Jump to content

Plassering av lanterner på en liten vindskjermbåt/speedbåt?


Helge

Recommended Posts

Har ikke hatt behov for lanterner på den gamle speedbåten min før nå og det leeenge forsømte arbeidet med å gjøre ferdig montering av lanterner ble igjen aktuelt. Sidelanterner er for lengst montert for over et år siden (ikke brukt altså), men jeg har ikke somlet meg til å montere akterlanterne og topplanterne. Dette har vel til dels også hatt litt sammenheng med at jeg har vært og er usikker på monteringen av akterlanterne og topplanterne på denne båten. Jeg har vurdert flere alternativ:

 

a) Rundtlysende lanterne i lanternefot/liten mast foran vindskjermen.

- slått det fra meg pga at lanternefoten/masten da må være så høy (for å lyse over kalesjen) at det ser tåpelig ut (og vil være vanskelig å få festet solid nok) på en slik speedbåt.

 

b) Topplanterne i lanternefot/liten mast eller på en liten trekloss foran vindskjermen og akterlanterne...... ja HVOR?

 

 

Alternativ b virker mest fornuftig for meg, men det er to forhold jeg lurer på og gjerne tar i mot forslag og innspill på :yesnod: :

 

1. Kan jeg sette topplanternen på/foran en trekloss framme på framdekket eller bør jeg ha den mer opp i en liten mast/lanternefot mer tilbake mot vindskjermen? Det førstnevnte vil se penere ut :yesnod: på denne båten (Sunwin14) men vil medføre en topplanterne som er nesten like lavt som sidelanternene samt ca en hel meter lengre fram.

 

2. Hvordan løser jeg problemet med at påhengsmotoren delvis vil skjule akterlanternen (fra en side, da båten akter for kalesjen er lavere enn påhengsmotoren)? Må denne også opp i en lanternefot? :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg antar at båten er under 12 meters lengde, og da kan sjøveisreglenes regel 46 b brukes. Den sier at topplanternen skal være minst 0,5 meter høyere enn sidelanternene. Når det gjelder akterlanternen må den nok heves såpass at motoren ikke skygger for den, den skal være synlig i en sektor på 135 grader, med andre ord 67,5 grader på hver side av senterlinjen. At toppen står lengre forut enn sidelanternene er ikke noe problem ift regelverket.

 

Egen akterllanterne kan du sette på en liten stang som er så lang at den kommer over motoren, den behøver nødvendigvis ikke stå i senterlinjen, sett den på en av sidene. Siden akterlanternen aldri skal være synlig for andre samtidig som noen av de andre (topp- eller sidelanterner) er det ikke noe høydeproblematikk i forhold til disse å ta hensyn til.

 

Hvis du går for en rundlysende hvit lanterne, og setter den på egen bryter, slår du to fluer i samme smekken:

 

Med alle lanternene tent har du motorlanterner

 

Med bare den hvite rundtlysende tent har du ankerlanterne

 

Men vær også obs på at du ikke blender deg selv med den løsningen....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding :yesnod:

 

Topplanterne høyere enn 0,5 meter over sidelanternene....? Det har jeg sett maaaaange småbåter som IKKE har. Blant annet har jeg sett båter med kombilanterne der rød/grønn sidelanterne og hvit topplanterne er inne i samme kapsling.

 

På min Skibsplast 655 er lanternene fabrikkmontert og fabrikken har på 655 brukt to ulike plasseringer av topplanternen. Når båten har targabøyle - på targabøylen. Når båten ikke har targabøyle - på aluminiumsprofilen oppe på cockpitglasset. I sistnevnte tilfelle er det vel også i grenseland mht 0,5 m høydeforskjell (jeg har ikke målt selv, men jeg tipper mellom 40 og 50 cm).

 

Skal jeg montere akter- og topplanterne på min 14" Sunwin i henhold til det du skisserer Kjell, må jeg ha lanternemaster/lanterneføtter BÅDE foran og bak :nonod: Bak trenger den vel ikke være høyere enn 20 til 30 cm for å komme over motordekslet, men foran........ må jeg ha en nesten halv meter høy "mast" på denne smekre lille speedbåten :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jo mer jeg ser på båten og må tenke lanternefot/mast, jo mer overbevist blir jeg om at en rundtlysende hvit lanterne på lang lanternefot BAK på båten (sammen med sidelanter nede på sidene av båten) er det beste kompromisset. Lang mast/fot foran på framdekket virker ikke som noe godt alternativ på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...