Jump to content

Konvertering fra VHF til SRC/VHF


roaldbj

Recommended Posts

Endel av oss her på BP har nok tatt VHF sertifikatet før 1.1. 2002. Fra 1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. Ser ut fra informasjon fra Maritim Radio http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm at

Dersom radiosertifikatet som sendes inn er et Begrenset VHF sertifikat eller et annet telefonistsertifikat utstedt før 1.1.2002 eller GOC/ROC som er gått ut på dato, må den som søker om konvertering sende inn kvittering for at han/hun har anskaffet seg vårt nyeste pensumhefte for SRC/VHF. (Pensumheftet kan kjøpes hos Læremiddelforlaget i Sandefjord, telefon 33 47 80 55, www.lmf.no.) Se for øvrig på våre hjemmesider www.maritimradio.no.

Er det noen som har fått det nye SRC utelukkende ved å sende inn kvittering som bekrefter innkjøp av det nye pensumheftet? Det er ikke ofte jeg ser at en kvoittering er tilstrekkelig for å få oppgradert et sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fått det enda, men har snakket med dem, og sender inn i ettermiddag. Regner med (etter utsagn fra Telenord) å ha lappen i løpet av uken.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Milde Moses ! Hvorfor kan ikke Telenor sende et lite brev i posten om sånt da ?

Det var en tilfeldig vandring på nettet som gjorde meg oppmerksom på dette. Jeg har ikke lest andre steder at man kunne få konvertert et sertifikat til et annet ved å fremlegge dokumentasjon på innkjøpt lærebok. Jeg har sett etter boka på Nautisk Forlag - men den er enda ikke annonsert. Kommer vel til høsten. Jeg avventer det hele til sommerfeien er tilbakelagt. Dette må vel være det enkleste sertifikatet jeg har oppnådd. Jeg kan ikke så mye om VHF men det har gått greit hittil uten mishagsytringer verken fra norske, svenske, danske eller tyske radiostasjoner.

Link to post
Share on other sites

.... Jeg har sett etter boka på Nautisk Forlag - men den er enda ikke annonsert. Kommer vel til høsten....

Boka har vært i salg i alle fall en 5 måneders tid.

 

Du finner den her: http://www.lmf.no/fag/vhf.htm

 

Kan trøste alle som heretter skal oppgradere gammelt VHF-sertifikat med at "rette instans" har gjort prosedyren/papirmølla vesentlig bedre. Da jeg skulle oppgradere kom jeg ikke av flekken. Fikk telefonkontakt med "rette vedkommende" i systemet som mente dette lå greit ute på nettet. Da han selv ikke greide å finne ut av hvordan man skulle få alt ordnet via nettet, ble han meget enig i at noe måtte gjøres... :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett etter boka på Nautisk Forlag - men den er enda ikke annonsert.

Antagelig bare ferietid. Jeg kjøpte det nye heftet på Nautisk for en stund siden.

 

Nå er det ikke nødvendig å konvertere til det nye sertifikatet om du ikke skal seile utenfor Norge, og jeg vil ikke tro de er så nøye på det i Danmark eller Sverige. Jeg har lagt dette på vent til jeg har kommet til D5LA, men jeg oppdaget at det gamle kursheftet mitt var søkk borte og vil gjerne ha det på plass i båtens bibliotek. :smiley:

Link to post
Share on other sites

men jeg oppdaget at det gamle kursheftet mitt var søkk borte og vil gjerne ha det på plass i båtens bibliotek. :smiley:

 

 

Setter du den i den maritime avdelingen eller i avd. for lov og juss? :wink:

Jeg har min i den maritime avdelingen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke nødvendig å konvertere til det nye sertifikatet om du ikke skal seile utenfor Norge, og jeg vil ikke tro de er så nøye på det i Danmark eller Sverige. Jeg har lagt dette på vent til jeg har kommet til D5LA, ...

Sjøtummel, vi kjenner jo hverandre gjennom D5L og håper på å videreutvikle dette kjennskapet gjennom D5LA. Jeg skal ikke stimulere til ulovligheter, men når jeg kjøper bøker hos Nautisk Forlag blir aldri bøkene registrert på navn. Hvordan kan da "myndighetene" finne ut hvem som har kjøpt boka som er nødvendig for konvertering til SRC/VHF? Det jeg stiller spørsmål om er hvorvidt denne konverteringen er godkjent av sjøfartsmyndighetene i Norge. For meg høres ordningen fullstendig meningsløs. Inntil det kan vises til en forskrift kan jeg ikke skjønne at det jeg trakk opp til i trådstarten kan være korrekt, dvs dokumentasjon av kjøpt bok.

Link to post
Share on other sites

...... Hvordan kan da "myndighetene" finne ut hvem som har kjøpt boka som er nødvendig for konvertering til SRC/VHF? Det jeg stiller spørsmål om er hvorvidt denne konverteringen er godkjent av sjøfartsmyndighetene i Norge....

Mulig jeg ikke skjønner problemstillingen helt her. For min egen del sendte jeg inn kvittering som dokumenterer at jeg har kjøpt "den nødvendige boka".

 

Regner med at Maritim Radio har den nødvendige autoritet, eller om man vil backing, til å stå for dette slik de gjør.

 

Hva er poenget ved å kaste inn en mistanke om at forskrifter/lov hva det måtte være, er brudt av Maritim Radio?

Link to post
Share on other sites

Inntil det kan vises til en forskrift kan jeg ikke skjønne at det jeg trakk opp til i trådstarten kan være korrekt, dvs dokumentasjon av kjøpt bok.

 

Dokumentasjonen som kreves, gjelder ikke hele boken: les pensumheftet, men et tilleggshefte som omhandler moderne kommunikasjonsmidler som epirb, inmarsat, ais etc.

 

Dette tilleggsheftet var mulig å få kjøpt ifjor. Jeg tror at dette tilleggsheftet vil heretter innlemmes i nye opplag av boken.

 

Litt underlig at Telenor går ut ifra at den som har sertifikatet fra før og kjøper tilleggsheftet (eller senere den nye pensumboken), dermed har tilegnet seg kunnskapen.

 

Og litt underlig at byråkratiet godtar dette uten en ny eksamen. Hurra for det, men gebyrene slipper man ikke unna.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Litt underlig at Telenor går ut ifra at den som har sertifikatet fra før og kjøper tilleggsheftet (eller senere den nye pensumboken), dermed har tilegnet seg kunnskapen.

 

Og litt underlig at byråkratiet godtar dette uten en ny eksamen. Hurra for det, men gebyrene slipper man ikke unna.

Med forbehold om at jeg ikke husker alle detaljer. Jeg måtte jo dokumentere at jeg hadde det gamle, ordinære VHF sertifikatet.

 

OG - det nye man må tilegne seg, er sannt å si ikke så mye å holde en fullstendig eksamen på. :wink:

 

Enig i et Hurra! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det jeg stiller spørsmål om er hvorvidt denne konverteringen er godkjent av sjøfartsmyndighetene i Norge.

Jeg er ikke en gang sikker på om det er Sjøfartsdirektoratet, Post- og teletilsynet eller Justisdepartementet som kal godkjenne dette. :rolleyes:

 

(Telenor hadde vel heller aldri noen godkjenning fra myndighetene til å starte med amnestiordningen, uten at det ser ut til å ha plaget så mange av båtfolket.)

 

Litt underlig at Telenor går ut ifra at den som har sertifikatet fra før og kjøper tilleggsheftet (eller senere den nye pensumboken), dermed har tilegnet seg kunnskapen.

Egentlig ikke, du skal også holde deg oppdatert på kanalplaner og slikt uten at det holdes ny eksamen for hver endring. Kvittering for kjøpt lærebok er dog et litt snodig krav.

Link to post
Share on other sites

Nettop roaldbj. Siden Telenor ikke gidder å si i fra til VHF sertifikat innehavere så er dette noe de kanskje ikke tar så alvorlig selv ? Det er for dumt når tilfeldig surfing må til og det er tilfeldigheter som gjør at en finner slike opplysninger. Takk for tipset ihvertfall, det var bra du fant dette. Og -10 poeng til Telenor som sikkert er veldige fornøyd med å ha spart både porto og papirutgifter.

Link to post
Share on other sites

....Kvittering for kjøpt lærebok er dog et litt snodig krav.

Javel! Men du må jo dokumentere med en originalkvittering. Juks her er vel dokumentforfalskning som i prinsippet er et lovbrudd? Boken må også (var i ethvertfall slik da jeg var gjennom denne mølla) bestilles sendt til deg personlig. Her var det ikke særlig smutthull for fusk og fanteri.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg har forsøkt å sjekke opp dette. Informasjonen fra Maritim radio er:

For dem som har tatt VHF-sertifkatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF. Konverteringen blir fakturert i ettertid.

 

Mariotim radio henviser videre til Læremiddelforlaget, som har denne informasjonen om sitt hefte: SRC/VHF - boka Pensum for begrenset radiotelefonisertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten. Dette pensumheftet gir informasjon om retningslinjer for bruken av VHF. Hele heftet, bortsett fra vedlegg 13, er pensum ved VHF-eksamen. Rutinene for nød- og hastetrafikk og oppretting av samband er en svært viktig del av pensumet. VHF sertifikatet har nå blitt internasjonalt og endret seg til Short Range Sertificate (SRC). Boka dekker det nye SRC - reglene. Heftet koster kr 298,-

 

Ser at det i et innlegg over vises til et tilleggshefte slik at man unngår å kjøpe hele heftet, men det har ikke jeg klart å finne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...