roaldbj Startet 22.Juli.2007 Del på Facebook Startet 22.Juli.2007 (redigert) For de som ikke er så vant med å seile gjennom Limfjorden fra øst til vest, eller omvendt, kan det være greit å være obs på at lateralmerkene skifter side i Ålborg. Jeg var ikke observant på dette for en del år siden. Tilsvarende er det skifte i lateralmerkene i området mellom Koster og Strømstad. Redigert 22.Juli.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Det er ikke noe uvanlig i dette. Lateralmerkene skal følge ledens hovedretning, og den går alltid fra åpent hav/farvann og inn i det begrensede farvannet. Siden Limfjorden har to åpninger blir det to ledretninger som nødvendigvis må møtes ett eller annet sted. Det er et godt tips å alltid lete i kartet etter symbolet for ledens hovedretning, før en følger lateralmerker. Som regel er det helt opplagt hva som er retningen, men noen ganger kan en bli overrasket. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
roaldbj Svart 22.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 (redigert) Helt enig i kommentaren, men når man er under seilas er det endel ganger at man blir overrasket. Jeg har sett på AIS nå noen dager at flere større båter har blitt "overrasket" i Ålborg og foretatt markerte kursendringer (dette fremkommer av AIS informasjonen). For oss som seiler endel i Oslofjorden er det ikke så veldig vanlig med skifte av lateralmerker. Jeg mener å huske at eksempelvis innseilinga til Fredrikstad enten via Vesterelva eller Østerelva følger samme lateralmerker. Før jeg starter en seilas pleier jeg vansligvis å studere lateralmerkene og å legge to sture tusjer med hhv rødt og grønt hode på de respektive sidene av rattet slik at jeg husker hva jeg skal ha på BB og SB side. Særligt i Limfjorden er det ikke mye slingringsmonn på "feil" side av bøyene. Redigert 22.Juli.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Nei, særlig ut renna vest fra Løgstør skal en helst holde tunga rett i munnen. Det er vel sjelden det er så tydelig som i Ålborg, men det samme skiftet i ledretning skjer i Fredrikstad. Går du opp Østerelva følger du ledens hovedretning, men i det øyeblikket du runder Isegran, på høyde med Gamlebyen, og går inn mot brua, seiler du mot ledens hovedretning. Det samme skjer også ved Husøy hvis du kommer fra Vasser og skal inn til Tønsberg. Mine gamle navigasjonlærere fikk oss til å planlegge seilasen på forhånd, og kladde en kursbok. Der sto alle kurser og distanse for hvert turnpunkt, samt hvilken side vi skulle ha hvert merke av betydning for seilasen. Har hatt stor glede av den lærdommen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Bitteliten Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 En annen klassiker her er gjennom Mastrand der det staar en roed staka ved Statoilstasjonen der. Har sett mange baater som kommer soerfra gaa paa innsiden av denen roede staken. I aar er den merket med en ekstra gul boeye. som alltid er det viktig aa vite hvilken vei leia gaar Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Observerte desverre i dag en som var "uheldig" i Limfjorden. Er det flere steder vi bør være observante på og legge ut på en liste? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Dette gjelder vel overalt det er sjømerker. Fattern måtte på do da han og mamma gikk Sotekanalen en gang. Hold til høyre for rød sa han - bare at de gikk "feil vei" Måtte Svenske Marinen til for å få de ut av gjørma de var sugd fast i Får si det som styrmannen på Kystvaktskipet jeg tjenestegjordet på sa " Jeg går der det er mest vann jeg". Jeg har lært meg å stoppe om jeg er i tvil. Opplevde det rett S for Fjällbacka i sommer. En ny Fairline 48 og to 40 fots seilbåter gikk på feil side av noen staker. Jeg stoppet opp fordi jeg ble i tvil og ikke ville følge de andre uten å være sikker - så jeg stoppet opp og sjekket en ekstra gang. Gikk da på motsatt side av stakene - de to seilbåtene snudde og unngikk da å gå på en 2 meters grunne de var på vei rett mot Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.