Jump to content

Hjelp til båtkjøper - Aksling eller drev?


Nuffen

Recommended Posts

Trenger noen gode råd fra kunnskapsrike båtfolk! Jeg vurderer å entre båtlivet igjen, men ønsker ikke å kjøpe katta i sekken.. Hadde tidligere en 2002 Viknes 880 med Yanmar og aksling, strålende fornøyd med den båten, men tenkte nå på noe rimligere.

 

Båten jeg nå vurderer har en Volvo Penta KAD43 (1997) på drev, og det jeg lurer på er om det er så mye mer vedlikehold på drev enn med propell, annet enn bytte av belger nå og da... Har lest meg til på forumet at VP KAD43 er en grei motor uten for mye plager, denne motoren har gått ca. 900 timer iflg. selger. Motorrommet så litt mer uryddig ut enn i min Viknes, men den var jo en del nyere, da..

 

Verre er det kanskje med rust som jeg så på motoren, laster opp to bilder slik at dere kan se og vurdere.. Er dette uunngåelig på en 10 år gammel båtmotor, og er det kanskje bare overflaterust? Håper på mange innspill her.. :confused:

 

 

Bilde 1 av motor : https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6024/50_729868998.jpg

Bilde 2 av motor : https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6024/50_2023615634.jpg

 

Takker på forhånd for alle svar!

Link to post

Hmm... ikke sikkert det vises så godt på bildene uten å forstørre dem, men på bilde 2 vises rusten tydelig nede til venstre i bildet. Bilde 1 er tatt fra andre siden, og en rustflekk vises oppe til høyre i bildet. Men ikke sikkert det har noe å si, annet enn at det kan tyde på mangelfullt vedlikehold?

Link to post

Jeg er bestemt ikke motorekspert men jeg kan da godt se rusten - er det ikke ved turbo-manifolden?

 

Ang. drev og fast aksel: Har haft tre både med drev og en med fast aksel (Skilsø 33 med Yanmar 6LP-STE).

 

Min erfaring so far er: Jeg havde ret store forventninger til Skilsø'en med fast aksel. Havde forventet, at halvplanertypen med fast aksel og bedre tyngdepunkt ville give bedre gang i søen og mindre bankning og gøre mig i stand til at sejle komfortabelt med lavere hastigheder. Ikke tilfældet. Min Aquador 23 HT med drev sejlede bedre end Skilsøen og min Forbina 10000 med drev lige så. Hertil kommer så markant lavere støj med min nuværende VP/DP-konbination, da motoren ligger længere bag og er meget bedre isoleret.

 

Endelig er det meget lettere at manøvrere med drev og bovpropel i kombination. Jeg kan stort set sejle sidelæns nu og det letter til- og fralægning (og ser ret tjekket ud... :-) )

 

Drev er dyrere i vedligeholdelse og forsikring (her i DK). Men til gengæld er sejløkonomien markant bedre: Jeg har netop været på en gentagelse af en tur som jeg tog i Skilsøen i 2002. Sejlede samme distance på samme tid og brugte markant mindre diesel: Omkring halvt så meget! Noget på grund af bedre motor helt klart - men også på grund af drevet/helplanerkarakteristikken er jeg sikker på.

 

 

Dansken

Link to post

nonod: Den motoren så nå topp ut når det gjelder lakken :wink:

 

Båt med drev koster lit mer å vedlikeholde og reparere om en skade skulle inntreffe ( man lever bare en gang, så nyt farten)

 

Mitt valg hadde vært å kjøpe en master.billig å vedlikeholde, god fart og god plass.Fornuftig kjøp..

http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=3&tot=6

 

Selv kjøpte jeg meg en 20 foter med diesel innbordsmotor og drev.... (fornuftig

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...