Jump to content

Motorstopp Ford 2725E, men hva er grunnen?


Langemann

Recommended Posts

Endelig gløtt av sol, og middagen skulle lages på nærmeste holme.

 

Surra sakte og pent utover mens jeg venta på driftstemperatur på motoren, så skulle jeg øke litt, og turtallet droppa, og motoren stoppa. Den starta igjen med en gang, men stoppa igjen da jeg skulle øke turtallet over 1000RPM. Slik et par ganger til, nå begynte land å nærme seg og pulsen økte. Fikk start en siste gang, akkurat lenge nok til å bakke såpass at jeg fikk lagt til ved en brygge jeg ellers hadde drevet forbi. :eek:

 

Har søkt rundtforbi på forumet, vann, dieseldyr etc. er typiske feilkilder, men gir de disse symptomene? Under et av startforsøkene syns jeg at jeg merket en svak oljerøyklukt og tror jeg så røyk fra giret (PRM 401). Sjekka oljestanden, var alt for lav. :nonod:

 

Vel i land sjekket jeg flere ting, vannutskilleren var full med vann, og luftfilteret var kølsvart og ganske så tett. :nono: Mye på en gang, får forsvare meg med at jeg nettopp har overtatt båten og ikke har rukket å innarbeide gode vedlikeholdsrutiner ennå. Men så kjøpte jeg da også båt på vann som etter sigende hadde fått full høst- og vårservice.

 

Kan jo nevne at båten har stått i ca en måned mens vi har vært på ferie. Hadde lukket begge dieselkranene, men skjønner ikke at det kan ha noe å si. At det har regna mye mens vi var borte KAN ha noe å si, får sjekke dieseltankene i morra.

 

Motoren er forresten en Ford 2725E. Noen som har gode tips og triks for lufting av denne? Prøvde litt ikveld, men fikk ikke frem noe.

 

Lite typisk, endelig litt fint vær og så blir jeg landfast? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Er det vann i dieselen så stopper motoren. Da starter den ikke igjen for vann er dårlig fuel :smiley:

 

Jeg vil tro tette filtre - både luft og diesel. Sørg for å få ut all skit av både luftfilterboks og dieseltanker/filtre

Link to post
Share on other sites

Du må nok skifte diesel filter og luftfilter som bitteliten sier, samt for filteret (vannutskilleren). Du skifter jo så klart bare filteret som sitter på toppen av glasset.

 

Det som imidlertid kan ha skjedd med deg i dette tilfellet er noe som også jeg har opplevd.

 

Kjørte på 1800 rpm med min 40b maskin. Ingen unormale lyder eller oppførel. Dro opp til 2400 rpm, maskinen begynte å "lugge". Dro ned til 1800 igjen. Helt normalt. Fa f... er dette??. Dro opp igjen til 2400, samme lugginga igjen. Tenkte at nå skulle jeg prøve å ligge på dette turtallet en liten stund. Maskinen begynte å droppe i turtallet. Da fikk jeg en ide, fikk en kamerat til å kjøre mens jeg gikk ned i maskinen. Kikket på forfilteret, fullt av vann i glasset. Åpnet så drein pluggen så vannet begynte å renne ut. Maskinen tok opp turtallet nesten med en gang. Jeg ba kameraten dra ned til 1500 rpm mens jeg stengte drein pluggen da glasset var fult av diesel igjen. Deretter satt jeg og fulgte med på glasset, og kunne etterhverrt se at det kom vann i glasset igjen. Maskinen fungerte uten noe tull. Da ba jeg han om å dra på med gass. Maskinen begynte nesten momentant å "lugge". Glasset var da ikke fullt med vann. Dette sier meg bare en ting. Vannutskilleren klarte ikke å ta unna alt vannet som kom da forbruket økte. Vannutskilleren er beregnet for denne type maskin, men alt har sin begrensning.

 

Jeg fikk dreinet tanken for vann etterpå. Byttet forfilter, og diesel filteret på maskinen. Luftet systemet, og gikk videre uten videre problemer.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var innom den teorien igår også, siden maskina starta flere ganger.

 

Kan motoren ta skade av vann i dieselen, dvs. så mye vann at den stopper på grunn av det? Hvordan får man ut rester av vann i dyser og insprøytingssystemet?

Link to post
Share on other sites

Her har du alt fått gode tips ser jeg.

 

Det høres ut som du har overtatt en båt som lider av manglende vedlikehold. Slik du beskriver det skal det ikke se ut. Skal du igjen få tillit til båt og maskineri bør du ta en full service. Har forrige eier jukset med dieselfilter skift har han sikkert jukset med andre ting og.

 

Tar du full service nå så får du en bedre oversikt over maskineriets tilstand og får forhåpentligvis trygghet for at alt vil fungere som det skal resten av sessongen:

 

1) oljeskift på motor inkl nytt oljefilter

2) nytt luftfilter

3) Dersom det er anoder i sjøvannskretsen på motor sjekk evt bytt disse

4) Bytt finfilter på diesel tilførsel

5) Rengjør og skift innmat i grovfilter

6) Sjekk dieselslanger og klemmer, bytt om nødvendig

7) Dersom du har avtapping i dieseltanken, tapp godt av til det kun renner fin ren diesel. Evt åpner du manhull og tømmer tanken og gjør den godt ren.

8) En generell inspeksjon av kjøleslanger, klemmer, mulige lekasjer m.m

 

 

Ikke glem punkt 7). Det er ikke nok å skifte filtre. Dersom det er mye dritt i tanken vil de nye filtrene gå tette første gang du får ruskevær.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg var innom den teorien igår også, siden maskina starta flere ganger.

 

Kan motoren ta skade av vann i dieselen, dvs. så mye vann at den stopper på grunn av det? Hvordan får man ut rester av vann i dyser og insprøytingssystemet?

 

Jeg har selv hatt et tilfelle der dysene var skadet av korrosjon. Sannsynligvis grunnet vann i dieselen og dårlig vedlikehold fra forrige eier over lengre tid. I ditt tilfelle er det etter mitt hode ingrn grunn til å anta at din motorstopp har ført til mer skade/slitasje enn det som alt har vært på maskinen.

 

Rengjør tanken, sjekk slanger og koblinger, skift filtre, luft systemet og start opp.

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ikke lever inn noe til sørvisce, det koster dyrt!! Begynn med det enkle først: skift dieselfiltre inkl. det i vannutskilleren....Om den ikke når max turtall bør du Lufte ut skikkelig oppe ved dysene.

Om filteret tetter seg til igjen er det drit i tanken.

 

Tanken tar du ut i vinter og rengjør den godt..

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør må du gjøre det nå!

Har du vært uheldig og fått vann frem til dieselpumpe/dyser oppstår det rust inni disse meget hurtig og da er det ofte goodby for de de feriepengene!

Så sett igang og finn årsaken til vannet. Begynn i en ende.

Dårlige o-ringer i påfyllingslokket kan være en plass å sjekke.....

Når den er sjekket evt. skiftet o-ring eller smurt den med fett er det å få vannet ut av tanken.

Er vannutskilleren full har du mye vann.

Dette må du få ut enten ved å drenere eller få en sugeslange ned i tanken på et vis (mannelokk eller hull for tankmåler). Trim båten til den siden som egner som for at du skal få tak på det meste va vannet og vent noen minutter. vannet vil da flyte mot det laveste punktet.

De vakumpumpene som biltema eller maritim selger for oljeskift kan egne seg godt til dette også.

Få slangen helt i bunn på laveste punktet og start sugingen. har du tappeventil i bunn er det bare å tappe hardt til det ikke kommer mer vann. Veldig enklet å se hvis du har tilgang på et støørre glass ala norgesglass slik at du kan se under og fra siden hva som er kommet ut.

Når du har fått ut det du klarer å komme til må du skifte filtrene på systemet ditt. Forfiltre og de på motor.

Når de er skiftet ut kan du begynne med luftingen av disse i hht manualen for motoren.

Når det kun kommer diesel ville jeg prøv å starte for å få diesel inn i høytykks systemet.

I de fleste tilfellene går det greit, la oss for alt i verden håpe det!!!!

Edited by Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Langemann,

Dersom jeg husker rett er dette en 6 liters, som går med 2600 omdr, ca 130 hk?

Jeg har overhalt en 2715 E, det er en eldre motor av samme lest som din.

Jeg kjenner disse motorene godt, har selv en 4 syl, m/turbo/intercooler på 155 hk, samme motor, men 4 syl.

Grovbygde motorer, bråker en del, men kjempegode motorer.

Du ha tette filter, vannutskiller.!!!!

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg ble berga, fikk motoren igang igjen i går kveld!!

 

Da hadde jeg tømt styrbord tank for ca. 80 l diesel, selges billig hvis noen tar sjansen...! Babord tank er under kjøkkenbenken som må fjernes for å få adkomst, så jeg tror jeg greier meg med en tank (rommer 150 l) resten av sesongen :wink:

 

Fant en del grums i bunnen av tanken, men hadde forventet mer, egentlig. Vannutskilleren var som tidligere nevnt full, det samme gjaldt både fødepumpe og finfiltrene på motoren. Så jeg var rimeligvis litt skeptisk til innsprøytingspumpa... fikk samme tips fra en mekaniker som det Gudrun nevner, gjør dette fort, den pumpa liker IKKE vann... :nonod:

 

Rensa tanken i det vide og breie, bytta alle filtre og blåste ut av de rør og slanger jeg kom til, skrudde av alle rør fra innsprøytingspumpa, og tørna motoren så jeg fikk flusha pumpa med ny og fin diesel. Etter å ha kobla til røra igjen begynte jeg å lufte på dysene, men det trengtes bare en før motoren starta. Iflg. ekspertisen skulle da resten av dysene klare seg selv, jeg fikk den glatt opp i 2600 RPM nå, så jeg regner med jeg kjører på alle 6. For sikkerhets skyld kommer jeg nok til å lufte resten av dysene ikveld.

 

Så hvor kom vannet fra? :confused: Jeg mistenker sterkt påfyllingsstussene, dollborda mine er som takrenner hvor stussene ligger nederst... Det har regna voldsomt mens jeg var på ferie, kombinert med dårlige tetninger er det absolutt tenkelig at det har kommet denne veien.

 

Ang. luftfilter eller ikke, jeg snakket med eieren før forrige eier, han fulgte nok litt bedre med under dørken enn det forrige eier gjorde... :nono: , han sa det samme som Sigurd, disse motorene kommer originalt uten noe filter. Men han hadde lagt inn et filter laget av en sirkulær vattskive, oppå metallrista som sitter under innsugslokket. Denne var jo rimeligvis ikke skifta siden han eide båten, (ref. tidligere karakteristikk av siste eiers vedlikeholdsrutiner) altså ca. 3 år. Og det syntes! Det var en kullsvart, fettete overflate på filteret, vatten virket fullstendig mettet av støv, dritt og olje. Så det er en ting jeg kommer til å følge med på. Jeg er helt sikker på at dette filteret ikke har noe å si på ytelsen heller, så lenge det ikke går så tett som dette, da.

 

Takker for alle gode tips og innspill! :seeya: Det gode med denne historien er jo at jeg nå kjenner motoren og systemet ti ganger bedre enn for en uke siden, :yesnod: jeg har som sagt ikke rukket å skru og vedlikeholde båten selv ennå, da jeg overtok på vannet i mai.

Link to post
Share on other sites

For sikkerhets skyld kommer jeg nok til å lufte resten av dysene ikveld.

Det trenger du ikke. Har den allerede startet og går ok så har lufta kommet ut av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Åhhh, det var utrolig godt å høre!

Håper du klarer deg med den tanken som nå er rein resten av sommeren.

O-ringene i påfyllingslokket er et svakt punkt som lett blir oversett.

Blir de tørre slites overflaten på de og da rives ørsmå biter av gummien og du har lekkasje..... ikke så mye, men nok til at det drypper ned i tanken ved heftig regn eller mye overvann.

I første omgang kan det prøves med å ta litt fett på de og se om det ordner seg.....

Fortsatt god ferie!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...