MajorAndy Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Hej, Dette hører måske under kategorien "dumme spørgsmål" men jeg prøver alligevel: Jeg har haft en diskussion med en kollega om at sejle på eller lige under planingsgrænsen i en helplanende båd. Den tog udgangspunkt i at vi sejlede i høj sø til Sverige i sommer. Her lå vi i længere perioder på hastigheder på omkring de 12-15 knob - motoren på 2300-2500 RPM (VP D310). Simpelthen forbi søerne var for høje til at sejle stærkere mens sejladsen blev for "våd" hvis vi sejlede langsommere (5-6 knob = under planingsgrænsen). Båden halvplanede altså men virkede ikke anstrengt. Spørgsmålet er nu om dette er usundt for motoren at gå i længere tid i halvplaning. Jeg er klar over at det ikke er økonomisk sejlads men er det direkte usundt for motoren fordi den bliver belastet væsentligt mere end når båden helplaner? Dansken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Båden halvplanede altså men virkede ikke anstrengt. Spørgsmålet er nu om dette er usundt for motoren at gå i længere tid i halvplaning. Jeg er klar over at det ikke er økonomisk sejlads men er det direkte usundt for motoren fordi den bliver belastet væsentligt mere end når båden helplaner? Dansken Så lenge motoren går uanstrengt og ikke blir varm mener jeg dette er OK og ganske vanlig i de forhold du beskriver. Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg regner med at du har hørt om turbo problemer, d.v.s. at turboen kan gro igjen. Det er bare å få opp farten igjen når det er mulig, slik at turboen for blåst seg ren. Ingen fare alså. Quote Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.