hermansen Startet 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 22.Juli.2007 Jeg spør på vegne av en kamerat (samt at jeg synes det er noe merkelig selv også). Han har en Finnmaster 7600, ny i fjor, med en D4-225 motor. Han sjøsatte den i fjor uten bunnsmøring. Båten hadde da et maks turtall på 3500 rpm og en toppfart på 38-39 knop. Han kjørte hele sesongen uten bunnsmøring. Det kom selvsagt groe på båten når den ikke var brukt på en uke eller to, men i verste fall var toppfarten nede i 34 knop for deretter å stige til 38-39 etterhvert som groen ble slipt av grunnet farten. I vinter (06-07) hadde han båten inne til bunnsmøring og service. Han var selv borte i et halv år og fikk båten sjøsatt når han kom tilbake i juni. Da var båten primet og bunnsmørt. Jeg vet ikke hvilken bunnsmøring men går ut fra at et Volvo Penta service verksted vet at de skal bruke bunnsmøring for hurtiggående båter på en slik båt. Nå gikk båten ikke mer enn 32 knop og maks turtall var nesten 3400 rpm. Det er ikke groe eller rur på propell (propell + drev er ikke behandlet på noe vis) og det er heller ikke noe groe på båten. Noen som har vært borti noe tilsvarende ? Kan bunnsmøring føre til 6 knop lavere toppfart og i tillegg at motor ikke når maks turtall. Håper på gode tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Høres utrolig ut. Da må det være gjort en heller bedrøvelig jobb under. Vi selv har økt turtallet med 400 omdreininger (ca 2 knop) etter vårens arbeider under båten. Den var slett ikke ille, men nå er den meget glatt og fin med hardt bunnstoff. Det er derfor tydelig at overflaten på skroget har en god del å si på toppfarten på planenede båter. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Har han tatt ombord endel utstyr etterhvert som han har hatt båten? Noe som gjør at båten er blitt tyngere? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Zach Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Har bare opplevd det motsatte, dvs. farten med nysmurt båt øker med et par knop. Er det mulig at et nytt og ubehandlet undervannsskrog glir lettere enn et nysmurt skrog? Men 6 knop er vel i meste laget selv om farten var 38 knop(?). Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Det er ikke gjort noen andre endringer på båten. Ingen ekstra monteringer eller vekt at noe slag. Alle målinger ble gjort ved GPS og med 2 mann i båten og full dieseltank og tom vanntank. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Jeg har fundert endel på denne tråden i dag. Er det mulig å finne ut hvilken type primer og bunnstoff som er benyttet, og hvordan disse er påpført (malt, rullet, sprayet). Den mest nærliggende forklaringen er kanskje at nytt bunnstoff gir litt mer motstand, og at propellen er litt tung. Men 6 knop forskjell er vanskelig for meg å forstå. Kan det være andre forklaringsmomenter som endret vanntemperatur og lufttemperatur? 6 knop forskjell er mye på en båt. Her må det utforskes mere. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 (redigert) . Redigert 22.Juli.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Bare sånn for ordens skyld: Farten ble begge ganger målt ved å kjøre samme strekning begge veier, legge sammen og dele på 2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2007 Er et brukt GPS? Båten må jo se helt forj... ut under om det skal senke farten. Tror mere det må være noe med motoren. Nok luft? Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Farten er målt med GPS. Farten er målt begge veier i en fjord (og det var ca 1/2 knops forskjell). Båten er tilnæmet ren under, i alle fall ikke nok til å ta av en 5-6 knops fart. Han har vært i kontakt med de som hadde service på den, så får vi se hvor det går fra her. Uansett takker vi for alle tilbakemeldingene. Ha en god sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Dette kan da ikke skyldes bunnstoffet. Tror en stoffet båt i snitt mister 1-2 knop i forhold til en ustoffet og fabrikkny. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 sikkert luft i dieselsystemet Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2007 Nå er det jo ikke sånn at en glatt bunn nødvendigvis betyr mindre friksjon. Veit det er forsket på å lage bunnstoff som lager små lommer i overflaten. Der vil vannet legge seg, og friksjonen mellom vann og vann er jo veldig liten. Sitér dette innlegget Link to post
Torgeir sognnes Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 Jeg bunnsmørte båten i mai og fikk 3800 o/m og jeg tok båten opp i sept og spylte båten og sjøsatt den samme dag og omdreining ing økte med 100 omd og svar ret må være at bunnstoffet er slipt glattere Antakelig hadde vært medregnet å bruke kost enn rulle Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 16.September.2018 Link til dette innlegget Svart 16.September.2018 wow - gammel tråd som våknet opp. Mitt tips: Bruk kost, ikke rulle, og pass på å stryke på i fartsretningen. Mindre søl, mindre tid, og mister ingen fart. Bruk sort, selvpollerende bunnsmøring (mindre lys, mindre groing), tynt lag, esktra rundt vannlinjen, og ikke la båten ligge ukesvis uten bruk. Tar du en kort tur iallefall en gang i uken er båten ren under når du tar den opp. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.