Jump to content

Supercol ACD ikke lavere enn 10C+?

Nordboer

Recommended Posts

Hei, Jeg kjøpte for en tid siden et lite brukt kjøleskap (VS40) som selges av Sleipner. Agregatet er et Supercool ACD og skal være bra kvalitet. Selgeren sa skapet knapt hadde vært brukt og også var sjekket før jeg kjøpte det. Visuelt kan det stemme. Alt ser også ut til å fungere som det skal, skapet kjøler rimelig raskt ned, men lander på ca 10+ (legger inn en føler fra et ute/innetermometer). Når motoren går skal det jo automatisk kjøles ned maksimalt til ca 4C+. Hos Sleipner ba de meg sjekke om begge viftene gikk, og det gjør de. Er det noen som har erfaring med dette og tips om videre prosedyre for å avklare hva som er galt?

Supercool bruker et mekanisk enkelt, men energimessig ikke særlig effektiv fysikalsk prinsipp (Peltier-prinsippet).

Det viktigste med Supercool er at du sørger for at den varme siden, dvs kjøleribbene på utsiden av skapet blir kvitt varmen best mulig. Med andre ord, du må ha gooood lufting rund de yttre kjøleribbene.

En annen ulempe jeg formoder med Supercool (har ikke egen erfaring, men har satt meg ganske bra inn i Peltier-teknikken for en stund siden) er at, når du eller termostaten slår av aggregatet så er det rimelig mye varmelekkasje over aggregatet: på et kompressoraggregat går det bare 2 tynne rør gjennom isolasjonen, ved Supercool sitter helle aggregatet ISTEDENFOR isolasjonen i kjøleskapets vegg med fiiiine varmeoverføringsribber både på innsiden og på utsiden. Det er bare det tynne peltier-array mellom indre og ytre kjøleribbene som isolerer. Det kan ikke gå særlig bra. Det siste spiller ingen rolle når aggregatet går kontinuerlig, men det har vi i båt batterikapasitetsmessig ikke råd til.

Takk - skal du ha! Det var nyttig info, men kanskje ikke så oppløftende. Jeg har bygd inn skapet og i toppen er det ikke noen utlufting. Skal forsøke å trekke en slange fra en ventil nede ved dørken og opp til innluften på agregatet og i tillegg lage utluft på toppen. Kanskje det er der problemet ligger.

Skulle ikke være noe problem å få denne under 10 grader. Har en eldre utgave av samme sort selv. Bruker en del mer strøm enn tilsvarende kompressorskap, men så lenge batteribanken er dimensjonert deretter er ikke dette noe stort problem. Tro nok bedre ventilasjon bak skapet kan være løsningen ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er ikke helt riktig som Andreas sier ang aggregatet. Et Supercool aggregat består av 2 deler og det er tykk isolajson mellom disse. Innvendig i aggregatet er det riktignok 2 stk Peltierelementer men de tar kun en bitteliten del av hele aggregatet.

Det er riktig at viftene bør sjekkes om de går. Vær oppmerksom på at de tilsynelatende kan gå, men sviver bare med. Anbefaler ikke å ta fingeren bort i dem, men bruker du et papirlapp forsiktig så ser du om viftemotoren går eller ikke.

Begge viften skal gå og begge skal suge luft inn mot aggregatet. Det kan du også sjekke med et ark.

Nå kommer det litt an på hvilket aggregat du har. De eldre typene hadde spinkle 6V vifter med løst vifteblad der du skifter bare motoren. Disse motorene var det begrenset levetid på. De nyere som du sannsynligvis har er 12V vifter som sitter en plastramme. De er mye mer solide og ryker svært sjelden.

Du vet sikkert at det er 2 trinn på aggregatene (untak de eldste). På økonomi innstilling vil ofte aggregatet ikke klare å kjøle nok. På full fart skal det enkelt kjøle ned mer enn til +10 i VS40 som vel er et 38l skap.

Hvis du har et panel med lysdioder så kan du stille det på det du vil økonmoi/full fart, men det er også en auto innstilling som gjør at aggregatet vil gå på fullt når motoren går (spenning over 13.7V) og på økonomi hvis motor er stanset (spenning under 13.5V). Årsaken til at ditt aggregat ikke kjøler nok kan være følgende feil:

Det går på øknomi

Det er feil på en av viftene

Det er veldig dårlig lufting bak skapet. Å hente lufte via en slange fra kjølen er ypperlig.

Defekt termostat eller aggregat.

Da er det bare å lete. Lykke til :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)

YESS :yesnod: Jeg anordnet en tilførselslange fra dørken til innluft og åpnet for avlufting på toppen. Da fikk jeg +8C etter 30 minutter og +2,3C etter 45 minutter. Deretter over på økonomidrift og da stabiliserte det seg på +5C. Det er helt akseptabelt etter min forstand. Takk for alle innspill!!

Det er ikke helt riktig som Andreas sier ang aggregatet. Et Supercool aggregat består av 2 deler og det er tykk isolajson mellom disse. Innvendig i aggregatet er det riktignok 2 stk Peltierelementer men de tar kun en bitteliten del av hele aggregatet.

Ok, da er det mer anvansert enn de vanlige kjøleboksene - jeg mener jeg så en gang en snittegning :confused: . Kan du beskrive hva det er som forbinder indre og ytre del ved et SuperCool-aggregat? Noen heat-pipes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...