Jump to content

Lysdimmer

logget av

Recommended Posts

For noen år siden fikk vi en forespørsel om å utvikle en lysdimmer til det nye flaggskipet til Windy. Da vi ikke var enige med oppdragsgiver om virkemåten og tidsfristen, ble det ikke noe "handel". Etter noen markedsundersøkelser fant vi ut at det var nesten like mange meninger om hvordan en lysdimmer skal virke som det finnes båteiere, og derfor utviklet vi en switch mode dimmer med følgende egenskaper:

Man burde kunne koble den til både 12 volt og 24 volt og benytte 12 volt lyspærer. Den maksimale strømmen gjennom halogenpærene skulle ikke være større enn at man fikk optimal levetid på pærene.

Det burde ikke gå nevneverdig strøm i kresten til selve bryteren, og man burde kunne montere så mange bryterer man vil eller ønsker. (Slå på via en bryter og av med en annen). Det burde også være mulig å koble til et potmeter da noen ønsker å vri i stedet for å trykke.

Så burde man kunne velge om man med et trykk skulle få full lystyrke og motsatt, slå av lyset med et trykk. De som ønsket å holde knappen inne for å dimme opp eller ned skulle få det som de ville forutsatt at dimmingen var linær og de som ville fåreta gjentalle trykk for å dimme opp eller ned skulle ikke bli holdt utenfor.

De som har barn som glemmer å skru av lyset etter seg på badet, ville sansynligvis sette pris på å ha en timerfunksjon som slo lyset av etter en tid.

Så hadde vi de som ble fulle og sovnet i salongen, da måtte lyset kunne slå seg av når alt ble stille.

Nattseilerne hadde et ønske om at de kunne stille inn en nattfunksjon slik at lyset gikk på av seg selv på svakt når de skulle inn og hente kaffe på natten uten å miste nattsynet.

Så ville det jo være fint om den samme dimmeren kunne benyttes til trinnløs regulering av vifter eller benyttes til spenningsstabilisering / begrensning av kurser som ikke tåler høy spenning og kanske til spenningsregulator til instrumenter.

Så måtte man da til slutt sørge for at frekvensen ikke laget støy på radioutstyr.

Til slutt så fant vi ut at den måtte være vanntett i tilfelle båten sank og varsle når den ble overbelastet for så å slå seg selv av.

Vel, med stor interesse for reguleringsteknikk, så ble det slik uten at vi tenkte så mye på økonomien i prosjektet. Utvikling og diverse testing og så ble 00 serien liggende i hyllen og ingen tenkte mer på den saken.

Er det noen som kunne tenke seg å teste den for moro skyld. Det kunne jo være at den virkerbra, og hvis ikke, har dere ivertfall en lysdimmer som koster det samme som en middels stor dieselmotor.

Ole Petter

Jeg leser innlegget ditt med stor interesse. Hvis jeg med en slik dimmer kan spare strøm og i tillegg få alle de ekstra funksjonene så vil jeg gjerne prøve.

Strømforbruk er veldig aktuelt for tiden. Kan denne også dempe lysstoffrør? Men den må være enkel å koble. Tar den stor plass?

Har du et bilde sammen med en kjent gjenstand slik at jeg kan danne meg et bilde av den?

Den er litt større enn en fyrstikkeske. Har ikke bilde av den på denne maskinen og jeg reiser på ferie i morgen.

Jeg kan sende deg en dimmer når jeg kommer hjem igjen. Adresse?

Ole Petter

Denne duppeditten kunne jeg tenke meg å få innstallert Ole Petter. Så du får avikle ferien å komme på igjen så snart du kan.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

• 1 month later...

Hei "Ole Petter". Løfter denne igjen i håp om at du kan formidle dimmern du viste her. Er kraftig interessert i et par stykker av typen du viste i innlegg # 4.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg hadde en opptelling før jeg reiste på ferie og sendte melding til de som skulle få en tilsendt dimmer.

Har hengt litt i stroppene siden jeg kom tilbake fra ferien, og skal se på saken når jeg får tid. (Har åtte reiser før desember som det haster litt med å organisere flybilletter til).

Ole petter

Er litt teknofrik, har du en dimmer til meg og ???

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.