Jump to content

Elektrisk motor til 1 tonns seilbåt

esg022

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en elektrisk motor til 25 ft seilbåt på 1 tonn.

Båten har motorbrønn i forkant av roret, hvilket gjør påhengsmotor sjenerende pga lyd og eksos.

Er dette å anbefale? Jeg har gode muligheter til å lade opp batterier (med landstrøm), og bruker motoren svært lite (seilbåt).

Kan man problemfritt seriekoble batterier, eller bør man bytte når et nærmer seg flatt?

Tusen takk

Redigert av esg022 (see edit history)

Du skal ikke seriekople, men paralellkople! Dvs pluss til pluss og minus til minus. Ikke noe problem med dette, blir gjort i de fleste større båter som forbruksbank.

Når det gjelder el.motor må du nesten se på styrke og strømforbruk, dvs er den sterk nok til ditt bruk og har du nok rekkevidde med den batteribanken du ser for deg. Husk at batteriene ikke bør tappes ned mer enn 50%, ellers kan de ta skade.

Ellers så har man det sikkerhetsmessige da, vil en liten elektrisk motor være kraftig nok i en krisesituasjon? Spørs litt hvordan og under hvilke forhold båten blir brukt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

"Du skal ikke seriekople, men paralellkople!"

Hmmm, det kommer vel an på spenningen som motoren skal ha? Motorer med lavest effekt går på 12 volt. Jo mere effekt, jo høyere spenning brukes for å begrense strømmen i ledninger og viklinger i motoren. Det er ikke uvanlig å bruke 48 volt, da må du seriekoble 4 batterier, og bruke lader som er beregnet på dette.

Her er en link til noen elektriske motorer.

-battello

Ellers så har man det sikkerhetsmessige da, vil en liten elektrisk motor være kraftig nok i en krisesituasjon? Spørs litt hvordan og under hvilke forhold båten blir brukt...

Får meg til å tenke på min 5hk på hekken med propellen knapt 10cm under vannflata...... :crazy:

En el-motor med seilbåtdrev høres helt konge ut, men batteribanken må vel bli veldig tung? Eller finnes det lette batteri-alternativer som prismessig forsvarer valg av el.motor framfor en liten diesel?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...