Geir Startet 23.Juli.2007 Del på Facebook Startet 23.Juli.2007 Har en Volvo Penta TAMD31 som ryker ganske mye ved turtall over 2600 omdreininger. Har sjekket dysene, og de er bra. Verksted har sjekket turbotrykket og det var for lavt. Rådet deres er å bytte turbo. Spørsmålet mitt er da: Hvordan kan jeg være sikker på at det er turboen som er gåen? Dersom det er turboen som er gåen, er spørsmålet: Hvorfor er den gåen (Har ikke lyst til å bruke ca kr. 10.000,- uten å være sikker. Har hatt av både på luftfiltersiden og eksossiden, og begge sider ser greie ut. Turboen går lett rundt og det er ikke noe slark. Motoren bruker ikke olje. Får man kjøpt turbotrykkmåler noen sted? (Til en rimelig penge.. ) Vurderer å selge båten, men vil uansett ha dette i orden. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Turbotrykkmåler er en kurant sak og fåes billigst på biltema. Enkel å montere er den også. Om det er turbo??? tja kan nok være det, men synes du får røyk på for høyt turtall. Snakk med volvo penta om på hvilket turtall turboen skal starte sin mating og få data på turbotrykket ved forskjellige turtall og hvilke belastninger du skal ha. For meg så høres det heller ut som at motoren din går for tungt. Årsaken til det kan være groe på båt eller propell. Ryker motoren ved rusing uten innkoblet gir? Norsk turboservice er og ett firma du kan kontakte ang pris eventuelt overhaling av turbo Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 (redigert) Hvis turboen spinner lett og ikke lager ulyder ville jeg sjekket for luft/eksoslekkasjer eller innsnevringer. Hva med luftfilter og eksosslange? Får du opp mot fullt turtall (3800?) eller stopper det lenge før? Redigert 23.Juli.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Panasync Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 (redigert) Turboen trenger ikke være ødelagt for det om turbotrykket er for lavt.. Regner med det ikke er wastegate på denne motoren? Ta av eksosen fra turbo, og sjekk om det er mye olje på turbinen, eller om det bare er sot. Kjenn etter slark i turbo, det skal ikke være slark i lengderetning, men kan være litt opp og ned. Hvis den ryker sort og mangler krefter, ville jeg sjekket luftfilter og inn til motor. Og røykbegrensningsventil hvis det er det på denne? Forresten kan du med fordel gå til http://www.turbo.no/index2.htm og trykke feilsøking til venstre i menyen. Der står enkelt forklart hva du kan sjekke Redigert 23.Juli.2007 av Panasync (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hvis turboen spinner lett og ikke lager ulyder ville jeg sjekket for luft/eksoslekkasjer eller innsnevringer. Hva med luftfilter og eksosslange? Får du opp mot fullt turtall (3800?) eller stopper det lenge før? Finner ingen lekkasjer noe sted. Har prøvd å ta av luftfilter. Eksoslange har jeg ikke sjekket (Hvordan gjør jeg det?) Jeg får 3600-3700 omdreininger. Regner med det ikke er wastegate på denne motoren? Wastegate? Hva/ hvor er det? Ta av eksosen fra turbo, og sjekk om det er mye olje på turbinen, eller om det bare er sot.Kjenn etter slark i turbo, det skal ikke være slark i lengderetning, men kan være litt opp og ned. Ingen olje, ingen slark....... Hvis den ryker sort og mangler krefter, ville jeg sjekket luftfilter og inn til motor.Og røykbegrensningsventil hvis det er det på denne? Røykbegrensingventil? Hvor finner jeg det, og hvordan sjekke det? Har som nevnt prøvd å kjøre uten filter, uten endring. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 hvis du får 3700 omdr, så er det meget tvilsomt at tuboen er gåen. Hadde vel ikke fått denne båten i plan uten turbo Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
SveinHa Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Røykbegrensingventil? Hvor finner jeg det, og hvordan sjekke det?Det er et spjeld som står i eller like etter eksosbendet. Formålet er å gi høyere eksostrykk på lavt turtall for å begrense hvitrøyken ved oppstart. Setter dette seg fast vil du få problemer som du beskriver. Har en lei tendens til å sette seg fast og blir demontert på de fleste motorer etterhvert. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Trophy Svart 23.Juli.2007 Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Kanskje motoren får for lite diesel. Har nettopp hatt dette problemet selv og sjekket om den fikk nok luft, skiftet luft og dieselfilter, men det viste seg å være rusk på tanken som tettet silen på stigerøret. Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Geir Svart 23.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2007 Hadde vel ikke fått denne båten i plan uten turbo Det er en halvplaner.......... Det er et spjeld som står i eller like etter eksosbendet. Formålet er å gi høyere eksostrykk på lavt turtall for å begrense hvitrøyken ved oppstart. Kan ikke huske å ha sett en slik, men skal gå i båten og sjekke på torsdag.. (I morgen skal vi til Sommarland i Bø og bade (da det ikke er badetemp i sjøen :lol: )) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Du gjør alt så vanskelig Geir. Ta båten en tur bort til Røed og la Joachim se på det så får du diagnosen raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Svart 24.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Du gjør alt så vanskelig Geir. Ta båten en tur bort til Røed og la Joachim se på det så får du diagnosen raskt. Jeg skal gjøre det på torsdag. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Det er en halvplaner.......... Geir Og dermed vanskeligere å holde 3700 omdr. uten turbo Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kristian Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Hadde turbo havari på min forhenværende merc 1,7, da fikk jeg bare 2000 rpm når båten sto i gear, men i fri kunne jeg ruse den til nesten maks rpm. som var over 4000. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Turboen på nyanskaffet KAD43 2005 modell, ca 1000 timer, står fast i rust. Det er ca 1 mm slakk i akslingen målt på luftsiden, fra maks ned (når jeg trykker) og til maks opp (radial slakk). Toleransen skal visst være ca 0,4 mm, men er på den måten jeg har målt? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Hei. Det skal lite til før en turbo misser hastighet og dermed ladetrykk. Måtte rense min turbo, den mistet trykk. Det var bare litt sot på bladene. Legger ved en link som har en del gode råd om turbo. https://baatplassen.no/i/topic/115918-kad-300-turbo-overhaling/ Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Takk for det. Da er det slik jeg har målt? Fra maks ned til maks opp, og 1 mm er ca dobbelt av toleransen? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Desember.2015 Del på Facebook Svart 6.Desember.2015 Det tror eg og. Sjekket da eg reingjorde min turbo, det virket ikke som det var noe slakk der. Fekk riktig turbotrykk etter reingjering. Har montert måler som viser trykket, det var derfor eg merket at noe var galt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Desember.2015 Del på Facebook Svart 15.Desember.2015 (redigert) Andre som tror det samme som Nemo? Redigert 15.Desember.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.