Jump to content

Motorplassering ? - Skibsplast 600HT påhenger på brakett


yzfr17

Recommended Posts

Hei hei

Søker info vedr høyde på motor når motor står på brakett, håper noen har noe erfaring å dele - evt om det finnes beregningseksempler på nett.

Har en Skibsplast 600HT der påhenger (merc 115 1995) er montert på brakett. Båten graver seg ned bak, og motor kommer veldig lavt ved pådrag og avslag, noen ganger slår vannet opp på selve motordekslet.

 

På forhånd takk for hjelp

600ht.jpg

 

mvh

Kim

Redigert av Andreas (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Den bør stå så høyt/lavt at anti-kaviasjonsplaten er ca. i flukt med bunnen av båten, og ha mulighet til negativ trim for å motvirke graving...

 

Det er mulig motoren burde hatt lengre stamme med det oppsettet.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

For det første: Velkommen som ny medlem av Båtplassen. Her vil du lære mye uansett hvor lærd du er fra før av.

Før jeg tørr å gi noen antydninger. Har du seadrive brakett med egen tilt, eller er tilten bare på selve motoren. Jeg kjenner denne båten ganske bra. Hadde selv tilsvartende båt med seadrive brakett og påhenger, dette var et system Skipsplast prøvde ut på 1990-tallet for å få større plass inne i selve båten. Jeg minnes båten som å gå som en "drøm" i sjøen og utforsket nærmest alle områder omkring Flekkefjord og Hidra med denne båten. Kommer tilbake med flere synspunkter når du opplyser om den utvendige braketten.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hei

Takk og hyggelig å få så raskt tilbakemelding.

Ja, det med plass var litt avgjørende for å velge båten vi så raskt fordelen kontra de "vanlige" modellene.

 

Braketten har ikke tilt, det er ett helt fast system. Der nok ikke seadrive, ser nesten hjemmelaget ut - men det vet jeg egentlig ikke no om. Håper dere klarer å se mere ut fra bildene:

6_36904375.jpg

 

Braketten er to delt, 2 U profiler -en stor som er montert i båten, så en mindre som står andre vei, og motoren er montert på den "hele siden", så er disse profilene skrudd sammen. Det er flere hull så høyden kan justeres. I og med at den bakerste U profilen - som motoren er festet i, tar nedi vannet allerede før pådrag virker den også som en brems fordi vannet treffer innersiden.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Greit, jeg hadde seadrive hvor jeg kunne justere vinkling både på braketten og på selve motoren. Jeg er ganske sikker på at Skipsplast gir deg mer enn nyttig informasjon, oppsøk dem på http://www.skibsplast.no/ Skipsplast er etter min erfaring et meget seriøst firma som bistår med det meste. Jeg tør ikke å gi deg info om høydejustering av din motor. Du har både hensyn til høyde, tilting og finnevinkling. Jeg må ellers tilføye at det var særdeles vanskelig å manøvrere båten med seadrive. Dersom du senere velger annen type båt - har du lært mye om manøvreringsegenskaper. Beklager at jeg ikke kan gi deg svar i forhold tiol ditt opprinnelige spørsmål. Du må vel i første omgang prøve å heve motoren og se hvordan det fungerer.

Link to post
Share on other sites

Ja, har samme inntrykk av dem -har alltid fått svar selv om jeg kun har hatt gamle båter, men nå har de ferie.

 

Jeg har levert båten til forhandler og bedt dem heve motor, ved å heve bakerste delen av braketten. De stilte spørsmål vedr høyden på motor og sa de ikke kunne garantere resultatet. Jeg vil at de hever uansett, i det minste bare for å få prøvd - for slik jeg tolker båten så må det hjelpe.

Redigert av yzfr17 (see edit history)

Kim

Link to post
Share on other sites

Sånn cirka samme sak diskuteres og i slutten på denne tråden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvor mye ble den hevet og hvor langt bak bygger braketten??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vannet slipper med ca 15 grader etter kjølen. Jo lenger fra skroget motoren står jo høyere må denne plasseres.

Da blir det ett regnestykke...hvis for høyt krever den aktiv bruk av powertrim skulle jeg tro. Hvis alt for høyt ruser den ut uansett og får for lite kjørevann.

Link to post
Share on other sites

Det kan tydelig bli for mye av det gode, motoren ble hevet - og brakett delen tok ikke så mye i vannet på lav hastighet så det ble bedre. Men - i plan slipper propellen taket - så motoren er nå for høyt plassert.

Det vil også hjelpe med en propell med bedre grep i vannet, dvs en stålpropell.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt båten oppe en gang til og justert selv, fikk senket bakerste delen på braketten et lite hakk. Nå er målene ca:

 

- Selve propellen er ca 115cm fra akterspeilet

- Anti-kavitasjonsplaten ca 80cm fra akterspeilet og ca 19cm over kjølen

 

Håper å få prøvd båten i dag, "nok en tur med vann både over og under båten" ;-/

Kim

Link to post
Share on other sites

19cm er nok fremdeles litt mye, anti-kavitasjonsplaten går litt over i plan men ikke mye. Så - nok en justering... Men jeg liker ikke å ha motoren lavere fordi ved raskt avdrag fra plan, eller litt over 5knop (eller passasjerer bak) så vil/kan vannet slå opp på motorkassen.

Kim

Link to post
Share on other sites

Mindre en forige gang, men den slipper enda - nå gjør den 24knop, med motor ca 2cm lavere gjorde den 28. Men problemet mitt med motoren så lavt som nå (og da tydelig minst 2cm lavere for å få godt tak) er at vannet treffer selve motorkassen ved lav fart (+5knop) og ved avslag fra planefart.

Kim

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...