MagneO Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Hallo! Jeg går å leker med tanken om å installere en fleksibel kobling mellom girkasse og aksling. Jeg har lite plass til å flytte motoren fremover , kappe akslingen er kanskje en mulighet men spørsmålet er: Hvor mye bygger den koblingen på markedet som tar minst plass? Mvh MagneO Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Den problemstillingen er det umulig å svare på. Det blir det samme som å svare på 'hvor langt er et brød?' Koplingen bestemmes av turtall, overførte krefter og akseldiametere. Det beste du kan gjøre er å henvende deg til en lokal maskinforretning. Der vil du ut fra besvarte data bli forelagt kopling med innbyggingsmål. I mossedstriktet har vi f.eks. Coates som en slik forretning. I hvert fall drev de med denslags for noen år siden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Posted July 20, 2007 Author Share Posted July 20, 2007 (edited) Hallo! Mitt poeng var ikke detaljmålene, jeg tenkte mer på hvilken type. Disse med CV-ledd ser ut som om de er lengre enn de som er basert på gummi koblinger. Er det fabrikanter på markedet som har spesiellt kompakte koblinger? Mvh Edited July 20, 2007 by MagneO (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Hydradrive, sjekk med disse evt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Plomma I Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Hallo!Jeg går å leker med tanken om å installere en fleksibel kobling mellom girkasse og aksling. Jeg har lite plass til å flytte motoren fremover , kappe akslingen er kanskje en mulighet men spørsmålet er:Hvor mye bygger den koblingen på markedet som tar minst plass?MvhMagneO Jeg satte på en Centa flex kobling på min Hanto, jeg kuttet ikke akslingen men den stikker ca. 5cm lenger ut nå enn før Quote hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mag-la Posted July 20, 2007 Share Posted July 20, 2007 Jeg har montert en Bullflex-kobling fra Vetus i min Nidelv 28 uten å kutte akslingen. Motor er Volvo Tamd40 B, 40mm aksling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MagneO Posted July 20, 2007 Author Share Posted July 20, 2007 Hallo! Takk for svar, har vært i kontakt med Centa-folkene. De har en kobling som ikke gir øket byggelengde hvis det er plass til den (på diameteren). Da får jeg gå i båten å måle litt.... Mvh Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hasse Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Hei Er det noen av dere som har merkt lavare vibrasjoner og mindre støy når ni har montert CV-ledd/ fleksibel kobling. Er inne på tanken å få ned lyd Vibrasjoner i Nb n Hasse Quote NB 820 Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Det samme lurer jeg også på. Spurte min lokale Ford-Sabb forhandler en gang om jeg burde montere fleksibel kobling på min 72 hk og før jeg fikk spurt ferdig sa han "Det er ikke der støyen kommer fra". Fikk ikke noen videre forklaring men min tanke var at med fleksibel kobling kunne jeg montere mykere motorlabber og dermed få mindre vibrasjonsstøy uten at det gikk ut over aksling/pakkboks. Var nettopp ombord i en båt med ny 4-syl. Yanmar (50-60 hk ?) og der var motorlabbene så myke at toppen beveget seg 1-2cm sideveis når motoren gikk på tomgang. Denne båten hadde fleksibel hylse og stiv aksling. Min 4-syl. Perkins beveger seg overhode ikke noe synlig men merker jo tydelig vibrasjon både i motor og fundament. Vurderer sterkt å få tak i et sett Yanmar labber for de tok tydeligvis knekken på vibrasjoner. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Slik ser Yanmar labbene ut: To gummielement som nødvendigvis blir relativt myke vertikalt men stivere horisontalt. Så lenge dette er standardvalget til Yanmar bør det jo være godt brukende på andre motorer også. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
roy_n Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Blir nok mindre støy med CV ledd, faren min monterte det i sin Grimsøy 26 båten ble ikke til å kjenne igjen støy og vibrasjonsmessig. roy_n Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.