Jump to content

Volvo Penta TAMD31, hvordan vite om turboen er gåen?


Geir

Recommended Posts

Har en Volvo Penta TAMD31 som ryker ganske mye ved turtall over 2600 omdreininger.

 

Har sjekket dysene, og de er bra.

 

Verksted har sjekket turbotrykket og det var for lavt. Rådet deres er å bytte turbo.

 

Spørsmålet mitt er da:

Hvordan kan jeg være sikker på at det er turboen som er gåen?

Dersom det er turboen som er gåen, er spørsmålet: Hvorfor er den gåen

(Har ikke lyst til å bruke ca kr. 10.000,- uten å være sikker.

 

Har hatt av både på luftfiltersiden og eksossiden, og begge sider ser greie ut. Turboen går lett rundt og det er ikke noe slark.

 

Motoren bruker ikke olje.

 

Får man kjøpt turbotrykkmåler noen sted? (Til en rimelig penge.. )

 

Vurderer å selge båten, men vil uansett ha dette i orden.

 

 

 

Geir

Link to post

Turbotrykkmåler er en kurant sak og fåes billigst på biltema. Enkel å montere er den også. Om det er turbo??? tja kan nok være det, men synes du får røyk på for høyt turtall. Snakk med volvo penta om på hvilket turtall turboen skal starte sin mating og få data på turbotrykket ved forskjellige turtall og hvilke belastninger du skal ha. For meg så høres det heller ut som at motoren din går for tungt. Årsaken til det kan være groe på båt eller propell. Ryker motoren ved rusing uten innkoblet gir? Norsk turboservice er og ett firma du kan kontakte ang pris eventuelt overhaling av turbo

 

Lykke til

Link to post

Hvis turboen spinner lett og ikke lager ulyder ville jeg sjekket for luft/eksoslekkasjer eller innsnevringer. Hva med luftfilter og eksosslange?

 

Får du opp mot fullt turtall (3800?) eller stopper det lenge før?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Turboen trenger ikke være ødelagt for det om turbotrykket er for lavt..

Regner med det ikke er wastegate på denne motoren?

 

Ta av eksosen fra turbo, og sjekk om det er mye olje på turbinen, eller om det bare er sot.

Kjenn etter slark i turbo, det skal ikke være slark i lengderetning, men kan være litt opp og ned.

 

Hvis den ryker sort og mangler krefter, ville jeg sjekket luftfilter og inn til motor.

Og røykbegrensningsventil hvis det er det på denne?

 

Forresten kan du med fordel gå til http://www.turbo.no/index2.htm og trykke feilsøking til venstre i menyen.

Der står enkelt forklart hva du kan sjekke :smiley:

Redigert av Panasync (see edit history)
Link to post
Hvis turboen spinner lett og ikke lager ulyder ville jeg sjekket for luft/eksoslekkasjer eller innsnevringer. Hva med luftfilter og eksosslange?

 

Får du opp mot fullt turtall (3800?) eller stopper det lenge før?

 

Finner ingen lekkasjer noe sted.

Har prøvd å ta av luftfilter. Eksoslange har jeg ikke sjekket (Hvordan gjør jeg det?)

 

Jeg får 3600-3700 omdreininger.

Regner med det ikke er wastegate på denne motoren?

Wastegate? Hva/ hvor er det?

 

Ta av eksosen fra turbo, og sjekk om det er mye olje på turbinen, eller om det bare er sot.

Kjenn etter slark i turbo, det skal ikke være slark i lengderetning, men kan være litt opp og ned.

Ingen olje, ingen slark.......

 

Hvis den ryker sort og mangler krefter, ville jeg sjekket luftfilter og inn til motor.

Og røykbegrensningsventil hvis det er det på denne?

 

Røykbegrensingventil? Hvor finner jeg det, og hvordan sjekke det?

Har som nevnt prøvd å kjøre uten filter, uten endring.

 

 

Geir

Link to post
Røykbegrensingventil? Hvor finner jeg det, og hvordan sjekke det?
Det er et spjeld som står i eller like etter eksosbendet. Formålet er å gi høyere eksostrykk på lavt turtall for å begrense hvitrøyken ved oppstart. Setter dette seg fast vil du få problemer som du beskriver. Har en lei tendens til å sette seg fast og blir demontert på de fleste motorer etterhvert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Hadde vel ikke fått denne båten i plan uten turbo :confused:

Det er en halvplaner..........

 

Det er et spjeld som står i eller like etter eksosbendet. Formålet er å gi høyere eksostrykk på lavt turtall for å begrense hvitrøyken ved oppstart.

 

Kan ikke huske å ha sett en slik, men skal gå i båten og sjekke på torsdag..

(I morgen skal vi til Sommarland i Bø og bade :smiley: (da det ikke er badetemp i sjøen :lol: :lol: ))

 

Geir

Link to post
  • 8 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...