Jump to content

Den beste/mest pålitelige værmeldingen ?


Ficher

Recommended Posts

Hei

Ser at mange bruker DMI .. http://ocean.dmi.dk/anim/index.html . Selv bruker jeg Theyr ... http://www.theyr.net som jeg føler har bedre animasjon på vind/temt og nedbør (samt 6 dagers varsel). Ok, du må betale noen kr pr år ( £35.00 ) men ønsker og betale dette etter som værsiden er så flott animert og har en meget god treffsikkerhet på varslet vær.

Men er den mer pålitelig en andre sider?...... og hvorfor bruker så få båtfolk Met.no ( tar jeg feil der)

 

P.S ....bruker/hører også ofte værmeldingen på Reiseradione P1 når jeg er i båt. ( meget bra !!)

 

Hvilke erfaringer har dere ?? :discuss:

Link to post
Share on other sites

For det første: dette er en svært viktig tråd sett med mine øyne,

men alt er relativt, og viktigheten er nok avhengig av hvor man seiler. Årsaken til at jeg i flere sammenheng har henvist til http://ocean.dmi.dk/anim/index.html er at denne lenken - ut fra mine erfaringer i sommer - gir gode timesvise prognoser for Skagerak og Kattegat. Jeg betviler ikke at andre modeller har like gode prognoser. Det ville være fint om flere seilere uttrykker sine synspunkter om gode og mindre gode værmodeller. Jeg har ikke en eneste gang siden ca 23 juni i år registrert "feil" på prognosene fra ocean.dmi.dk i områdene Skagerak - Kattegat og til beltene.

Men, ferien er ikke ferdig enda og jeg er åpen for enda bedre modeller.

Link to post
Share on other sites

Nå er har ikke jeg noen lang erfaring eller mye sammenlikningsgrunnlag, men denne: Windfinder virker som den treffer godt!

Sett den opp til m/s og velg nærmeste værsamler.

 

Du ha også mulighet til å se historikk på vindretning og styrke gjennom hele året.

 

Prøv iallefall, hadde vært morro å samle litt erfaring?

 

rediger: varsel for færder : Færder

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Grib filer er det formatet som meteorologiske institutter og andre værvarselprodusenter bruker til å formidle værmodellene. Det er selve grunnlaget for varslene. Gribfilene inneholder masse meteorologiske data spredd utover på et nettverk av geografiske punkter, og kan ved hjelp av spesielle program vises som stillbilder eller animasjon over et kart. Du kan lese mer på denne siten.

Du trenger enten en kartplotter som kan håndtere gribfiler, eller et eget dataprogram på PC.

 

Det fins både gratistilbud og betaltilbud. Filene du kjøper har ofte tettere datapunkter og kortere tidsintervaller enn de du kan finne gratis. Grib.us bruker f.eks 0,5 grader mellom punktene, mens met.no kan tilby helt ned i 4 km mellom punktene på endel områder.

 

Systemet brukes flittig av langturseilere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...