Jump to content

Makrellen er kommet

adanedehl

Recommended Posts

Må innrømme at jeg ikke forstår helt hva som er så magisk med makrell.

Det første måltidet er kanskje OK, men så blir man jo bare lei. Selv de minste er for feite.

Jeg takker allikevel for informasjonen om at makrellen er kommet. Da kan jeg legge vekk harpa, finne frem stang i stedet og fiske litt mer på innaskjærs hvor ikke de store stimene går.

Da er typisk Linesundet, Soknasundet og eller områdene mellom Bru, Åmøy og Sokn aktuelle.

FastBoater - hørte sist helg i Lillesand at makrellen der ikke "har kommet", men faktisk har overvintret uten at jeg tør gå god for denne påstanden. Er det andre som har hørt tilsvarende, nemlig at makrellen overvintrer/holder seg "lokalt"?

Forøvrig kan det anbefales å dorge etter makrell med SORTE enkle kroker uten noe som helst på! Fikk dette anbefalt i fjor av en lokal fiskeentusiast og det var ingen tvil om at det var riktig. Vi fikk langt mere makrell enn andre som var ute med de vanlige sølvblanke skjeene og kroker med gult, grønt og rødt på! Man får også kjøpt ferdige snører med sorte kroker i butikkene.

:fishing:

Ja, et sted må jo makrellen være om vinteren også.

Sorte kroker? Makrellskjeer Mouche. Blanke, 3-4 bundet tett sammen som minner om en liten stim. Da kommer makrellen i horder og biter på. Da blir det stekt makrell, kokt makrell, røkt makrell og til slutt makrellkaker. Nam nam

p601018801zu9.jpg

Sorte kroker? Makrellskjeer Mouche. Blanke, 3-4 bundet tett sammen som minner om en liten stim.

Det trodde jeg også inntil jeg ble fortalt noe annet. Faktum er at da gangene vi har prøvd med kun sorte kroker så har vi fått masse makrell, og langt mere enn andre som har vært ute samme dag/område og har brukt de blanke skjeene som jeg ellers har vært vant til! :yesnod:

Forøvrig er det helt ypperlig å grave makrell av litt størrelse og spise denne med flatbrød, sennepssaus og en kald pils eller tre!

:fishing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...