Jump to content

Yanmar 6LPA mangler turtall etter filterbytte


topa

Recommended Posts

Jeg har Yanmar 6LPA-STP og byttet i dag begge dieselfilter (Racor grovfilter og yanmar finfilter), begge var samme type som tidligere. Motor har gått 90 timer. Dette er første filterbytte. Når jeg prøvekjørte fikk jeg bare 3600 rpm , mens det skal være 3800. Jeg kunne ikke høre fusking på motor.

Hva kan ha skjedd.??

Link to post
Share on other sites

Det rimeligste er å sjekke bunnen. Du skriver at den har lagt i ro en måned og tror jeg ville ha begynt der før noe skruing.

På en måned blir skroget sleipt under, motoren sliter med å få opp farten på skroget pga. større motstand og turtallet blir lavere pga. dette. På et deplasementskrog merkes det ikke så godt, men halvplanere og planende båter merker det meget godt.

Skrubb den under og sjekk etterpå.

Første når du har et helt reint skrog med propell og fortsatt mangler turtall først, da ville jeg sjekket filtre etc.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med denne motoren er at det skal mye til av groe og last før den mister turtall. Jeg mister fart men ikke turtall. Men det kan ha noe å gjøre med at jeg forholdsmessig har en veldig lett propell.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

tttpa, ser at du har en Scand Baltic. Hvilken propelltype og dimensjon har du. Det kan være at propellen er "litt" tung, og da skal det ikke så mye slim under båten før det gir en liten bremseeffekt. Det er store flater under Balticken som gir grunnlag for slimdannelse. Du har kanskje også hardt bunnstoff det første året? Det er forøvrig liten andel av dieselen, ca 10 % som forbrennes i Yanmaren, resten går i retur til tankene. Jeg har derfor lite "tro" på at filtrene dine har effekt på dieseltilførselen. Kan det være at du kar kommet litt bort i avstengningsventilene for diesel under filterbyttet? Det er ikke uvanlig at man stenger ventilene for å motvirke at det skal bli for mye søl ved filterbytte. Uansett blir det interessant å høre forklaringen på redusert turtall.

Link to post
Share on other sites

Da er problemet løst og her er svaret:

 

Snakket med Yanamar verksted som ligger like ved båten. De mente det var groing som var årsak. Dersom det var luft i systemet så ville dette komme ut siden motor startet. I kveld var jeg uti vannet med våtdrakt og brukte ca. 1/2 time på å fjerne groing på ror, propell og trimflaps. Var spent på hvordan prøveturen ville gå, men i dag gikk båten normalt på 3800 rpm og 26 knop i går hadde jeg 3600 og 22 knop. Jeg hadde altså mistet 4 knop p.g.a groing. Båten hadde ikke vært brukt på en mnd. Det var mye groing, mye mer enn det som var etter hele sesongen ifjor.

Link to post
Share on other sites

3800 rpm er for lite på Yanmar 6 Lp den bør ha minst 3950-4000 den liker ikke å gå tungt da kan du risikere haveri på ventilene som er et problen på dene motoren

 

Det er mulig det Liberty, men det er Yanmar Norge som har testet ut propell og godkjent den for Scand. Propell er riktig dersom jeg kunne få turtallet opp i 3800 rpm, hvis ikke var det en garantisak. Alle performence kurver jeg har sett på nettet for denne motoren stopper på 3800, dette ligger på Yanmar sine hjemmesider også. Hvis motoren må kjøres over 3800 så har jeg et problem siden dette ofte ikke er mulig p.g.a annen trafikk . I følge Gjørvad hos Yanmar som jeg snakket med i 2006 kan motor kjøres på alle turtall opp til 3800, men ikke i timesvis i området 1500 - 2500 for da er ikke turbo med.

Har du noe dokumentasjon på denne påstanden.

Link to post
Share on other sites

Er dette et velkjent problem for denne motoren?

Hei roaldbj!

Kan det være noe av det som er omtalt her?:

http://www.freeboards.net/index.php?mforum...p;showtopic=105

http://www.freeboards.net/index.php?mforum...;showtopic=1201

 

Slik jeg forstår det, gjelder det i så fall en tidlig serie av ventilstamme-foringer som kan forårsake at eksos-ventiler "henger igjen" og begynner å gi "kakkelyd". Slik det er beskrevet, kan det fremkomme ved lengere perioder med lavere turtall eller også pga. at motoren sliter litt med for "tung" propell. Yanmar har på ett eller annet tidspunkt (etter 2002?) gått over til å benytte en annen type ventilstamme-foringer på denne motoren.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for henvisningene Arvid_A. Jeg håper at flere Yanmar eiere blir kjent med det forumet du har henvisninger til og som svarer på "nesten" alt mulig om Yanmar motorer. Det virker også for meg som at forholdet er beskrevet av noen ytterst få eiere på motorer som er fra før 2002. Blir interessant å registrere om noen her på BP har opplevd dette selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har overhalt 6 Yanmer 6lp motorer pga haveri av ventiler.Yanmar kom med nye ventiltetningene på 6lpa da ble det noe bedre men det har vært noen haveri på de også, de nye ventiltetninger er grøn på farge så hvis du tar av ventildekselet så kan det sjekkes med et bra lys. Dele nr på de nye ventiltetningene er 119775-11340

Motoren må ikke kjøres på 3800 men du må opnå minst 3950 rmp ellers så går den for tunkt

Kan også lese mye om det på dette forumet

 

 

http://boatdiesel.com/BDR/Forums/main.cfm?...amp;Forum_ID=75

yanmar_3.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/589/yanmar_overhaling.jpg

Redigert av liberty (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest en del på www.freeboards.net på yanmar forumet. Det ser ut til ventilproblemet var på eldre motorer og at problemet er løst fra 2004 utgaver. Det var også svært få som hadde problemet og tusenvis som ikke hadde problem.

 

I følge Gjørvad hos Yanmar Norge som jeg snakket med i 2006 så er propell riktig dersom jeg kan oppnå 3800 rpm. Yanmar hadde godkjent propellen som Scand bruker til denne motoren. Dette har med garanti å gjøre. Dersom motor skal kunne komme opp i 3950 rpm så kan jeg ikke skjønne hvorfor yanmar sier den bare skal gå på 3800. Jeg tror ingen Scand baltic får 3950 med denne motor.

 

Skulle vært artig å høre hva som er max rpm for andre eier av Yanmar 6lpa motorer.

Link to post
Share on other sites

Når man skal måle RPM på Yanmar-motorene kan det være lurt å benytte tachometer. Mine motorer viser ca 50 - 70 RPM for mye på instrumentene i forhold til "nøyaktig" målt RPM. I en annen båt med Yanmar 6 LYA-STE viste båtens instrument 50 RPM for mye på så å si alle turtallsområder - med gir i fri.

Link to post
Share on other sites

I følge Yanmarhelp.com viser de 100 o/min feil nærmest som en regel. Dette stemmer også med målingene gjort i min båt.

Jeg oppnår forøvrig 3950 o/min på tachometer og 4050 på dashbordet for min 6LP fra 2001.

 

Forøvrig virker det som om de som fikk problemer med ventiler hadde mye kjøring på lave turtall.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...