Jump to content

Bayliner 2858 flybridge. Går det ann og få den opp i plan lett?


Møkkamann

Recommended Posts

Er eier av en bayliner 2858 cb 1996 model. flott båt synes jeg. Men ønsker mere fart. Den er så tung i skroget. Sitter en 270 hk mercruiser v8 diesel i den. En tung klump men en fin motor. Føles sterk, men båten sliter for og komme opp i plan. Er det en ide med større flaps? Er det en ide og plaste på forlenget bunn under badebrygge for bedre bæring bak? Altså 2 "flyteelementer" under for og hjelpe båten opp av vannet? Den kaviterer også mye. Bravo 3 med 20 p propell. Håper på mer fart neste år..

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt er nok vekta på motor. Denne 7,3 literen er svært tung. Var å så på en Sea Ray 250 med samme motor. Den slet de med å få i plan med 3 mann i båten dersom tyngste mann satt helt bak. Når du først fikk den i plan gikk båten 37 knop.

 

Hvor store flaps har du? Er de hydrauliske? På drevet er det en liten plastforing som ligger ved bolten som fester de hydr.sylinderene til drevet. Ved å legge denne på innsiden av bolten får du trimmet drevet litt lenger inn, dette kan hjelpe noe. Større flaps vil nok også hjelpe og disse må selvsagt være justerbare, type Bennett eller tilsvarende.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde samme problem som du, på en Bayliner 2958, med Steyr 256 (motoren var ikke tung, men for svak). Båten 2958 er en del tungre en 2858.

Jeg hadde planingsterskel på ca 17 kn, marsja i ca 19 kn, toppfart ca 22 kn. Problemet var i motvind eller nedlesset båt, så måtte jeg øke over ønskeligt på pådraget fra motor, for å holde den i plan.

 

Jeg såg ikke annen måte å gjøre dette på, en å montere større flapser. For å være sikke, så bestilte jeg de største, som var 60cm. Det var en umiddelbar sukse. Planingsterskelen sank til 12,5 kn. Jeg hadde da mye større område å gå i, og fikk ned drivstoff forbruket, da jeg kunne finne den mest økonomiske farten (hadde digitalt panel).

 

Så ja, større flapser hjelper godt med å få båten enklere og rasker i plan.

 

Minus: Det er enkelt å kjør flapsene ned i sjøen, da går de sent. Men når du skal slippe de litt tilbake, så går de fort, p.g.a. stort trykk, og båten reagerer fort, p.g.a. store bæreflater. Men bruker du de roligt, så går det bra.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Er eier av en Bayliner 2858 1987 mod. Det sitter en VP KAD 44 EDC i kjelleren. Her har forrige eier forlenget badeplattformen og forlenget bunnen under denne. Dette er gjort i aluminium og så er disse "flyteelementene" støpt på selve båten.

 

Dette er min første båt så jeg har ikke store erfaringen med andre båter. Men alle som jeg har hatt med ut på sjøen sier at det er utrolig hvor fort båten kommer opp i plan. Og de er enige om at denne forlengelse av bunnen må hjelpe til betraktelig.

 

Legg merke til at taket over bakdekket også er i aluminium og skrudd og støpt fast i båten.

 

Link til bildet av båten: Canopus of Narvik

Hilsen: Capitan of Canopus

Link to post
Share on other sites

Ser at flere har problemer med å få Bayliner 2858 opp i plan. Selv har jeg nå satt inn en ny Peninsular 400TA 310 Hk. Kommer lett plan uten bruk av flaps.

Mange har satt inn motorer fra 210 HK ( volvo D4-210) . Er ikke det litt lite ?

Min 2858 FB har CE merking fra Bayliner og der står max 304Kw som jo er over 400 HK.

Jeg har volvo DP290 med 1:1.95 utveksling og A8 prop. 24 knop på 3000 rpm og godt 30 på 3600.

Skal nå forsøke med A10 prop da jeg drar motor til 3900 rpm. ( skal ha 3600 max)

Link to post
Share on other sites

Hei ! Det er eg som har den båten med 7,3l som det vises til lengre oppe ! Eg hadde 1,65:1 og 24" propeller , det var ikke noe problem å få båten opp iplan men den var Svært baktung med full dieseltank ,vanntank så eg var ikke fornyd med det så eg skiftet til Yanmar 315hk med bravo 3x 1,65:1 og 20" propeller ,nå kjører eg båten uten å bruke verken trim plan eller tilt når eg skal opp i plan ! planingsterkelen er på ca 15 knop ,marsfart på ca 29 knop og topp på nesten 34 knop ,(GPS) Båten går like godt med full tank og last som tom båt !Tror kansje at du ikke har full effekt ut av din motor då disse skal krafte meget bra . Steinar

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Stakkars motor mener nå jeg.. og drev for den saks skyld.. den båten er ikke oppe av vannet i det hele tatt trur jeg, men enkelte slår seg alikevel til ro med den farten og nyter sjølivet alikevel..Jeg flyr mest og grubler og irriterer meg grønn om ikke balja går som den fortjener..derfor står jeg med polyester til knes i haga'n om kveldene for og få bukt med elendigheten...takker for alle innspill forøvrig..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...