Jump to content

Har jeg båtførerprøven?


Reinell

Recommended Posts

En gang for mange mange år siden....

Vi var på leirskole med grunnskolen her, og vi hadde der noen timer teori, og en prøve. Jeg lurer på om det var båtførerprøven vi hadde, men det er så mange år siden så jeg er ikke sikker.

Hvem har registerer over hvem som faktisk har dette iorden, er det noe sted jeg kan henvende meg for å finne ut om jeg faktisk har tatt denne prøven??

Og ja, jeg veit at så lenge jeg ikke husker om jeg har tatt den, så kunne det vært på tide med kurset på nytt. Er fullt klar over det, så ingen vits å minne meg på det.

Eneste jeg lurer på er om jeg har båtførerprøven eller ikke.

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Med "noen timer teori" er det kanskje ikke båtførerprøven du har like vel. Den skal nemlig ifølge retningslinjene være minst 22 timer . . . . .

Uansett så er det www.norsktest.no som nå har overtatt de gamle registrene fra sjøfartsdirektoratet - og de er "noget mangelfulle" for å si det forsiktig :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

har båtførerbeviset mitt i hånda. utstedt i 1982. tok kontakt med sjøfartsdirektoratet,underavdeling for fritidsbåter, postboks 8123 DEP, 0023 oslo tlf:22454622

kontaktet for å få det nye. de hadde meg ikke i registret. men jeg kunne sende kopi av det jeg hadde og bilde så sendte de meg

et nytt likt det de utsteder idag. så sjansen for at du står registrert å ha det beviset noe sted er liten desverre. men du har da en adresse du kan prøve på da. og lykke til

Link to post
Share on other sites

Du må være 16 for å få beviset men kan ta prøven tidligere. Da får du diplom som kan løses inn i beviset når du blir 16.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du må være 16 for å få beviset men kan ta prøven tidligere. Da får du diplom som kan løses inn i beviset når du blir 16.

Det holder med 14 år. Så hvis du skifter tallet 16 med 14 - da er resten riktig. :wink:

 

... leierskole barneskolen ....

Jeg kan selvfølgelig ikke si noe med sikkerhet, men det høres litt rart ut . . . .

 

..... tror faktisk en må gå på kurs og ta en prøve der....

Der "tror" du nok litt feil :wink: Man kan gjerne lese selv og ta prøven som "privatist". Timetallet er noe som står i retningslinjene for å gi en indikasjon på hvor meget tid man bør bruke på å arbeide seg gjennom stoffet i et kurs. Dermed gir det jo også en pekepinn om den stoffmengden man skal "fordøye".

 

Det med "fordøyelsen" er nesten det viktigste. Derfor har jeg f.eks helt sluttet med rene helgekurs. Det har vist seg gang etter gang at det blir for meget på en helg - "fordøyelsen" går i metning :wink: Resultatene ved vanlige kveldskurs, f.eks. en kveld pr uke gir laaaaaangt bedre utbytte for deltagerne.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei alle.....

 

Har tatt kurset som selvstudie på nett gjennom "batkurs.no" :smiley: Supert opplegg hvor en kursleder følger deg og din fremdrift gjennom hele kurset....

Gjenstår kun prøven som jeg desverre ikke fikk tatt før ferien.

Prøven består visst i en data/pc teoriprøve og en liten praktisk del om kart/navigering

Kurspris 1480.- og dem garanterer at prøven ikke skal overstige 550.- eneste utstyr man trenger er paralellforskyver,en passer og en kalkulator

 

mvh

Fallkroken

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Meldte meg på dette batkurs.no gjennom folkeuniversitetet.

Synes dette var den dyreste boka jeg har kjøpt i mitt liv og så kan jeg ikke ta den med og lese den i soffan en gang.. Dette var noe tragiske greier, fryktelig skuffa. Leste igjennom og svarte på kontrollspørsmålene på to små kvelder, da fikk jeg en mail fra "kursleder" om at "ojsann. dette går unna. Stå på!"

Dersom du ikke kan gå på et vanlig kurs (f.eks på grunn av jobb, som for meg); kjøp boka og oppgaveheftet (hos Maritim eller din lokale bokhandel) til en brøkdel av prisen på nett"kurset" og meld deg opp til eksamen på egenhånd. Da har du ihverfall boka til en senere anledning.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Man kan gjerne lese selv og ta prøven som "privatist".

 

Det med "fordøyelsen" er nesten det viktigste. Derfor har jeg f.eks helt sluttet med rene helgekurs. Det har vist seg gang etter gang at det blir for meget på en helg - "fordøyelsen" går i metning :wink: Resultatene ved vanlige kveldskurs, f.eks. en kveld pr uke gir laaaaaangt bedre utbytte for deltagerne.

 

Anbefaler å ta prøven som privatist dersom man føler at man har behov for båtførerbevis.

Så lenge kursopplegget ikke baserer seg på opggaver/lekser mellom modulene er det etter min oppfatning bare anledningen til å være sosial 5 ettermiddager i stedet for 2 som taler for at det er fordelaktig å strekke dette utover lengre tid enn ei helg.

Link to post
Share on other sites

Det holder med 14 år. Så hvis du skifter tallet 16 med 14 - da er resten riktig. :wink:
Da har det forandret seg, jeg fikk diplom da jeg var 15 år og 364 dager :cryin: Diplomet ble byttet inn for få år siden :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Prøv denne mailadressen på side 2 (inlegg # 13 ) som jeg har lagt inn, fikk selv kjempeservice av

denne karen på direktoratet. Jeg selv hadde bare diplomet. Det gikk ikke

lenge før båtførerbeviset lå i posten :flag:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8088&hl=

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

:smiley: Prøv denne mailadressen på side 2 (inlegg # 13 ) som jeg har lagt inn, fikk selv kjempeservice av denne karen på direktoratet.

Ja, men det var for et par år siden.....

Fra sist årsskifte (omtrent) er hele kartoteket overlatt til Norsk Test i Kirkenes og de ber om å få alle henvendelser dit.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Tror neppe du har båtprøven etter et par timer.

 

I 8. klasse hadde vi valgfag "Båtførerkurs" (eller hva det nå het dengang) med eksamen. Jeg har sullet vekk det gamle sertifikatet fra den gang, men fikk oversendt bekreftelse fra ungdomskolen, og videresendte dette til Norsk Test i Kirkenes. 1 uke senere hadde jeg et Skikkelig Flott Båtførerbevis i hånden. Så nå kan jeg også kjøre båt :wink:

 

Båtførerbeviset bør, etter min mening, nå bli obligatorisk. Jeg har inntil nylig være negativ til dette, men etter å ha sett Ola Nordmann i fri oppdragelse rundtomkring på sjøen i år, ofte altfor nærme i altfor høy fart etter min mening, så håper jeg at sertifikatet/beviset blir obligatorisk. MANGE båter på sjøen, og hensyn til andre blir viktigere og viktigere, da plassen krymper for hvert fartøy.

 

Litt kursing, litt felleskap, så er mye gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...