Jump to content

Toppfart før og etter bunnsmøring


hermansen

Recommended Posts

Jeg spør på vegne av en kamerat (samt at jeg synes det er noe merkelig selv også).

 

Han har en Finnmaster 7600, ny i fjor, med en D4-225 motor. Han sjøsatte den i fjor uten bunnsmøring. Båten hadde da et maks turtall på 3500 rpm og en toppfart på 38-39 knop. Han kjørte hele sesongen uten bunnsmøring. Det kom selvsagt groe på båten når den ikke var brukt på en uke eller to, men i verste fall var toppfarten nede i 34 knop for deretter å stige til 38-39 etterhvert som groen ble slipt av grunnet farten.

 

I vinter (06-07) hadde han båten inne til bunnsmøring og service. Han var selv borte i et halv år og fikk båten sjøsatt når han kom tilbake i juni. Da var båten primet og bunnsmørt. Jeg vet ikke hvilken bunnsmøring men går ut fra at et Volvo Penta service verksted vet at de skal bruke bunnsmøring for hurtiggående båter på en slik båt.

 

Nå gikk båten ikke mer enn 32 knop og maks turtall var nesten 3400 rpm. Det er ikke groe eller rur på propell (propell + drev er ikke behandlet på noe vis) og det er heller ikke noe groe på båten.

 

Noen som har vært borti noe tilsvarende ? Kan bunnsmøring føre til 6 knop lavere toppfart og i tillegg at motor ikke når maks turtall.

 

Håper på gode tilbakemeldinger.

Link to post

Høres utrolig ut. Da må det være gjort en heller bedrøvelig jobb under.

 

Vi selv har økt turtallet med 400 omdreininger (ca 2 knop) etter vårens arbeider under båten. Den var slett ikke ille, men nå er den meget glatt og fin med hardt bunnstoff. Det er derfor tydelig at overflaten på skroget har en god del å si på toppfarten på planenede båter.

 

Ben Sin

Link to post

Jeg har fundert endel på denne tråden i dag. Er det mulig å finne ut hvilken type primer og bunnstoff som er benyttet, og hvordan disse er påpført (malt, rullet, sprayet). Den mest nærliggende forklaringen er kanskje at nytt bunnstoff gir litt mer motstand, og at propellen er litt tung. Men 6 knop forskjell er vanskelig for meg å forstå. Kan det være andre forklaringsmomenter som endret vanntemperatur og lufttemperatur? 6 knop forskjell er mye på en båt. Her må det utforskes mere.

Link to post

Farten er målt med GPS.

Farten er målt begge veier i en fjord (og det var ca 1/2 knops forskjell).

Båten er tilnæmet ren under, i alle fall ikke nok til å ta av en 5-6 knops fart. :headbang:

 

Han har vært i kontakt med de som hadde service på den, så får vi se hvor det går fra her. Uansett takker vi for alle tilbakemeldingene.

 

Ha en god sommer.

:flag:

Link to post
  • 11 år senere...

Jeg bunnsmørte båten i mai og fikk 3800 o/m og jeg tok båten opp i sept og spylte  båten og sjøsatt den samme dag og omdreining ing økte med 100 omd og svar

ret må være at bunnstoffet er slipt glattere 

Antakelig hadde vært medregnet å bruke kost enn rulle 

Link to post

wow - gammel tråd som våknet opp.

Mitt tips: Bruk kost, ikke rulle, og pass på å stryke på i fartsretningen. Mindre søl, mindre tid, og mister ingen fart. Bruk sort, selvpollerende bunnsmøring (mindre lys, mindre groing), tynt lag, esktra rundt vannlinjen, og ikke la båten ligge ukesvis uten bruk. Tar du en kort tur iallefall en gang i uken er båten ren under når du tar den opp.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...