Jump to content

4 HK Yamaha hvordan skal kjølevannet se ut?


Pjolter

Recommended Posts

Hei kjøpte en Yamaha 4hk 90 mod med en gummibåt for en ukes tid siden.

Fikk startet opp i dag med "vannklokke" men syntes det kom lite kjølevann ut. Skal de være en gjevn stråle slik som det er på større motorer? Eller skal de bare "fise" ut litt?? Og hva skal tempen være på kjølevannet? la ellers merke til at kjølevannet kom ut langt oppe og ikke midt på stammen slik jeg er vant til.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Mener du at det bare freser vann ut fra kontrollstrålen, eller fra kjølestrålen? Har ikke peil på så små motorer, men på de vi har hatt (yamaha,mariner 30-75hk) Har kontrollstrålen vært jevn, mens det har "putrett" vann fra kjølestrålen.

Edited by jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv en 4,5 HK Yamaha 97mod. og den oppførte seg slik du beskriver ved oppstart etter vinterlagring, sparsomt med vann og delvis som en steam som kom ut.

Mener å ha hørt at kontrollstrålen går via termostat på disse og at den derfor kan variere noe i styrke.

 

Ved oppstart noe senere sprutet det vann som bare juling, og dette var knapt lunket så jeg ble noe usikker da om det kanskje bare var impelleren som måtte mykes opp??

Link to post
Share on other sites

En fhv. Yamaha 4 hk vi hadde gleden av å eie i ca. 10 år hadde i alle fall kontinuerlig stråle enten den var kald eller varm. Ingen fising eller forstørret prostata altså! Er ikke helt sikker på modell men en gang tidlig på 80-tallet var det.

 

Har en 9.9 Yamaha -98 modell og det er samme patent der. Strålen er faktisk såpass kraftig at den er litt slitsom på gummijolla fordi den spruter på pontongen og på skipperen når en gir hardt styrbord ror..

Link to post
Share on other sites

Kontrollstrålen bør vare jevn uansett turtall. sannsynligvis sliten impeller. men kan også være "forstoppning" i slangen fra blokka.

Strålen bør ikke være varmere enn 40-50 grader

Link to post
Share on other sites

Hvis det kommer vann ut sammen med eksosen så er det neppe impelleren. Bruk en tynn ståltrådbit til å stake opp hullet der kontrollstrålen kommer ut. Dette er en innsnevring som ofte tetter seg. Har hatt mange gamle utenbordsmotorer og aldri hatt behov for å bytte impeller.

Edited by klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strålen er faktisk såpass kraftig at den er litt slitsom på gummijolla fordi den spruter på pontongen og på skipperen når en gir hardt styrbord ror..

 

Har du sjekket om du kan justere retningen på strålen? På de motorene jeg har hatt/har er dette mulig.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Som det er nevnt i et innlegg lenger opp, så har enkelte "småmotorer" kontrollstrålen (den som kommer ut i en dyse bak, oppunder selve motoren, via en slange under motordekselet) koblet via termostaten. I disse tilfellene vil styrken på kontrollstrålen variere med åpningen på termostaten. Jeg kjenner ikke til hvordan dette er på Yamaha, men har en "hyttemotor" (6 hk Mariner fra '87/'88) som har det på denne måten.

 

Enkelte andre "småmotorer", f.eks. den 5hk Mariner'n (2002-modell) som jeg har som jollemotor, har ikke termostat. Her vil følgelig kjølevannstemperaturen variere med pådrag/belastning, og er bare såvidt over "lunka" ved tomgangskjøring. En telefon til en litt oppegående Yamaha-forhandler/reparatør vil kunne avklare hvordan akkurat din motor er utstyrt.

 

Når det gjelder impeller og tilstand/eventuelt behov for å bytte denne, så er egentlig følgende prosedyre den enkleste, billigste og ofte den beste:

- kjør motoren på full fart med motordekselet av

- når motoren har gått noen minutter slik at den har oppnådd maks driftstemperatur, tar du en "håndpåleggelse" øverst på sylinderveggen

- hvis det ikke er varmere her enn at du klarer å holde hånda der et øyeblikk, er det som regel ingen fare på ferde

 

Impelleren på en slik motor holder som regel i mange år, dersom den ikke er tørrkjørt uten kjølevann.

Link to post
Share on other sites

Bruk en tynn ståltrådbit til å stake opp hullet der kontrollstrålen kommer ut. Dette er en innsnevring som ofte tetter seg.

Kan bare underskrive på at dette er et godt tips. Ante uråd da kontrollstrålen på vår 9,9 HK bare piplet av vann her i våres. Fikk tips om å stikke opp hullet der strålen skal komme ut og vips så var problemet løst.

Edited by Dolfin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde å finne knøttsmå blåskjell og hardpakket sand i de siste centimetrene av røret til kjølestrålen på min Mariner 40 hk fra 80-tallet. Da hadde den stått ubrukt i flytebrygga i fem uker i mai-juni. Det var også forstoppelse lengre inne i systemet, for vannet sirkulerte overhodet ikke.

 

Løsningen ble:

1. Varsom rens av slange og det siste stykket med rør i hardplast der kjølevannet kommer ut.

2. Skrudde av filterdekslet for vanninntaket på undervannshuset og rettet en vannstråle med hardt trykk fra hageslangen rett opp i systemet. Etter tre-fire minutter strømmet vannet fritt gjennom og ut der det skulle. (Husk regndress - dette er en våt jobb!)

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om du kan justere retningen på strålen? På de motorene jeg har hatt/har er dette mulig.
Takk for tips. Det skal sjekkes ved første anledning.
Link to post
Share on other sites

Tusen takk alle sammen for verdifulle tips. Jeg kjenner heldigvis en som er en "Guru" på påhengsmotorer. Så jeg tok den ned til ham i går. Satte den i tanken hans, og fyrte opp. Han forklarte det samme som en del av dere :cheers: med termostaten sov. Når denne åpner ble det mer trøkk i strålen. Alt var ok. Blir montert på Søndag..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Her er en skjematisk fremstilling av kjølingen på små yamaha motorer. Som man ser er det en liten bypass åpning som tillater vann å passere når termostaten er stengt. Når termostaten åpner vil trykket i kjølekappen synke litt og kontrollstrålen vil avta. Men forskjellen i intensiteten på strålen er så liten at den normalt ikke er merkbar.

(På andre motorer, Mercury f.eks. kan det være stor forskjell da kontrollstrålen taes ut etter termostaten. men det skal ALLTID komme noe vann. Egentlig et bedre system for man kan se om termostaten er i orden.)

Som flere har svart er forklaringen på manglende eller svak kontrollstråle nesten alltid at åpningen er tett. Dette kommer av at den utgjør en innsnevring og at fremmedlegemer derfor samler seg her. Litt staking med ståltråd løser problemet.

 

utenbords_kjoeling.gif

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...