Allan E Posted January 5, 2004 Share Posted January 5, 2004 Fra Fredag 2/1-2004 ca klokka 1950 og nesten 3 timer frem var vist GPS systemet helt ubrukelig, er det noen her på forumet som kan bekrefte dette. Kystgående båter hadde problemer med sine kartplottere, navigatorer til biler fungerte ikke. Internett var nede en periode? Jeg vet ikke for jeg brukte ikke internett mye den kvelden, men jeg registrerte ikke noe avbrudd. De sjøfarenede trodde først at det var DGPS som hadde sluttet å virke men det viste seg vist å være mer enn bare DGPS. Er det noen som vet mer enn det lille jeg har blitt fortalt, å kan informere mer om dette. Quote Link to post
stover Posted January 5, 2004 Share Posted January 5, 2004 Har visst vært et skikkelig 'sol-ras' de siste dager. Ikke småtterier av systemer som har vært satt ut av spill i følge VG D verste av alt er at det er lite å gjøre med. Sola er litt for langt bort. Ikke uten grunn at GPS kun er klasset som navigasjons HJELPEMIDDEL Quote Link to post
Arne Lian Posted January 5, 2004 Share Posted January 5, 2004 Denne gangen var det hverken solstormer eller DGPS som feilet, men derimot satellitt nr.23 som hadde seg en liten hikkas eller "dagen derpå". Dette medførte at den ble satt i husarrest eller tatt heilt ut av systemet...... Quote Link to post
Krapyl Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Jepp, ser ut som om 23 har tatt kvelden. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jens_P Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Samme som rammet Oslo taxi? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=208149 Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gunga Din Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Denne gangen var det hverken solstormer eller DGPS som feilet, men derimot satellitt nr.23 som hadde seg en liten hikkas eller "dagen derpå". Dette medførte at den ble satt i husarrest eller tatt heilt ut av systemet...... om det er mkt solstormer så har jeg sett att dom legger ut det på NAVTEX'n ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Posted January 6, 2004 Author Share Posted January 6, 2004 At en satelitt slutter å virke rammer vel ikke hele systemet. Nå sluttet alt å virke tilfredstillende, det er jo fler satelitter som vi mottar. På båter som lå side om side var signalet fra samme satelitt forskjellige i styrke. Kan dette ha vært noe som er gjordt med viten og vilje av eierne av GPS systemet, jeg tenker på redsel for terror, det var vel snakk om noe såntno i forrige uke? Quote Link to post
Krapyl Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 At en satelitt slutter å virke rammer vel ikke hele systemet. Nå sluttet alt å virke tilfredstillende, det er jo fler satelitter som vi mottar. På båter som lå side om side var signalet fra samme satelitt forskjellige i styrke. Kan dette ha vært noe som er gjordt med viten og vilje av eierne av GPS systemet, jeg tenker på redsel for terror, det var vel snakk om noe såntno i forrige uke? SV 23 sluttet å virke tilfredstillende Julian day 001, 2118 UTC. Dersom den da lå inne i løsningen, vil posisjonen bli helt feil. I almanakken for 5. Januar er den tatt ut. Dette er nok ikke gjort med vitende og vilje, simpelthen elektronikk som feilet. Dette viser jo bare hvor farlig det er å kjøre på en enkelt navaid. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
bph Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 At no 23 ramla ut 1 januar hadde ikke noe å si for dekningsgraden 2 januar. i følge et [link=http://www.schriever.af.mil/gpssupportcenter/archive/advisory/World_DOP_010203_SVN23Out.jpg]dekningskart[/link] skulle det være bra dekning over nord Europa hele 2 januar. "2. CONDITION: GPS SATELLITE SVN23 (PRN23) WILL BE UNUSABLE ON JDAY 001 (01 JAN 2004) BEGINNING 2118 ZULU UNTIL FURTHER NOTICE." Så her må det ha vert noe annet. Quote Link to post
McNeill Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Ja, ja vi får gjøre som store bror i vest (USA) og legge all skyld på Osama Bin Ladens og hans Al-Qaeda! :lol: Eller egentelig er det ovendt, de sier ingenting og lar oss tro det er dem. Quote Link to post
LasseB Posted January 6, 2004 Share Posted January 6, 2004 Kan det være noen sammenheng mellom feil på satelitt 23 og forliset til båten fra Søgne? Ser på grafen til Arne Lian at satelitt 23 sto sentralt her på det aktuelle tidspunktet. Quote Link to post
ok67 Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Drar fremigjenn denne. I siste nr. av Båtmagasinet (mars 2004) er det en artikkel om GPS og feil på systemet. Den 1. januar i år hadde satelitt 23 en feil (som tidligere nevnt her på forumet) som medførte at et hus (som man formoder står relativt rolig) i følge GPSen flyttet seg ca 1 km, samt 2 km opp i lufta. Quote Link to post
Blobb Posted March 1, 2004 Share Posted March 1, 2004 Sikkert an "NÅGEN" så sko tulla litt me oss,me sleid me han i heila sommar. Han drakk opp heile ankerdrammen,tømte ut alt ølet og flytta på ein masse me ting. Neste sesong i båden får an ikkje verme på ferie. Hvis det er noen som vet hvor han bor så vil vi gjerne ha tak i han, han har mye og stå til rette for. Quote sunseeker martinque Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.