Jump to content

Propell til Honda BF 75 - 2006 modell.

saga

Recommended Posts

Forsøker å finne ut hvilken propell jeg skal ha til denne motoren. Båten er en Rana 520 SL. Det står en justerbar 4 bladet Propulse-propell på motoren nå og det er ikke så lett å ta utgangspunkt i denne for å velge ny propell.

Tekniske data:

Motor: 75 hk, utveksling 2,33, maks turtall 5000 - 6000 rpm.

Båten er 17 fot (5,20 meter) og veier rundt 850 kg. med drivstoff, motor og et par personer.

Fikk av lokal Hondaforhandler anbefalt en propell med diameter 14" og stigning 13". Dette var vistnok en ganske vanlig propell.

Lastet ned et propellberegningsprogram (Castle Marine Propeller Calculation) og ved å legge inn alle data der får jeg anbefalt en propell med diameter 13,48 og stigning på 18,27.

Dette rimer vel ikke i hele tatt med hva Hondaforhandleren anbefalte?

Maritim selger ulike propellstørrelser i merket Solas til denne motoren for kr. 1.285 og den nærmeste ihht til beregningsprogrammet blir 13,25 X 17 eller 13 X 19.

Noen som vet om disse propellene (Solas) er OK og som kan anbefale/beregne riktig propell?

Redigert av saga (see edit history)

Spør fint om å få låne en på propell på Honda forhandleren så har du et godt utgangspunkt. Ut fra vill tipping tror jeg at en trebladet 13 ¼ * 17 kan være fornuftig. En 19 tommer kan kanskje bli litt tung.

Jeg har prøvd standard Solas aluminium til min Honda 45 og får med riktig turtall samme fart (eller + 0,2 knop) som en godt sliten original 4 bladers Honda propell. Dermed har jeg ikke særlig tro på Solas aluminium.... Den spinner også ved gasspådrag ved aks.

Lykke til!

Takk for svaret Storskarv.

Det er dessverre ikke Hondaforhandler her hvor jeg bor lenger og nærmeste er i nabobyen 7 mil unna. De har jeg ikke handlet med før så de er nok ikke så lett å overtale til å låne ut propeller. Ikke virket det som om de hadde så mye peiling heller - jeg gav de opplysninger om båt og motor og de kom frem til en 14 x 13 propell som jeg synes høres underlig og som ikke stemmer med det jeg har funnet ut ellers.

4 bladet orginal Hondapropell sier du - jeg trodde disse var 3 bladet? Ser sånn ut på brosjyremateriell?

Lurer på om jeg bare skal bestille en 13,25 x 17 Solas fra Maritim for å se hvordan den fungerer. Så fremt det ikke vises at jeg har prøvd den så kan jeg jo eventuelt returnere den eller bytte den om jeg ikke blir fornøyd. Kunne jo også gått for en stålpropell men da må jeg være sikker på diameter og stigning før jeg bestiller. Men dette får jeg kanskje regnet ut hos de jeg bestiller hos?

Redigert av saga (see edit history)

Progressing har jeg handla stålpropell med og her fikk jeg også god hjelp over telefon. Du får også lov å bytte om de ikke finner riktig propell til deg med en gang.

På denne linken ser du diverse Honda propellere. For noen år siden var de fleste levert med 4 blader originalt. 4 Blader = raskere aks, bedre trekkraft, bedre i sving og høyrer fart på lavt turtall. På topp skal du i teorien miste noen knop mot en 3 blader.

Synd at ikke det ligger mer info ang propellere og lignende på kellox sine hjemmeisder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...