Jump to content

Lateralmerkene i Limfjorden og Koster


roaldbj

Recommended Posts

For de som ikke er så vant med å seile gjennom Limfjorden fra øst til vest, eller omvendt, kan det være greit å være obs på at lateralmerkene skifter side i Ålborg. Jeg var ikke observant på dette for en del år siden.

 

lateralaalborg.jpg

 

 

Tilsvarende er det skifte i lateralmerkene i området mellom Koster og Strømstad.

 

lateralkoster.jpg

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe uvanlig i dette. Lateralmerkene skal følge ledens hovedretning, og den går alltid fra åpent hav/farvann og inn i det begrensede farvannet. Siden Limfjorden har to åpninger blir det to ledretninger som nødvendigvis må møtes ett eller annet sted. Det er et godt tips å alltid lete i kartet etter symbolet for ledens hovedretning, før en følger lateralmerker. Som regel er det helt opplagt hva som er retningen, men noen ganger kan en bli overrasket.

Link to post
Share on other sites

Helt enig i kommentaren, men når man er under seilas er det endel ganger at man blir overrasket. Jeg har sett på AIS nå noen dager at flere større båter har blitt "overrasket" i Ålborg og foretatt markerte kursendringer (dette fremkommer av AIS informasjonen). For oss som seiler endel i Oslofjorden er det ikke så veldig vanlig med skifte av lateralmerker. Jeg mener å huske at eksempelvis innseilinga til Fredrikstad enten via Vesterelva eller Østerelva følger samme lateralmerker. Før jeg starter en seilas pleier jeg vansligvis å studere lateralmerkene og å legge to sture tusjer med hhv rødt og grønt hode på de respektive sidene av rattet slik at jeg husker hva jeg skal ha på BB og SB side. Særligt i Limfjorden er det ikke mye slingringsmonn på "feil" side av bøyene.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, særlig ut renna vest fra Løgstør skal en helst holde tunga rett i munnen.

 

Det er vel sjelden det er så tydelig som i Ålborg, men det samme skiftet i ledretning skjer i Fredrikstad. Går du opp Østerelva følger du ledens hovedretning, men i det øyeblikket du runder Isegran, på høyde med Gamlebyen, og går inn mot brua, seiler du mot ledens hovedretning. Det samme skjer også ved Husøy hvis du kommer fra Vasser og skal inn til Tønsberg.

Mine gamle navigasjonlærere fikk oss til å planlegge seilasen på forhånd, og kladde en kursbok. Der sto alle kurser og distanse for hvert turnpunkt, samt hvilken side vi skulle ha hvert merke av betydning for seilasen. Har hatt stor glede av den lærdommen.

Link to post
Share on other sites

En annen klassiker her er gjennom Mastrand der det staar en roed staka ved Statoilstasjonen der. Har sett mange baater som kommer soerfra gaa paa innsiden av denen roede staken. I aar er den merket med en ekstra gul boeye. som alltid er det viktig aa vite hvilken vei leia gaar

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder vel overalt det er sjømerker. Fattern måtte på do da han og mamma gikk Sotekanalen en gang. Hold til høyre for rød sa han - bare at de gikk "feil vei" Måtte Svenske Marinen til for å få de ut av gjørma de var sugd fast i

 

Får si det som styrmannen på Kystvaktskipet jeg tjenestegjordet på sa " Jeg går der det er mest vann jeg".

 

Jeg har lært meg å stoppe om jeg er i tvil. Opplevde det rett S for Fjällbacka i sommer. En ny Fairline 48 og to 40 fots seilbåter gikk på feil side av noen staker. Jeg stoppet opp fordi jeg ble i tvil og ikke ville følge de andre uten å være sikker - så jeg stoppet opp og sjekket en ekstra gang. Gikk da på motsatt side av stakene - de to seilbåtene snudde og unngikk da å gå på en 2 meters grunne de var på vei rett mot

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...