Nils Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Firmaet SkySails arbeider med teknologi for å supplera med vindkraft til frakteskip. Firmaet lovar 10 til 35% energisparing, opp mot 50% ved optimale vindforhold. Lenke til SkySails Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Fantastisk! Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Dette måtte jo være noe for motor/cabin båter. Om enn i mindre målestokk. Innsparte driftsutgifter ville betalt hele systemet. Noe å tenke på for de motorfrelste . Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Noen år tilbake var det endel snakk om å bruke roterende, rørformede "seil" på skip. Hvis en vertikal trommel roterer vil man kunne få en effekt lignenede seil, husker ikke hva den heter. Det var også en norsk oppfinner som lanserte en slags foil som, drevet av bølger, kunne skyve båter fremover. De viste en ganske imponerende modellskala demonstrasjon på TV. Siden har jeg ikke hørt noe mer om dette,. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Motoren Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Der er jo mange forslag med seilføring, men det koster mye penger og få noen til å satse på dette. Der er mange patenter på dette, men som sagt;penger;investorer??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 WW har noen små cruisebåter med seil. Og i Japan går det flere små coastere med seil. Sikkert ingen stor suksesssiden det ikke ser ut til å bre seg,dette er nok ikke særlig anvendelig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Komersialisert bruk av seil kommer opp fra tid til annen og var bl.a. svært "i vinden" under oljekrisen i 1973. Det hele handler om brennstoffpriser og lønnsomhet. Teknologisk er det mange mulige og interesante løsninger. Husker også foilen i baugen på testbåten som Ingar nevnte, båten ruslet av gårde i god driv (uten noen form for motor) det var rene magien å se på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Kikket litt på bildene fra disse skipene med en liten duk i en taustump.... synes det er noe galt med proposjonene her, duken virket da å være svært liten i forhold til skipet, og i tillegg skal kunne spare opptil 50% av drivstoffet med denne duken..... Tviler på at dette blir noen stor suksess, så mine få kroner forblir nok på kistebunnen.. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Noen år tilbake var det endel snakk om å bruke roterende, rørformede "seil" på skip. Kalles Magnus effekt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Kikket litt på bildene fra disse skipene med en liten duk i en taustump.... synes det er noe galt med proposjonene her, duken virket da å være svært liten i forhold til skipet, og i tillegg skal kunne spare opptil 50% av drivstoffet med denne duken..... Kikker du nærmere på proporsjonene så er ikke seilet så lite som en kan få inntrykk av. Seilet har jo god avstand fra baugen på skipet. Problemet kan vel heller oppstå ved hurtig vindskifte. Ikke morro å få dette i propellen. Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Posted August 28, 2015 Share Posted August 28, 2015 Jeg har lenge hatt tro på SkySails - det virker så enkelt, kjøp en boks og installer, få eller ingen (?) ulemper, og investeringen er betalt ned ila få år pga redusert drivstoffkonsum. Men akk, årene går, og hverken SkySails eller noen av de andre markedsaktørene ser ut til å ha fått innpass i markedet. Hva er årsaken? Er det ulemper eller fallgruber jeg ikke ser? Er investeringen for høy? Er de reelle drivstoffbesparelsene såpass marginale at det ikke lønner seg? Er produktet bare svindel? Er shippingbransjen rett og slett stokk konservativ, holder seg til det som fungerer, og vil ikke ta risikoen på å prøve ut det uprøvde? Har SkySails problemer med produksjon/implementasjon, slik at de ikke får rullet ut produktet? Har de fallende oljeprisene slått markedet vekk under bena på SkySails? Quote Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.