Jump to content

Tips til fortøyning på korte utriggere.


M/B Shanty

Recommended Posts

Hei!

 

Problemet mitt er følgende: 10 meter båt og 6 meter utriggere. Jeg må fortøye båten 4 meter innover fra akterenden. Noen forslag til riktig fortøyning her? Montere en ekstre pullert midtskibs?? Et annet problem er at den tynne utriggeren på 3x3 stål har meget dårlig flyteevne. omtrent umulig å få fortøyd alene. noen tips til "Hurtigkoblinger" eller liknende??

 

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Problemet mitt er følgende: 10 meter båt og 6 meter utriggere. Jeg må fortøye båten 4 meter innover fra akterenden. Noen forslag til riktig fortøyning her? Montere en ekstre pullert midtskibs?? Et annet problem er at den tynne utriggeren på 3x3 stål har meget dårlig flyteevne. omtrent umulig å få fortøyd alene. noen tips til "Hurtigkoblinger" eller liknende??

Alf Kåre

 

Dette er jo sjanseløst, litt vind og utriggerne blir ødelagt - kanskje båten også. :eek:

I vår båthavn er max lengde på båt med 6 mtr. utrigger 27,9 fot - dette er også i lengste laget, burde vært max 26 fot.

Link to post
Share on other sites

Båten vår fortøyer vi med akterenden inn. Enkelt og hurtig å komme i land når du er kommet inn i båsen.

Båten er 10m i snaue 8m utrigger.

 

Lag til kryssholt midtskips og ha spring begge veier i tillegg til fortøyninger for og akter.

Tror det er det beste du kan oppnå med for korte utriggere.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hadde selv 6m utriggere til W37 på drøye 11m. Kan du ligge med baugen inn så er det mye bedre enn akter inn - båten stikker ikke så lang ut og den ligger bedre. Brukte ellers alltid 2 spring i tillegg til fortøyning i hvert hjørne, og lot båten ligge stramt i fortøyningene. Fungerte greit, om enn ikke optimalt i sidevind.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et problem som går igjen rundtom tipper jeg , da båtane blir større å større .Har samme problem jeg ,men bruker fendre og spring . Gikk foresten ikke bra i vinter da vi hadde veldig sterk vind utover langs brygga , da knakk den ene utriggern .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...