Jump to content

Hydraulisk styrings system / Rensing


Jawik

Recommended Posts

Prøver igjen nå som det er mange kloke hoder opp å går. Skal i gang i morgen formidag med dette plunderet og lurer på følgende: Kan jeg skylle ut resten av motoroljen med diesel e.l. ? Eller kan jeg bare fylle på ny hydraulikkolje ? Gjør jeg vondt værre med denne prosessen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

jeg skal gjøre noe av det samme i morgen. Skal butte ut den tykkflytende hydrolikkolja med en mer tynnflytende.

Jeg har to rattpumper.

 

Har tenkt å tre tynne gummislanger over lyfteskruene på styresylinderen og oppi en plastkanne.

så starter jeg å snurre på rattpumpene til jeg får ut mest mulig av olja - fyller på og snurrer videre til jeg er sikker på at det gamle er ute.

Lufter deretter på vanlig måte.

 

Det gjær vel ingenting at du har litt motorolje igjen?

Link to post
Share on other sites

Motorolja var svart som draugen. Er usikker på om dette lar seg blande p.g.a. at viskossiteten i hydraulikken forandres. Var veldig irriterende å oppdage at forrige eier hadde brukt motorolje. Resultatet ble jo at vi måtte sveive 10-15 omd. fra SB til BB. Jeg tenkte ikke over dette sist sommer. Gikk ut fra at det var lite olje på systemet. Slange over lufteskruene vill ikke virke på mine pumper. Må nok til med en nippel e.l. Viken type olje skal du bruke ? Og hvorfor gå over til tyntflytende ? Gikk ut fra at dess tykkere dess bedre. Har selv en ca. 15-20 meter med kabler så du har muligens et poeng her. Særlig om vinteren.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

det er alt for tungt å ratte, derfor annen olje. Tenker spes på vinteren når den blir mer tykkflytende.

Har 3 og 1/2 tørn fra SB tilBB. slangene på niplene (lufteskruene) er bare for å hindre grising. Og for ikke å dra inn luft når jeg skal lufte.

Hvilken sylinder har du?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke navnet i hue, men mener at systemet kommer fra Tronheim - et eller annet - fabrikk. Muligens 30 år siden. Der ser du. 3-4 tørn virker mere normalt. Fant noe info på denne tråden. Får sette dette sammen og gå igang i morgen. Tror jeg skyller ut systemet med hydraulikolje, da overnevnte tråd nevner noe om diverse pakninger som kan ryke. Har jo rorkulten, som jeg sverger til, å bruke men madammen ønsker å bruke roret som er enklere for henne. Så hydraulikken for bli i båten til noe annet kan erstatte den.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Rattpumpene og sylindern kommer fra Cylinderservice - lokalisert i Trondheim. Noen som har kjenskap til om dette firmaet eksisterer ennå. Fant noe i Danmark, men det er ikke det samme firmaet. Har nå fylt opp med ny olje etter å ha renset systemet. Fulgte opplegget i denne tråden. Fortsatt må jeg ratte 14 ganger fra SB til BB. Skal kun tørne 3-5 cm, så reagerer roret. Men 14 tørn fra Sb til BB er mye. Skal det være slik, mon tro.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kanskje disse?

 

Servi Cylinderservice AS

Kvithyll 7100 Rissa...................... 73 85 05 00

 

Har det vært mekket på anlegget? Synes det hører utrolig ut med 14 tørn.

 

Pumpen(e) må være alt for små eller sylinderen alt for stor. Eller luft i systemet.

 

Lykke til i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Det kan være dem. Sylinderen har ca. 40 cm utslag fra Sb til BB og om pumpene er for små, så veier de i hverfall mye. Sikkert at noe mere lufting må til. Har jo reaksjon med engang vi begynner å dreie på rattet. Jeg har en slange som kun går mellom pumpene og lurer på om denne kan forårsake problemet dersom luft blir stående i denne :confused: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jo, du sier noe der. Den andre skruen kan selvfølgelig være til lufting. Trodde slangen mellom pumpene skulle være på disse to eller retter sagt fire skruer. Slangen er koblet forskjellig på hver pumpe slik at to av fire er ledige. Dette må jeg skjekke nærmere i morgen. Takker for tips.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Tror du misforstod litt.

På rattpumpene er det fire nipler. den til venstre og høyre går til styresylinderen (Roret)

Oppe eller nede går til den andre pumpen.

Den siste går til autopilot.

 

Niplene jeg snakker om står på styresylinderen (roret)

Der skal du kunne lufte :yesnod:

 

Slik er det hos meg

Redigert av Høvdingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Niplene på pumpene var nytt for meg. Dette må utforskes nærmere. På sylinderen er det ok. På grunn av ferie avikling var det ingen som kunne uttale seg på Cylinderservice. Du fant rett bedrift. Takk for det. Fortsatt god sommer med sei og lever + løk.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...