Jump to content

Lav hastighed i helplanende båd - usundt?


MajorAndy

Recommended Posts

Hej,

 

 

Dette hører måske under kategorien "dumme spørgsmål" men jeg prøver alligevel:

 

Jeg har haft en diskussion med en kollega om at sejle på eller lige under planingsgrænsen i en helplanende båd. Den tog udgangspunkt i at vi sejlede i høj sø til Sverige i sommer. Her lå vi i længere perioder på hastigheder på omkring de 12-15 knob - motoren på 2300-2500 RPM (VP D310). Simpelthen forbi søerne var for høje til at sejle stærkere mens sejladsen blev for "våd" hvis vi sejlede langsommere (5-6 knob = under planingsgrænsen).

 

Båden halvplanede altså men virkede ikke anstrengt. Spørgsmålet er nu om dette er usundt for motoren at gå i længere tid i halvplaning. Jeg er klar over at det ikke er økonomisk sejlads men er det direkte usundt for motoren fordi den bliver belastet væsentligt mere end når båden helplaner?

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Båden halvplanede altså men virkede ikke anstrengt. Spørgsmålet er nu om dette er usundt for motoren at gå i længere tid i halvplaning. Jeg er klar over at det ikke er økonomisk sejlads men er det direkte usundt for motoren fordi den bliver belastet væsentligt mere end når båden helplaner?

 

Dansken

 

Så lenge motoren går uanstrengt og ikke blir varm mener jeg dette er OK og ganske vanlig i de forhold du beskriver.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...