Jump to content

Tips til fine gjestehavner i Danmark

mokes

Recommended Posts

29 juli begynner ferien med avreise fra Tønsberg. Turen vil da gå nedover svenskekysten et stykke, så over til Skagen. Derfra og nedover mot Tyskland har jeg ikke vært før. Så noen tips hadde vært fint. Skal være ute i 5 uker:-)

Seiler hilsen fra

Morten

Edited by mokes (see edit history)

Det er et par bøker som er vel verd pengene. Den ene er Komma's Havnelods som omtaller alle havner i Danmark (og endel på Sveriges vestkyst og endel tyske havner). Den andre er Komma's bog (Jan Ebert) om Ankerpladser i Danmark. Den siste boken omtaler 120 ankerplasser i Danmark. Ellers er vindforholdene nå slik både i Kattegat og Skagerak at det er svært varierende styrke og retning fra dag til dag. Av hensyn til de ombord kan det være greit å følge med på værmeldingene. Denne siden har hittil i sommer gitt meg mye verdifull informasjon (vegg Wind og Denmark så kan du se utviklingen time for time et-par tre døgn fremover): http://ocean.dmi.dk/anim/index.html Vet ikke hvor langt sør-østover du vil. Det er mange interessante steder fra Samsø - Lillebeltet og videre mot Tyskland, bl.a. Flensburg.

Dersom du går innom Dyvig på Als så kommer du inn i en lagune. I båtlauget er det felles grilling hele juli - flotte griller i syrefast stål som også fåes kjøpt på Nordborg:

dkgrill.jpg

Dersom du går innom Ballen på Samsø kan det fort bli fullt etter kl 14 - det har jeg opplevd mange år. Ballen er en av de mest populære havnene nær Lillebeltet. Bildet er fra Ballen - men kunne i grunnen vært hvor som helst i Danmark. Også i Ballen får man plass uansett hvor trangt det er - først fortøyer man som vanlig, deretter brukes ankre og "uvanlige" fortøyningssystemer. Men jeg har alltid respekt for de som anløper og fortøyer på Ballen i Samsø - de er alltid erfarne seilere, enten de kommer i seilbåt eller motorbåt.

ballen1.jpg

Når man seiler nordover fra Samsø er det ikke uvanlig å gå i retning av Grenå/Anholt. Her har vi passert Hjelm som sees til venstre - 16. juli 2007 med fullstendig skyfri himmel. Det er litt dis som hindrer blå farge på himmelen. Vi gikk dertetter direkte over Ålborg Bukt til Hals Barre og så til Ålborg, ca 92 nm. Autopiloten sørget for rettlinjet seilas. Radaren for observasjon av andre båter, og øynene for at det hele forløp etter planen.

hjelm.jpg