Jump to content

Synkende oljetrykk - marginalt


bjoris

Recommended Posts

Har merket på de siste turene at oljetrykket på varmmotor har synket litt i forhold til vanlig. Den har før holdt seg akkurat i underkant av 6 bar, men er nå nede på mellom 5,2 og 5,5 så det er ikke snakk om store forandringer pt. Ved kald motor ligger den på 6 bar, men jeg ser også nå at jeg kjører kortere tid før den faller under 6 bar, før kjørte jeg ganske lenge før trykket (som følge av varmere olje) sank litt like under 6 bar... Føler vel at dette er tidlige tegn på at noe kan være galt så det er jo dumt å dure videre uten nærmere kontroll...

 

Første stunt jeg har planlagt er å skifte olje, øker trykket da må det jo være diesel i oljene?? Det kan vel ikke være vann som forårsaker en gradvis reduksjon av oljetrykket? Har også fundert på om det kan være økte temperatur i luft og vann som gjør at oljekjøleren ikke kjøler like godt som tidligere i vår og i høst (båten ble kjøpt i høst så jeg har ikke erfart den på sommeren før). Nå er det jo ikke mer enn 15-17 grader i vannet her så tviler jo på teorien selv også... :crazy:

 

Vel, tips til where to begin mottas, håper fortsatt på at det ikke er noe galt, men syns ikke det ser helt lovende ut. Har også peilt oljen jevnlig og er usikker på om det kan ha økt som følge av diesel i oljen, denne motoren bruker ikke olje så det skulle jo økt, men det er mulig det er en halv cm mer nå, men jeg har ikke reagert på dette før jeg merket dette med oljetrykket så jeg er usikker på om jeg husker feil angående tidligere oljenivå... Er det greit å kunne lukte diesel i olja? Har ikke verdens beste luktesans :lol: og til sist, kan/bør jeg kunne se det på olja. Motoren har gått 70 timer siden forrige oljeskift og den ser bra ut, litt svart, men det er jo normalt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

takk for svar, hadde ikke tenkt på den muligheten. Vel, nå er det annen ferie for som står for tur før jeg får skiftet olje... Noen som vet hvor føleren står på Yamaha me370 motoren?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det?

 

Oljen blir tynnere og har da lavere viskositet ved øket temp. Eller: blir mer tyntflytende og går gjennom lagrene med mindre motstand. Ser det tydelig hos meg. Når oljen holder 90- eller fler grader og jeg dropper turtallet til tomgang, vil trykket synke vesentlig. Så ligger det der nede på tomgangsturtall et minutt eller så til oljen kjøler seg, og så stiger det til maks igjen.

Link to post
Share on other sites

Oljen blir tynnere og har da lavere viskositet ved øket temp. Eller: blir mer tyntflytende og går gjennom lagrene med mindre motstand. Ser det tydelig hos meg. Når oljen holder 90- eller fler grader og jeg dropper turtallet til tomgang, vil trykket synke vesentlig. Så ligger det der nede på tomgangsturtall et minutt eller så til oljen kjøler seg, og så stiger det til maks igjen.

 

Jo, men jeg nevnte vel kanskje ikke at motortempen er nøyaktig lik som før, men jeg har vurdert om det likevel kan være at sjøvannet er varmere nå og at oljekjøleren ikke kjøler så bra som før, men denne kjøles jo av ferskvannssiden antar jeg så dermed røk vel den teorien.

 

Vel, vi får håpe det er back-to-normale etter skifte av olje og filter. Noen som vet hvor mye oljetrykk som trengs? Føler vel at oppunder 6 bar er såpass mye at det ikke er noe fare på ferden om den synker til 5... Mener også å huske at min 222 hk Yanmar hadde 5 og Vp 41 motoren min hadde under 4 når motoren var varm, men er det snakk om forskjellige måleenheter eller er det store forskjeller i oljetrykket mellom motorene? Yanmaren og Yamahaen er jo rimelig nye motorer... så disse bør vel være sammenliknbare. 41 motoren fikk noe høyere trykk etter overhaling (selv om oljepumpa ikke ble byttet).

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Anbefalt oljetrykk varierer nokså meget mellom fabrikater og modeller. Det er ingen hovedregel. Min motor skal ha noe slikt som 3 bar som maks. Hva som er minimumstrykk er også variabelt. Tidligere, den gangen jeg jobbet med bil, mener jeg å huske at lyset for lavt oljetrykk slo inn ved 1/2 bar.

Link to post
Share on other sites

Anbefalt oljetrykk varierer nokså meget mellom fabrikater og modeller. Det er ingen hovedregel. Min motor skal ha noe slikt som 3 bar som maks. Hva som er minimumstrykk er også variabelt. Tidligere, den gangen jeg jobbet med bil, mener jeg å huske at lyset for lavt oljetrykk slo inn ved 1/2 bar.

 

Nei, det kan vel være forskjellig årsaker til at noen motorer klare seg med lavere trykk enn andre. Min går aldri under 2 bar på tomgang, selv ikke et øyeblikk etter lang tid på full fart og så ned på tomgang (jeg pleier ikke å droppe motoren normalt, men tok en test nå for å se og ingen alarm kom på). Vel, da får vi bare bli ferdig med denne hersens ferien :lol: så vi får putlet litt med båten igjen... Dessverre skummelt lite båtferie i år...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Høy sjøvanns tempratur gjir som regel lavere trykk men når du har 5 bar er det trykk i masse vis.Enda ved 4 bar har motoren det kjempe bra.Bytter du olje økes trykket pga viskositeten.Når noe er galt er det om det faller under fult pådrag eller når du slakker opp att trykket går unormalt langt ned.Ligger en ventil som styrer strykket og denne blir slitt med tiden.

Link to post
Share on other sites

På motoren (AQAD 31A) i min tidligere båt falt nesten oljetrykket helt til bunns (mellom 0-1/2) hvis jeg brått slakket ned fra lengre tids marsfart og ned til tomgang. Var til å begynne med litt bekymret men det slo aldri ut noen alarm og jeg antar også at oljetrykksføleren kanskje ikke var helt korrekt lenger etter mange år. Dessuten kan det også være spenningstap/-feil i instrumentpanelet. Når jeg slo av og på belysningen på instrumentene se endret verdiene på samtlige instrumenter litt. Temp og tankmåler gikk litt opp mens oljetrykk og lademåler gikk ned.

 

Etter noen minutter på tomgang steg imidlertid oljetrykket til over 1 igjen.

Link to post
Share on other sites

Har samme erfaring som saga på 41A. Er ikke så redd for lavt oljetrykk på tomgang, trykket skal bare brukes for å få en rimelig mengde olje fram til lagre og denslags. På full fart kreves mer trykk for å overvinne sentrifugalkreftene i oljekanalene i veiven og stempelkjøling krever også en viss minimumsoljemengde.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hurtigløsnigen før ferien er å bytte kun oljefilter, koster ikke så mage kronene. Oljen koster jo fort 1000lappen.

Er smo kjøleren dritten på vannsiden så vil smo-temp stige og trykket synke noe. Men faktisk ikke så mye med dagens multigrade oljer.

De fleste motorer er utstyrt med en by-pass av oljefilteret. Denne er automagisk og åpner av seg selv hvis filtrene er tette. Denne by-pass ventilen kan i noen tilfeller svikte/lekke litt. Da vil du også se lavt smo trykk.

 

Bytt oljefilter og se om det hjelper. Det hjelper ikke å bytte oljen, driten i oljen ligger i filteret ditt. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det derfor vi hadde oljefilter.. ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...