Jump to content

Tips om feilsøking - automatisk lensepumpe virker kun manuelt

Bryant

Recommended Posts

Jeg skal sette igang med feilsøking på lensepumpa i båten og trenger noen tips. Jeg ble skræmt vannet av igår da jeg var nede i båten for første gang på 4 uker og fant noen hundre liter vann i kjølen. Til alt under var intet ødelelagt og lensepumpa går fint når jeg setter bryteren i manuelt. (Grunnen til disse vannmengdene er at dreneringen fra et rom med vannskitau går ned i motorrommet. Taurommet ligger bak på båten og mye vannet som renner ned fra kalesjen går ned i der og det har blitt mengder pga nedbørsrekord i sommer).

Jeg har ikke undersøkt pumpa skikkelig enda, men den likner veldig på en slik automatisk amerikansk Attwood pumpe med egen bryter for å teste løftearmen. Når jeg beveger løftearmen så skjer ingenting. Har søkt på www.attwoodmarine.com og finner at moneringsanvisninger krever forhandlerlogin for å lastes ned, så tegninger på pumpa får jeg ikke tak i.

4505_callouts.jpg4505.jpg

Det første jeg vil feilsøke er om pumpa får strøm og om det kan være en sikring som har gått.

Pumpa har tre elektriske ledninger inn. Den ene er sikkert til jord og den andre fører antakelig konstant plus fra batteriet og den tredje plus fra manuell/automat bryteren, trur eg. Men når bryteren står i "automatisk" posisjon løser altså ikke pumpa ut før vannivået stiger.

Er dette en treveis bryter vil vel det bare være EN sikring på all strømforsyning til pumpa og den kan utelukkes? Er feilen da i selve pumpa så må jeg vel bare kjøpe ny.

Men har noen tips om feilsøking på ei slik pumpe. Noen har kanskje installert eller byttet en slik selv?

Fant feilen raskt. Pumpa får spenning både fra bryteren og rett fra plusspolen på startmotoren. Ledningen som gir kontinuerlig spenning fra starteren var av en eller annen grunn skjøtt med en skjøtehylse som ikke var krympet :confused:

Kontaktpunktet inne i skjøtehylsa hadde rett og slett irret rett av. Merkelig av en båtprodusent å gjøre noe slik. Jeg har gått gjennom båten og funnet to ledninger jordet til motoren skjøtt på samme måte og fulle av irr. Merkelig av en båtprodusent å gjøre slik. Båten ligger i ferskvann i Glomma er og lite utsatt for salt. Hadde vel irret i stykker for lenge siden om jeg hadde ligget ved sjøen. Jeg skjøtte den brutte ledningen med ny hylse og krympet den. Og forsterket kontakten med enda en krympekabel.

Problemet løst :flag:

Pumpa heter forresten Attwood Sahara S1100

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...