Jump to content

Seil i kommersiell skipsfart?


Nils

Recommended Posts

Noen år tilbake var det endel snakk om å bruke roterende, rørformede "seil" på skip. Hvis en vertikal trommel roterer vil man kunne få en effekt lignenede seil, husker ikke hva den heter.

Det var også en norsk oppfinner som lanserte en slags foil som, drevet av bølger, kunne skyve båter fremover. De viste en ganske imponerende modellskala demonstrasjon på TV. Siden har jeg ikke hørt noe mer om dette,.

Link to post
Share on other sites

Komersialisert bruk av seil kommer opp fra tid til annen og var bl.a. svært "i vinden" under oljekrisen i 1973. Det hele handler om brennstoffpriser og lønnsomhet. Teknologisk er det mange mulige og interesante løsninger.

Husker også foilen i baugen på testbåten som Ingar nevnte, båten ruslet av gårde i god driv (uten noen form for motor) det var rene magien å se på.

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på bildene fra disse skipene med en liten duk i en taustump.... synes det er noe galt med proposjonene her, duken virket da å være svært liten i forhold til skipet, og i tillegg skal kunne spare opptil 50% av drivstoffet med denne duken.....

 

Tviler på at dette blir noen stor suksess, så mine få kroner forblir nok på kistebunnen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på bildene fra disse skipene med en liten duk i en taustump.... synes det er noe galt med proposjonene her, duken virket da å være svært liten i forhold til skipet, og i tillegg skal kunne spare opptil 50% av drivstoffet med denne duken.....

Kikker du nærmere på proporsjonene så er ikke seilet så lite som en kan få inntrykk av. Seilet har jo god avstand fra baugen på skipet. Problemet kan vel heller oppstå ved hurtig vindskifte. Ikke morro å få dette i propellen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Jeg har lenge hatt tro på SkySails - det virker så enkelt, kjøp en boks og installer, få eller ingen (?) ulemper, og investeringen er betalt ned ila få år pga redusert drivstoffkonsum. Men akk, årene går, og hverken SkySails eller noen av de andre markedsaktørene ser ut til å ha fått innpass i markedet.

 

Hva er årsaken?

 

Er det ulemper eller fallgruber jeg ikke ser?

 

Er investeringen for høy?

 

Er de reelle drivstoffbesparelsene såpass marginale at det ikke lønner seg?

 

Er produktet bare svindel?

 

Er shippingbransjen rett og slett stokk konservativ, holder seg til det som fungerer, og vil ikke ta risikoen på å prøve ut det uprøvde?

 

Har SkySails problemer med produksjon/implementasjon, slik at de ikke får rullet ut produktet?

 

Har de fallende oljeprisene slått markedet vekk under bena på SkySails?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...