Jump to content

Hvem rørte bryteren til GPS systemet!!

Allan E

Recommended Posts

Fra Fredag 2/1-2004 ca klokka 1950 og nesten 3 timer frem var vist GPS systemet helt ubrukelig, er det noen her på forumet som kan bekrefte dette. Kystgående båter hadde problemer med sine kartplottere, navigatorer til biler fungerte ikke.

Internett var nede en periode? Jeg vet ikke for jeg brukte ikke internett mye den kvelden, men jeg registrerte ikke noe avbrudd.

De sjøfarenede trodde først at det var DGPS som hadde sluttet å virke men det viste seg vist å være mer enn bare DGPS.

Er det noen som vet mer enn det lille jeg har blitt fortalt, å kan informere mer om dette.

Denne gangen var det hverken solstormer eller DGPS som feilet, men derimot satellitt nr.23 som hadde seg en liten hikkas eller "dagen derpå". Dette medførte at den ble satt i husarrest eller tatt heilt ut av systemet......

om det er mkt solstormer så har jeg sett att dom legger ut det på NAVTEX'n !

S/Y Gunga Din

At en satelitt slutter å virke rammer vel ikke hele systemet. Nå sluttet alt å virke tilfredstillende, det er jo fler satelitter som vi mottar.

På båter som lå side om side var signalet fra samme satelitt forskjellige i styrke.

Kan dette ha vært noe som er gjordt med viten og vilje av eierne av GPS systemet, jeg tenker på redsel for terror, det var vel snakk om noe såntno i forrige uke?

At en satelitt slutter å virke rammer vel ikke hele systemet. Nå sluttet alt å virke tilfredstillende, det er jo fler satelitter som vi mottar.

På båter som lå side om side var signalet fra samme satelitt forskjellige i styrke.

Kan dette ha vært noe som er gjordt med viten og vilje av eierne av GPS systemet, jeg tenker på redsel for terror, det var vel snakk om noe såntno i forrige uke?

SV 23 sluttet å virke tilfredstillende Julian day 001, 2118 UTC.

Dersom den da lå inne i løsningen, vil posisjonen bli helt feil. I almanakken for 5. Januar er den tatt ut.

Dette er nok ikke gjort med vitende og vilje, simpelthen elektronikk som feilet.

Dette viser jo bare hvor farlig det er å kjøre på en enkelt navaid.

Store Norske Kullseilingskompani.

At no 23 ramla ut 1 januar hadde ikke noe å si for dekningsgraden 2 januar. i følge et  [link=http://www.schriever.af.mil/gpssupportcenter/archive/advisory/World_DOP_010203_SVN23Out.jpg]dekningskart[/link] skulle det være bra dekning over nord Europa hele 2 januar.

"2.  CONDITION: GPS SATELLITE SVN23 (PRN23) WILL BE UNUSABLE ON JDAY 001 (01 JAN 2004) BEGINNING 2118 ZULU UNTIL FURTHER NOTICE."

Så her må det ha vert noe annet.

• 1 måned senere...

Drar fremigjenn denne. I siste nr. av Båtmagasinet (mars 2004) er det en artikkel om GPS og feil på systemet.

Den 1. januar i år hadde satelitt 23 en feil (som tidligere nevnt her på forumet) som medførte at et hus (som man formoder står relativt rolig) i følge GPSen flyttet seg ca 1 km, samt 2 km opp i lufta.

:flag: Sikkert an "NÅGEN" så sko tulla litt me oss,me sleid me han i heila sommar.

Han drakk opp heile ankerdrammen,tømte ut alt ølet og flytta på ein masse me ting.

Neste sesong i båden får an ikkje verme på ferie.

Hvis det er noen som vet hvor han bor så vil vi gjerne ha tak i han, han har mye og stå til rette for. :flag:

sunseeker martinque

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...