princess32 Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Ja, da er det vist gått igjennom at det blir obligatorisk for de som har større båt en 10 meter, og 200 HK å ta "testen" til neste år. Men for oss som har ett slikt "bevis" fra før, blir dette forsatt gyldig eller må vi opp til en ny "test". Jeg mener her de som har båtførerprøven, og ikke de med høyere sertifikat så det er sagt med en gang. Med dette skal det vel bli en mye sikrere båtsommer neste år, med mye mindre redningsaksjoner, eller????? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Da er det bare og avlegge prøven til høsten. Regner det som sikkert at dagen båtførerprøve gjelder, hvis ikke har myndighetene ett enda større problem Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Bra jeg fikk tatt den i vår da! Men: "2008: førere av båter på ti meter og mer/motor på 200 hk og mer" - Vil dette si at man i 2008 kan føre en båt på 49 fot, såfremt den ikke har mer enn 199 hester? Eller gjelder det for 10 meter og mer ELLER 200 hester? Kan man i 2008 kjøre en båt på 9,8 meter med ubegrenset motorkraft??? Muligens at undertegnede er noget trang i nøtta nå Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Det er høyst sannsynlig at kun et av kravene trenger å være oppnådd for å utløse "sertifikatplikt". En ordning som setter til side det vanlige båtførerbeviset har jeg vanskelig for å tro at kan gjennomføres. I verste fall vil det kunne bli en overgangsordning der de som har båtførerbeviset kan søke om oppgradering til det nye beviset (dersom det skulle bli et nytt bevis) og få det uten videre Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorb Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Bra jeg fikk tatt den i vår da! Men: "2008: førere av båter på ti meter og mer/motor på 200 hk og mer" - Vil dette si at man i 2008 kan føre en båt på 49 fot, såfremt den ikke har mer enn 199 hester? Eller gjelder det for 10 meter og mer ELLER 200 hester? Kan man i 2008 kjøre en båt på 9,8 meter med ubegrenset motorkraft??? Muligens at undertegnede er noget trang i nøtta nå Kravet blir vel hvis den er større en 10 meter eller har motor over 200 hk (dvs 17 fot 200 hk må du ha sertf.) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Men er lengden båtens totallengde, eller vil min Viksund 925 gå klar? Totallengden er 10.60 på denne... Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Men er lengden båtens totallengde, eller vil min Viksund 925 gå klar? Egentlig er det vel ikke verre enn at om du er i tvil bør du ta prøven uansett. Det er kun snakk om et år. Dersom dagens prøve vil gjelde og framtidens prøver kan bli litt vanskeligere tror jeg at det kan bli et lite rush rett etter sommeren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Egentlig er det vel ikke verre enn at om du er i tvil bør du ta prøven uansett.Jeg ville nå sagt at du burde ta prøven uansett om du er i tvil eller ikke Før eller senere blir der innført obligatorisk sertifikat, enten nå eller om noen år, og den kunnskapen du får på båtførerkurs er nyttig enten den er pålagt eller ikke Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Jeg ville nå sagt at du burde ta prøven uansett om du er i tvil eller ikke Før eller senere blir der innført obligatorisk sertifikat, enten nå eller om noen år, og den kunnskapen du får på båtførerkurs er nyttig enten den er pålagt eller ikke Har ikke noe imot å ta "lappen" om jeg trenger det. Mye å lære uansett. Har forøvrig tatt "Grunnkurs i sjømannskap og seiling", et 6 ukers kurs på skoleskipet Sørlandet. Burde telle det også Og skipselektriker-sertifikat.... Heller tvilsomt at det teller Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts