esg022 Startet 23.Juli.2007 Del på Facebook Startet 23.Juli.2007 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe en elektrisk motor til 25 ft seilbåt på 1 tonn. Båten har motorbrønn i forkant av roret, hvilket gjør påhengsmotor sjenerende pga lyd og eksos. Er dette å anbefale? Jeg har gode muligheter til å lade opp batterier (med landstrøm), og bruker motoren svært lite (seilbåt). Kan man problemfritt seriekoble batterier, eller bør man bytte når et nærmer seg flatt? Tusen takk Redigert 23.Juli.2007 av esg022 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Du skal ikke seriekople, men paralellkople! Dvs pluss til pluss og minus til minus. Ikke noe problem med dette, blir gjort i de fleste større båter som forbruksbank. Når det gjelder el.motor må du nesten se på styrke og strømforbruk, dvs er den sterk nok til ditt bruk og har du nok rekkevidde med den batteribanken du ser for deg. Husk at batteriene ikke bør tappes ned mer enn 50%, ellers kan de ta skade. Ellers så har man det sikkerhetsmessige da, vil en liten elektrisk motor være kraftig nok i en krisesituasjon? Spørs litt hvordan og under hvilke forhold båten blir brukt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
battello Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 "Du skal ikke seriekople, men paralellkople!" Hmmm, det kommer vel an på spenningen som motoren skal ha? Motorer med lavest effekt går på 12 volt. Jo mere effekt, jo høyere spenning brukes for å begrense strømmen i ledninger og viklinger i motoren. Det er ikke uvanlig å bruke 48 volt, da må du seriekoble 4 batterier, og bruke lader som er beregnet på dette. Her er en link til noen elektriske motorer. Sitér dette innlegget -battello Link to post
index Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Joda, men her var det snakk om å tappe ned ett og ett batteri kontra å kople flere sammen til en bank. Trenger man derimot høyere spenning, må man selvfølgelig seriekople! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Naurstad Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Det er omtalt elektrisk drift tidligere her på forumet. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27201&hl= Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
NilsPils Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Her snakker en om 100 A for noen få hk. Tror el. drift på større båter kun er praktisk(?) i forbindelse med (diesel)generator ombord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kosmix Svart 24.Juli.2007 Del på Facebook Svart 24.Juli.2007 Ellers så har man det sikkerhetsmessige da, vil en liten elektrisk motor være kraftig nok i en krisesituasjon? Spørs litt hvordan og under hvilke forhold båten blir brukt... Får meg til å tenke på min 5hk på hekken med propellen knapt 10cm under vannflata...... En el-motor med seilbåtdrev høres helt konge ut, men batteribanken må vel bli veldig tung? Eller finnes det lette batteri-alternativer som prismessig forsvarer valg av el.motor framfor en liten diesel? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.