Jump to content

Shanty sjøsatt!


M/B Shanty

Recommended Posts

Gratulerer med dette, kikket innom hjemmeisden og fant en flott fotoreportasje fra "restaureingen"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Første tur utpå! Motoren går som ei klokke etter at jeg fikk byttet dieselpumpa. Men....

 

* Under sjøsetting kom starter under vann, Releet vil ikke klikke sjikkelig inn. Skal ut med starter, inn til en lokal omvikler for rensing / rep.

* skru av dynamo og sjekke denne i samme slengen.

 

 

Så til ett spørsmål til elektro folket..... Jeg har 2 hoved kurser i båten. en til lader/ starter /panelet osv og en som går på alt fremme i båten som steketopp, kjøleskap lys osv. bagge disse kursene kan styres fra manuelle brytere slik at jeg kan kjøre evt. en kurs om gangen. Når jeg benytter kursen der dynamo og starter er koblet inn, tømmer jeg batteriene utrolig fort. etter 45 minutter er det ikke nok strøm til å starte motoren. dette er med 2x 120 amp + 60 amp start.

Kan det være starteren ellerdynamoen som tapper hele banken på grunn av en massiv feil? hverken starter eller dynamo utvikler noen varme. Dette er uansett om motoren sviver eller motoren ikke sviver noen tips??????

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Du må ha enten en massiv overledning ett eller annet sted, eller en skikkelig feilkopling! Alternativt dårlige batterier! Dette skal ikke gå an, rett og slett! Og om alt strømmen skulle forsvinne gjennom starter eller dynamo ville noe ha blitt varmt så det holder ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du må ha enten en massiv overledning ett eller annet sted, eller en skikkelig feilkopling! Alternativt dårlige batterier! Dette skal ikke gå an, rett og slett! Og om alt strømmen skulle forsvinne gjennom starter eller dynamo ville noe ha blitt varmt så det holder ja...

 

Massiv overledning : mulig det, starter har vært under vann. skal derfor til service. sjekker samtidig dynamo .

 

Feilkobling: skal ikke utale meg for sterkt her, men koblingene som er på nå er : batteripakker til starter dynamo. mener jeg har det riktig.

 

Dårlige batterier: Alle batterier er speller nye. montert inn 2 dager etter sjøsetting ( stått i en uke og 2 dager) 2 sønnak 120 ah og ett aft???? startbatteri fra Maritim. Mulig at de kan ha blitt ødelagt av en evt. deffekt starter /rele ????

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Flott at dere fant ut av det! Så mye strøm forsvinner ikke så fort uten at det gir en hel del varme fra seg, så det høres ut til at synderen er funnet nå ja...

 

Synd med starteren, men sånn går det når du dypper den i saltvann.... :lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Status!

 

Tirsdag: Dynamo og Starter ble levert inn Til den lokale omvikkleren.

 

Onsdag: Tlf fra "Guruen" - Innslaget på Starteren brent og dynamoen bare en stor overledning. Spør om han bare skal ordne dette, eller hva jeg vil gjøre. Gir ham beskjed om å fortsette.

 

Torsdag: Omvikkleren kommer å leverer starter med nytt innslag og ny lucas 70 amp. dynamo hos meg på butikken - Dette er service!! Han sa det ble noe dyrere enn forventet. Monterte det i båten i går, funker fint. lader med 14,6

 

Fredag: Får regningen på ny dynamo, nytt innlag og arbeide. Pris: 1345,- Ink MVA.!! Har sjekket med Guruen, og regningen stemmer!

 

Fantastisk opplevelse! Vurderer å gjøre det en gang til siden jeg ble så fornøyd :lol:

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Trenger du hjelp så si ifra, mulig jeg kan være med å spleie og :cool::cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...