hd-ft Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 19.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Da er problemet løst og her er svaret: Snakket med Yanamar verksted som ligger like ved båten. De mente det var groing som var årsak. Dersom det var luft i systemet så ville dette komme ut siden motor startet. I kveld var jeg uti vannet med våtdrakt og brukte ca. 1/2 time på å fjerne groing på ror, propell og trimflaps. Var spent på hvordan prøveturen ville gå, men i dag gikk båten normalt på 3800 rpm og 26 knop i går hadde jeg 3600 og 22 knop. Jeg hadde altså mistet 4 knop p.g.a groing. Båten hadde ikke vært brukt på en mnd. Det var mye groing, mye mer enn det som var etter hele sesongen ifjor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 3800 rpm er for lite på Yanmar 6 Lp den bør ha minst 3950-4000 den liker ikke å gå tungt da kan du risikere haveri på ventilene som er et problen på dene motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 20.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 3800 rpm er for lite på Yanmar 6 Lp den bør ha minst 3950-4000 den liker ikke å gå tungt da kan du risikere haveri på ventilene som er et problen på dene motoren Det er mulig det Liberty, men det er Yanmar Norge som har testet ut propell og godkjent den for Scand. Propell er riktig dersom jeg kunne få turtallet opp i 3800 rpm, hvis ikke var det en garantisak. Alle performence kurver jeg har sett på nettet for denne motoren stopper på 3800, dette ligger på Yanmar sine hjemmesider også. Hvis motoren må kjøres over 3800 så har jeg et problem siden dette ofte ikke er mulig p.g.a annen trafikk . I følge Gjørvad hos Yanmar som jeg snakket med i 2006 kan motor kjøres på alle turtall opp til 3800, men ikke i timesvis i området 1500 - 2500 for da er ikke turbo med. Har du noe dokumentasjon på denne påstanden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 ....haveri på ventilene som er et problen på dene motoren Er dette et velkjent problem for denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) Er dette et velkjent problem for denne motoren? Hei roaldbj! Kan det være noe av det som er omtalt her?: http://www.freeboards.net/index.php?mforum...p;showtopic=105 http://www.freeboards.net/index.php?mforum...;showtopic=1201 Slik jeg forstår det, gjelder det i så fall en tidlig serie av ventilstamme-foringer som kan forårsake at eksos-ventiler "henger igjen" og begynner å gi "kakkelyd". Slik det er beskrevet, kan det fremkomme ved lengere perioder med lavere turtall eller også pga. at motoren sliter litt med for "tung" propell. Yanmar har på ett eller annet tidspunkt (etter 2002?) gått over til å benytte en annen type ventilstamme-foringer på denne motoren. Redigert 20.Juli.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Takk for henvisningene Arvid_A. Jeg håper at flere Yanmar eiere blir kjent med det forumet du har henvisninger til og som svarer på "nesten" alt mulig om Yanmar motorer. Det virker også for meg som at forholdet er beskrevet av noen ytterst få eiere på motorer som er fra før 2002. Blir interessant å registrere om noen her på BP har opplevd dette selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) Jeg har overhalt 6 Yanmer 6lp motorer pga haveri av ventiler.Yanmar kom med nye ventiltetningene på 6lpa da ble det noe bedre men det har vært noen haveri på de også, de nye ventiltetninger er grøn på farge så hvis du tar av ventildekselet så kan det sjekkes med et bra lys. Dele nr på de nye ventiltetningene er 119775-11340 Motoren må ikke kjøres på 3800 men du må opnå minst 3950 rmp ellers så går den for tunkt Kan også lese mye om det på dette forumet http://boatdiesel.com/BDR/Forums/main.cfm?...amp;Forum_ID=75 https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/yanmar_overhaling.jpg Redigert 20.Juli.2007 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Jeg har lest en del på www.freeboards.net på yanmar forumet. Det ser ut til ventilproblemet var på eldre motorer og at problemet er løst fra 2004 utgaver. Det var også svært få som hadde problemet og tusenvis som ikke hadde problem. I følge Gjørvad hos Yanmar Norge som jeg snakket med i 2006 så er propell riktig dersom jeg kan oppnå 3800 rpm. Yanmar hadde godkjent propellen som Scand bruker til denne motoren. Dette har med garanti å gjøre. Dersom motor skal kunne komme opp i 3950 rpm så kan jeg ikke skjønne hvorfor yanmar sier den bare skal gå på 3800. Jeg tror ingen Scand baltic får 3950 med denne motor. Skulle vært artig å høre hva som er max rpm for andre eier av Yanmar 6lpa motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Når man skal måle RPM på Yanmar-motorene kan det være lurt å benytte tachometer. Mine motorer viser ca 50 - 70 RPM for mye på instrumentene i forhold til "nøyaktig" målt RPM. I en annen båt med Yanmar 6 LYA-STE viste båtens instrument 50 RPM for mye på så å si alle turtallsområder - med gir i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Nesten alle turtellerene til Yanmar viser ca 50 omdreininger feil forholt til det korekte målt med tachometer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) I følge Yanmarhelp.com viser de 100 o/min feil nærmest som en regel. Dette stemmer også med målingene gjort i min båt. Jeg oppnår forøvrig 3950 o/min på tachometer og 4050 på dashbordet for min 6LP fra 2001. Forøvrig virker det som om de som fikk problemer med ventiler hadde mye kjøring på lave turtall. Redigert 26.Juli.2007 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.