Jump to content

kartplotter, Garmin 520s eller Eagle 502c?

areomd

Recommended Posts

Skal kjøpe kartplotter/ekkolodd

Det står mellom garmin 520s eller eagle 502c.

Tenkte jeg skulle kjøpe kart med 3D.

Garmin er noe dyrere men.........!

Hva mener dere?

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig kartplotter.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Ikke så mange som er ivrige her , skal ha en ny plotter jeg også (en på FB). Har en nede idag en Garmin 172 c , funker bra den . Hadde gått for Garmin av dem to valga du kommer med , men det er mye snadder å få kjøpt idag .Ser på finn.no endel demo brukt hos ei sjappe , kan fort få deg en større og kansje bedre plotter der . Ser etter en 10-12" jeg , litt lei dem små skjermene . Men det koster , så drøyer litt jeg og ser om det dukker opp noe snadder på finn.no eller no.

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

........ skal ha en ny plotter jeg også (en på FB).

Tine III

Hvorfor ikke kjøpe en med hurtigbrakett Tine. Skal du på fly, hvilket riktinok ikke forekommer så ofte i disse dager, tar du bare skjermen under armen og klipser den på tilsvarende braketten oppe. Du sparer en plotter, og du sparer ei kartbrikke og årlige oppgraderingskostnader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Et lite spørsmål, hvordan gjør dere det med gps antennen når dere har to posisjoner for plotteren?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

GPS antenna er kopplet paralellt til brakett nede/oppe.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Skal du he en Garmin så selges nå de "gamle" modellene med 10,4" skjermer rimelig i både USA og UK, mener en 3010C er mulig å få til for en rundt 1600$ eller 2110C uten mulighet for radartilkobling til en ennå lavere pris.. under 1000$ samme skjerm som 3010 på 10,4" en knakende god plotter med knakende gode kart etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

520 og 525 har mulighet for autorute, alltså lage forslag til til hvilken rutetrase du bør bruke. Dette er et kjempe hjelpemiddel, raskt å bruke. Har selv en 525s, men går og venter på en oppdatering på den, da den ikke viser dybder på alle undervannsskjær når du zoomer inn :headbang:

En butikk eg var inne i i Bergen dømte Garmin 520 nord og ned. Hadde solgt 3 stk og fekk alle i retur med software probl. Gå for 525'en dyrere men mer stabil.

Eller eagle 602 eller 642 er det vel den heter.husker ikke heilt.. Maritim har den

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Siste oppgradering til Garmin 520 og 520S kom 2. mai 2007 og er versjon 2.5 for de som har interesser for slike ting

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg endte opp med 525s med de nye g2-kartene. Foreløpig angrer jeg ikke. Lyssterk skjerm, intuitive kontroller og smarte funksjoner. Flere morsomme (men kanskje ikke så nyttige) saker også, som undervanns-synnsvinkel (tegner opp havbunnen basert på kart) og havnebilder.

Skal jeg si noe negativt må det være at firmware ikke er helt god enda. Autoroute henger seg litt for ofte og, som Kjelli sier, er kartene ikke helt 100% enda.

Jeg hadde tenkt å kjøpe 520s, men ble rådet av flere å spytte i litt ekstra for 525s. Det er sannsynligvis verd det, ihvertfall hvis du har tenkt å benytte den en del.

Siste oppgradering til Garmin 520 og 520S kom 2. mai 2007 og er versjon 2.5 for de som har interesser for slike ting

Har den :nonod: , venter på ny, har tatt det opp med importøren, som igjen har tatt det opp med Garmin, men det er vel snart 1,5 mnd siden :sad:

• 4 weeks later...

Så endelig kom en oppgradering :smiley: til 525.

Nå kommer alle detaljer frem, så nå er det løp og kjøp :wink:

Men Ting Tok Tid, Garmin, ikke bra :nonod:

Autoroute funksjonen på denne kartplotteren er glimrende. Merk hvor du vil til, og trykk på et par taster, og vips har du forslag til rute. Erstatter enkelt store og mye dyrere plottere, da en ikke trenger så stor skjerm når en slipper å zoome ut og inn for å lage rute.