Jump to content

Fleksibel kobling - byggelengde.

MagneO

Recommended Posts

Hallo!

Jeg går å leker med tanken om å installere en fleksibel kobling mellom girkasse og aksling. Jeg har lite plass til å flytte motoren fremover , kappe akslingen er kanskje en mulighet men spørsmålet er:

Hvor mye bygger den koblingen på markedet som tar minst plass?

Mvh

MagneO

Den problemstillingen er det umulig å svare på. Det blir det samme som å svare på 'hvor langt er et brød?'

Koplingen bestemmes av turtall, overførte krefter og akseldiametere. Det beste du kan gjøre er å henvende deg til en lokal maskinforretning. Der vil du ut fra besvarte data bli forelagt kopling med innbyggingsmål.

I mossedstriktet har vi f.eks. Coates som en slik forretning. I hvert fall drev de med denslags for noen år siden.

Hallo!

Mitt poeng var ikke detaljmålene, jeg tenkte mer på hvilken type. Disse med CV-ledd ser ut som om de er lengre enn de som er basert på gummi koblinger. Er det fabrikanter på markedet som har spesiellt kompakte koblinger?

Mvh

Edited by MagneO (see edit history)

quote.gif
Hallo!

Jeg går å leker med tanken om å installere en fleksibel kobling mellom girkasse og aksling. Jeg har lite plass til å flytte motoren fremover , kappe akslingen er kanskje en mulighet men spørsmålet er:

Hvor mye bygger den koblingen på markedet som tar minst plass?

Mvh

MagneO

Jeg satte på en Centa flex kobling på min Hanto, jeg kuttet ikke akslingen men den stikker ca. 5cm lenger ut nå enn før

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Hallo!

Takk for svar, har vært i kontakt med Centa-folkene. De har en kobling som ikke gir øket byggelengde hvis det er plass til den (på diameteren).

Da får jeg gå i båten å måle litt....

Mvh

Hei

Er det noen av dere som har merkt lavare vibrasjoner og mindre støy når ni har montert CV-ledd/ fleksibel kobling.

Er inne på tanken å få ned lyd Vibrasjoner i Nb n

Hasse

NB 820

Det samme lurer jeg også på. Spurte min lokale Ford-Sabb forhandler en gang om jeg burde montere fleksibel kobling på min 72 hk og før jeg fikk spurt ferdig sa han "Det er ikke der støyen kommer fra". Fikk ikke noen videre forklaring men min tanke var at med fleksibel kobling kunne jeg montere mykere motorlabber og dermed få mindre vibrasjonsstøy uten at det gikk ut over aksling/pakkboks.

Var nettopp ombord i en båt med ny 4-syl. Yanmar (50-60 hk ?) og der var motorlabbene så myke at toppen beveget seg 1-2cm sideveis når motoren gikk på tomgang. Denne båten hadde fleksibel hylse og stiv aksling. Min 4-syl. Perkins beveger seg overhode ikke noe synlig men merker jo tydelig vibrasjon både i motor og fundament. Vurderer sterkt å få tak i et sett Yanmar labber for de tok tydeligvis knekken på vibrasjoner.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Slik ser Yanmar labbene ut:

yanmarlabb1.jpg

To gummielement som nødvendigvis blir relativt myke vertikalt men stivere horisontalt.

Så lenge dette er standardvalget til Yanmar bør det jo være godt brukende på andre motorer også.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.