Jump to content

Hvordan konservere påhengsmotor og båthenge for lang tid i opplag?


ezach

Recommended Posts

Jeg har en 40 hk Mariner fra midt på 80-tallet som sommerhygge sammen med en eldre passbåt av ukjent fabrikat på Helgelandskysten. Snart må jeg dessverre sette fartøy og motor i opplag. Hvordan bør jeg best konservere påhengeren, så den holder seg frem til neste sesong? Vi snakker om lagring innpakket i presenning utendørs i 11 eller 23 måneder.

 

Mine forestillinger er:

- Sprøyte verktøy-på-boks-olje i sylinderne og fordele den ved å dra starteren noen sekunder

-- eller bør jeg benytte fetere olje? Hvordan får jeg den i tilfelle skikkelig frodelt inne i motoren?

- Konserveringsspraying av alt innenfor motordekselet.

-- også utenfor? Girstag?

- Ferskvannskjøring av motoren

- Skifte girolje til slutt.

 

Båthengeren har nye dekk og nye kontakter.

Ser for meg å jekke opp hengeren så båtens vekt ikke ødelegger dekk, felg, oppheng over tid.

Bør jeg pakke inn dekkene?

Vil kulelagrene ta skade av ett eller to års stillstand?

Bør jeg åpne kontaktene og sette dem inn med vannavvisende fett eller vaselin - eller holder det å teipe dem inn i plast?

 

Setter pris på gode råd!

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig det du foreslår. Vil foreslå å bytte om de to sprayene. Konserveringsspray i sylinderene og verktøy-på-boks-olje på alt innenfor motordekselet.

 

Hvis kulelagrene er relativt nye av den vanntette typen bør de tåle dette. Hvis de er av den åpne typen bør du ta dem ut rense og fette dem inn. Bremsedelen er også utsatt, klart en fordel å få renset med ferskvann. Delene som tåler verktøy-på-boks-olje kunne kanskje også få et lite strøk der.

 

Dekkene bør tildekkes slik at de ikke utsettes for sol.

 

Smør vaselin på kontaktflater og bruk verktøy-på-boks-olje inne i selve kontaktene.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg syns du har fått med deg det aller meste! Når det gjelder motoren, så ville jeg på slutten av ferskvannskjøringen ha gjort følgende:

 

- koble fra bensinslangen, og når du merker at motoren er i ferd med å stanse p.g.a. bensinmangel (turtallet øker litt akkurat da) så guffer du konserveringsolje inn i luftinntaket på forgasseren. Motoren vil da røyklegge hele området, og dersom den ikke kveles av olja, stopper du den på normal måte.

- drenere ut det som måtte være av bensin i forgasserens flottørkammer. Det er som oftest en tappeskrue i bunnen av hvert kammer.

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke olje så bruk samme type som du blander i bensinen. Det viktigste er å kjøre motoren i ferskvann, gjør man det tåler den fint etpar års lagring. 5-56 og lign. er ikke egnet til konservering.

Sjekket akkurat min 30hk Yamaha som har står ute i 10år sammenhengende uten annen forberedelse enn ferskvannskjøring. Ikke antydning til at den hadde satt seg og startet på 2. draget.

 

Båten har stått på henger hele tiden. Kjørte den 17mil til hytta uten problemer. Men det er viktig at dekkene ikke utsettes for direkte sollys.

Link to post
Share on other sites

Men det er viktig at dekkene ikke utsettes for direkte sollys.

 

Når du har jekket opp hengeren og satt den på bukker så ville jeg også ha tatt av dekkene og lagret disse innendørs et sted, ikke like lett å stikke av med båt/henger da! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingar har et brukbart utgangspunkt. Smør opp alle bevegelige deler av motoren med dertil egnet fett. Jeg ville sprayet motoren med lagringsolje (Biltema).

 

Jeg har en påhenger som ikke har gått siden 1995. Dro i snora for noen måneder siden, og den snurret lett rundt. I de første 10 årene hang den stort sett i garasjen. De siste par årene har den ligget i en utebod i Strömstad. Den gangen den ble satt vekk, kjørte jeg den i ferskvann og sprutet litt smøreolje i sylindrene. Skal bli spennende og se om Mariner'en fyrer.

 

Hengeren har du dreis på. Hadde det vært min henger, hadde jeg plukket av hjul. Plukket av tromlene, smurt opp bremser og lagere. Satt tromlene på plass og tatt med hjula hjem.

Link to post
Share on other sites

Vinterkonservering gjør jeg selv mist like godt som et verksted:

Kjører motoren til den blir god og varm i ei tønne med vann.

Kobler av bensinslangen og lar den gå til den stopper.

Skifter girolje.

Smører opp alle smørenippler og bevegelige koblinger/deler.

Sprayer litt konserveringsolje inn i sylinderne og over hele motoren.

Om den står innendørs og tørt kan du godt ta av motordekselet, eller i hvertfall åpne litt på det slik at det blir luftig og godt under der, da blir det mindre fare for kondens og fuktighet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for nyttige innspill. Smått med internett-tilgang her på Nordlands-kysten. Derfor treg respons fra meg på deres innsats for å hjelpe en ferierende båtentusiast.

 

Har vært så heldig å få låne en garasje, så fartøy og motor kan stå innendørs under vinterstormene! Det gjør jo alt så mye enklere.

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Enig i de som skriver at "verktøy på boks" er uegnet som konservering, den blir jo omtrent borte mens man ser på.

6-66 Marine holder noe lengre. Og konserveringsolje som er spesiallagd for formålet fås kjøpt mange steder. Kalles ofte "Fogging oil" på flaska og fins både på sprayboks og som vanlig olje.

 

Vanlig totaktsolje er heller ikke spesielt godt egnet som lagringsolje, da den jo er lagd for å brytes lett ned..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Ingar har et brukbart utgangspunkt. Smør opp alle bevegelige deler av motoren med dertil egnet fett. Jeg ville sprayet motoren med lagringsolje (Biltema).

 

Jeg har en påhenger som ikke har gått siden 1995. Dro i snora for noen måneder siden, og den snurret lett rundt. I de første 10 årene hang den stort sett i garasjen. De siste par årene har den ligget i en utebod i Strömstad. Den gangen den ble satt vekk, kjørte jeg den i ferskvann og sprutet litt smøreolje i sylindrene. Skal bli spennende og se om Mariner'en fyrer.

 

Hengeren har du dreis på. Hadde det vært min henger, hadde jeg plukket av hjul. Plukket av tromlene, smurt opp bremser og lagere. Satt tromlene på plass og tatt med hjula hjem.

 

Tar denne frem igjen, må bare fortelle om Mariner'n. Den ble kjøpt i 1986/87, 4 hk, 2-takt. Tok den ut av boden for tre uker siden. Hang den på gjerdet og tappet av gearolje, ikke vann, fylte på ny olje. Hang den på hekken av jolla. Åpnet luftingen på bensintanken, siste fylling var vel i 1993 eller 1994, skrudde opp bensinkranen, ga choke. Trakk fire ganger i snora, og motoren startet. Tok av choken og kjørte avgårde. I år har vi brukt nesten 5 liter bensin. Den går som ett skudd, ryker ikke.

 

Konservering: Trakk jolla opp på brygga, bandt en bøtte slik at undervannshuset stakk nedi, skrudde på vannet og der putret motoren 20 minutter omtrent. Skrudde igjen bensinkranen og lot motoren kjøre seg tom. Spylte motoren godt med ferskvann og bar den tilbake i boden. Så skal jeg ta med fettpressa og smøre den opp neste gang vi er der nede.

Link to post
Share on other sites

Tar denne frem igjen, må bare fortelle om Mariner'n. Den ble kjøpt i 1986/87, 4 hk, 2-takt. Tok den ut av boden for tre uker siden. Hang den på gjerdet og tappet av gearolje, ikke vann, fylte på ny olje. Hang den på hekken av jolla. Åpnet luftingen på bensintanken, siste fylling var vel i 1993 eller 1994, skrudde opp bensinkranen, ga choke. Trakk fire ganger i snora, og motoren startet. Tok av choken og kjørte avgårde. I år har vi brukt nesten 5 liter bensin. Den går som ett skudd, ryker ikke.

 

Konservering: Trakk jolla opp på brygga, bandt en bøtte slik at undervannshuset stakk nedi, skrudde på vannet og der putret motoren 20 minutter omtrent. Skrudde igjen bensinkranen og lot motoren kjøre seg tom. Spylte motoren godt med ferskvann og bar den tilbake i boden. Så skal jeg ta med fettpressa og smøre den opp neste gang vi er der nede.

Dette ligner svært på det vedlikeholdet som hyttemotoren vår, en 6hk Mariner av tilsvarende årgang som din, blir tilgodesett med. Motoren tilhører hyttebåten nordpå (felles familihytte...). Siden motoren var ny har den i beste fall vært i bruk i størrelsesorden 10-15 korte "turer" om sommeren. Enkelte år har den ikke vært i bruk i det hele tatt. "Vinterstellet" er helt avhengig av hvem som har vært siste bruker om høsten. Noen (få!) kan finne på å overraske den med en skvett olje i plugghullene, mens andre bare lemper den inn i naustet og forlater åstedet. Begreper som "gammel" og "fersk" bensin eller tomkjøring av forgassere ved sesongslutt, har aldri noen snakket om i dens påhør. Ved hver sesongdebut får den servert det som måtte være igjen på tanken fra forrige sesong, og har så langt ikke protestert på det. Ferskvannskjøring blir det også svært dårlig med, bortsett fra de ytterst få gangene undertegnede har latt den putre litt i brakkvannet i et elveos nedenfor hytta.

 

Jeg kan ikke nekte for at det stikker litt i "ingeniør-samvittigheten" min, og hvis motoren hadde vært lettere tilgjengelig, hadde jeg nok sørget for litt bedre oppfølging. Imidlertid, slik situasjonen er, og med flere forskjellige brukere, så må den bare klare seg med det den får, hvilket den nå igjennom 20 år har vist seg å gjøre på en helt utmerket måte! Eneste inngrepet som er gjort, er et impellerbytte for 3-4 år siden. Det var neppe nødvendig, men ble gjort som en sikkerhetsforanstaltning. Det er nemlig ikke alle brukerne som bryr seg så mye om "den derre vannstrålen" bak, og hva som er konsekvensene hvis den ikke "stråler" lenger! .... :rolleyes:

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...