Vinca Posted July 21, 2007 Share Posted July 21, 2007 Hei Jeg har nettopp kjøpt meg gamme snekke med og bruker sommeren på å pusse opp denne. Det finnes mye info på forumet om pussing, olje og bunnsmøring, men jeg er nå kommet til motoren og har bestemt meg å demontere mest mulig av denne for å få glassblåst og renset mest mulig. (Har valgt føre var prinsippet for båtmotorer for å unngå havari.) Jeg har en habil bilmekaniker som skal hjelpe til men lurer likevel om det er noen der ute som har noen tips, noe jeg må ta hensyn til når jeg skal rusten til livs på en slik motor. (Har planer om å bestille nye pakninger fra Marna.) Alle tips og all hjelp mottas med takk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 21, 2007 Share Posted July 21, 2007 Flott at noen kjøpte denne båten på Hundvåg, så den på finn.no. Motoren på denne båten ser desverre ut til å være i dårlig stand men med litt omsorg kan den nok bli bra. Visst du skal demontere alt er sliping av ventiler og honing av sylinder noe som kan være greit å gjøre. Du kan også sjekke stempelringene hvordan det står til med de. Send magneten til et elektro verksted å få overhalt denne. Rensk forgasseren evt bytt dyser. Sandblås motoren og lakk i GRØNN farge (fordrar ikke motorer som er feil farge ! ) Skifte toppakning og andre pakninger, rensk opp kjølekanalen (er den sjøvannskjølt eller ferskvann) ? Sjekk lagrene på motoren. Der har du litt av hva du kan gjøre. (Skifting av tennplugger tar jeg at du gjør forgitt etter å huske etter bildene var det bare rust nede med pluggene? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vinca Posted July 21, 2007 Author Share Posted July 21, 2007 Motoren virker i kjempestand. (Evig optimist) Etter litt rustfjerning på boks og stålbørste ser motoren overraskende bra ut. Alt "høres" bra ut når vi sveiver, men har ikke startet den enda fordi båten har ligget på land i 2 år +. Motoren er saltvannskjølt og oljen ser kjempeflott ut. Tennpluggene er allerede kjøpt og ligger klart. Takk for tipsene forresten. Litt om båten: Huset er tatt bort (Har bevart delene til maler for nye) og skal bygges opp igjen identisk. Har pusset og skrapt inne og ute og skal ved godt vær begynne å olje. Alt elektriske skal byttes ut og motoren skal rehabiliteres. Øverste bordet på barbord side er klar til å kappest og byttes. Båten står under ett partytelt (9m) fra biltema så arbeidsforholdene er ideelle. Flere tips mottas med takknemlighet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 21, 2007 Share Posted July 21, 2007 Tja slip ned skroget og sett inn med olje. Er det noe blåmann kan dette blekes med fek.s klorin men resultatet blir jo aldri nytt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teisten-Øyna Posted March 7, 2009 Share Posted March 7, 2009 Hei hvordan går det med serine har du den ennå? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts