Helge Posted July 22, 2007 Share Posted July 22, 2007 Jeg skriver dette innlegget for å sjekke om det er andre eiere av Skibsplast 655 som har erfart at "solputene" oppe på akterenden av båten blir våte..... og da IKKE av vann som spruter opp bak hekken under kjøring. Om påhengsmotoren er plassert fornuftig mht høyde på hekken skal det strengt tatt heller ikke være noe problem med vannsprut opp på hekken under kjøring. Nei, det jeg har erfart er at de omtalte putene blir våte på UNDERSIDEN og slik at skumgummien inne i skaitrekket suger til seg vannet og blir gjennomvåte. Dette har vært klart verst på styrbord side på min 655. Jeg har tatt ut skumgummien og tørket både denne og putetrekket hver høst og enkelte år også i løpet av sesongen. Det er KUN med putene oppe på "solsengen" på hekken og ikke de nede i aktersofaen jeg har erfart dette. Jeg har nå oppdaget at dette vannet faktisk sakte kommer sivende ned under aluminiumsprofilen over cockpitglasset (primært i vått vær). Dette renner så bakover på innsiden av rekka og inn under de omtalte putene. Jeg har løst problemet nå i sommer og blitt kvitt våte puter ved å lage en "minitakrenne" av våtromssilikon fra aluminiumsprofilen og ut fram foran teakrekka. Noen andre med samme erfaring fra 655? Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Har en 2002 modell av 655, og kan ikke huske å ha opplevd dette problemet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Har ikke opplevd dette som et problem. Men det som har vært et problem er at festene på disse putene løsner. Hva er det det heter - borrelås? Den ene delen er limt fast i skroget, men borrelåsen er tydeligvis så sterk at når en skal løsne putene så holder ikke denne limen. Resultat: Putene ligger nærmest løse. Her en dag, i fin marsjfart + motvind så ble lufttrykket for stort og puten på styrbord side bakerst ble blåst overbord. Og da ble den våt..! Ser at på nyere Skibsplast 655 så er den borrelåsen som er fast i skroget nå skrudd fast. Andre som har erfaringer med dette, event. en limtype som holder? Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Ut fra de to første tilbakemeldingene kan dette heldigvis høres ut til IKKE å være en modellrelatert feil. Når jeg bare ble klar over "vannkilden" i min båt løste jeg jo problemet enkelt (vi snakker forøvrig ikke her om mange dråper i timen, men det blir mange dråper i løpet av mange regndager!). Man ser det kun i regnvær som at det kan henge en "tåre" med vann i den avrundede nedkanten av alu-profilen over cockpitglasset der denne slutter like ovenfor rekka. Mht feste av putene har jeg en 2001 modell der de runde borrelåsfestene til putene er skrudd fast oppå hekken av båten i tillegg til at det er brukt noe sikaflexlignende lim. Jeg har ikke hatt problemer med at putene har løsnet. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts