Nuffen Startet 20.Juli.2007 Del på Facebook Startet 20.Juli.2007 Trenger noen gode råd fra kunnskapsrike båtfolk! Jeg vurderer å entre båtlivet igjen, men ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.. Hadde tidligere en 2002 Viknes 880 med Yanmar og aksling, strålende fornøyd med den båten, men tenkte nå på noe rimligere. Båten jeg nå vurderer har en Volvo Penta KAD43 (1997) på drev, og det jeg lurer på er om det er så mye mer vedlikehold på drev enn med propell, annet enn bytte av belger nå og da... Har lest meg til på forumet at VP KAD43 er en grei motor uten for mye plager, denne motoren har gått ca. 900 timer iflg. selger. Motorrommet så litt mer uryddig ut enn i min Viknes, men den var jo en del nyere, da.. Verre er det kanskje med rust som jeg så på motoren, laster opp to bilder slik at dere kan se og vurdere.. Er dette uunngåelig på en 10 år gammel båtmotor, og er det kanskje bare overflaterust? Håper på mange innspill her.. Bilde 1 av motor : https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6024/50_729868998.jpg Bilde 2 av motor : https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6024/50_2023615634.jpg Takker på forhånd for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Rust sa du ????? Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Jeg kommer nok alltid å ha aksling Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Hvor var rusten? Kan en motor bli grønnere enn dette? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Nuffen Svart 20.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Hmm... ikke sikkert det vises så godt på bildene uten å forstørre dem, men på bilde 2 vises rusten tydelig nede til venstre i bildet. Bilde 1 er tatt fra andre siden, og en rustflekk vises oppe til høyre i bildet. Men ikke sikkert det har noe å si, annet enn at det kan tyde på mangelfullt vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 (redigert) Drev har den fordelen at det er lettere å manøvrere ved lave hastigheter og enklere å svinge når man bakker. Rett aksel er en bekymring mindre når det gjelder vedlikehold, og er mye mindre utsatt for skader dersom du skulle dunke nedi ett skjær. Jeg foretrekker rett aksel, gjerne i kombinasjon med baugpropell. Redigert 21.Juli.2007 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Jeg er bestemt ikke motorekspert men jeg kan da godt se rusten - er det ikke ved turbo-manifolden? Ang. drev og fast aksel: Har haft tre både med drev og en med fast aksel (Skilsø 33 med Yanmar 6LP-STE). Min erfaring so far er: Jeg havde ret store forventninger til Skilsø'en med fast aksel. Havde forventet, at halvplanertypen med fast aksel og bedre tyngdepunkt ville give bedre gang i søen og mindre bankning og gøre mig i stand til at sejle komfortabelt med lavere hastigheder. Ikke tilfældet. Min Aquador 23 HT med drev sejlede bedre end Skilsøen og min Forbina 10000 med drev lige så. Hertil kommer så markant lavere støj med min nuværende VP/DP-konbination, da motoren ligger længere bag og er meget bedre isoleret. Endelig er det meget lettere at manøvrere med drev og bovpropel i kombination. Jeg kan stort set sejle sidelæns nu og det letter til- og fralægning (og ser ret tjekket ud... :-) ) Drev er dyrere i vedligeholdelse og forsikring (her i DK). Men til gengæld er sejløkonomien markant bedre: Jeg har netop været på en gentagelse af en tur som jeg tog i Skilsøen i 2002. Sejlede samme distance på samme tid og brugte markant mindre diesel: Omkring halvt så meget! Noget på grund af bedre motor helt klart - men også på grund af drevet/helplanerkarakteristikken er jeg sikker på. Dansken Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Den motoren så nå topp ut når det gjelder lakken Båt med drev koster lit mer å vedlikeholde og reparere om en skade skulle inntreffe ( man lever bare en gang, så nyt farten) Mitt valg hadde vært å kjøpe en master.billig å vedlikeholde, god fart og god plass.Fornuftig kjøp.. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=3&tot=6 Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 nonod: Den motoren så nå topp ut når det gjelder lakken Båt med drev koster lit mer å vedlikeholde og reparere om en skade skulle inntreffe ( man lever bare en gang, så nyt farten) Mitt valg hadde vært å kjøpe en master.billig å vedlikeholde, god fart og god plass.Fornuftig kjøp.. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=3&tot=6 Selv kjøpte jeg meg en 20 foter med diesel innbordsmotor og drev.... (fornuftig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.