Jump to content

Fusking på Volvo AQAD 40 A

arnulfs

Recommended Posts

La ut på tur til hytta fredag, og alt fungerte som det skulle ved oppstart og de første 10/15 minuttene. Så begynner motoren å fuske, ikke mye men merkbart. Trodde første det bare var tilfeldig, men fuskingen ble værre og værre, og det var bare å snu nesen hjemover igjen. Kom meg inn til havnen igjen, og kontaktet mekaniker på verkstedet der. Mekanikeren ble med ut en tur ut i båten for å kjenne/høre på fuskingen, og mener det sannsynligvis er fødepumpen som svikter ved påkjenning og ett visst turtall. Motoren fusker ved påkjenning og turtall fra 3000 omdreininger og oppover, ved kjøring på 2800 omdreininger og mindre fungerer motoren helt fint(jeg marsjer på turtall mellom 3000 og 3200). Det kjennes ut som om drivstofftilførselen kuttes i korte rykk når den fusker, eller at det suges inn luft ett eller annet sted.

Pumpen er nå tatt av motoren og mekanikeren skal demontere den for å se om det er slitasje el. lignende i pumpen som kan forårsake dette problemet.

Da jeg ikke føler meg sikker på at det er nettopp fødepumpen som er gåen :confused: , så ønsker jeg gode råd og tips fra dere om hva dette kan være hvis det ikke er fødepumpen som har tatt kveld'n?

Har selvfølgelig skiftet filter som første tiltak i problemløsingen!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...