Jump to content

Hvorfor er min Evinrude 90hk/v4 1995 tungstartet?


Patnyg

Recommended Posts

Jeg har en Evinrude 90 hk, v4. 1995 model

 

Den er utrolig tungstartet. Må vri nøkkelen sikkert 20-40 ganger før den starter, kanskje mer også.

 

Jeg har separat oljetilførsel, som jeg nettopp kuttet ut.

 

Kan choken ha noe med dette å gjøre? Tror ikke den er som den skal. tror det kommer mer luft enn bensin til forgasseren.

Kan dette ha noe hensikt? Når den først starter røyklegger jeg hele båthavna, men da går den som en klokke.

Motoren må på en måte bli litt varm før den starter, så etter mange forsøk blir den varmere og starter.

 

Litt dårlig forklart, men jeg er usikker på hva som er problemet.

Noen ba meg kutte ut separat olje tilførsel, og det gjorde jeg, merker ingen forandring.

 

Men skal det ikke si klikk i kontroll boksen når jeg dytter nøkkelen inn? Hvorfor pep en alarm når jeg kjøpte motoren når eieren vre om nøkkelen? Den piper ikke lenger etter jeg satt motoren og koblet motoren på min båt.

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvorfor er motoren min tungstartet?.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

pump opp belgen på slangen og få kompis til å lukke choken manuellt når du prøver... hvis ok da så se om det er strøm på chokspolen...hvis strøm er spolen def men har mest tro på dårlig kontakt... men hadde en gammel johnson der man kunne "låse" choken åpen eller lukket manuellt..så sjekk at det løper fritt..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 90 hk, v4. 1995 model

 

 

 

Jeg har separat oljetilførsel, som jeg nettopp kuttet ut.

 

Kan choken ha noe med dette å gjøre? Tror ikke den er som den skal. tror det kommer mer luft enn bensin til forgasseren.

Kan dette ha noe hensikt? Når den først starter røyklegger jeg hele båthavna, men da går den som en klokke.

Motoren må på en måte bli litt varm før den starter, så etter mange forsøk blir den varmere og starter.

 

 

Noen ba meg kutte ut separat olje tilførsel, og det gjorde jeg, merker ingen forandring.

a:

 

Hei, hadde en 70 hk Evinrude fra 91-92.Den røyk som et hel----. Fant ut etterhvert at den dro falsk luft i slange/rørforbindelse fra oljetank. Du sier du har kuttet ut den separate oljetilførsel,men har du fått plugget denne skikkelig? Du sier du tror det kommer mer luft enn bensin til forgasseren .Kan være årsaken til mye røyk. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var nettopp nede å prøvde, dyttet nøkkelen ekstra hardt inn, og det klikket noe i motoren, den kom nesten på 2-3 forsøk, men pokker og hardt jeg dyttet inn, blir gåen i fingeren av å fortsette sånn 50 ganger før jeg skal utpå. hehe.

 

Men skal prøve litt igjen i morgen, og se da.

 

i den gamle oljeslangen stappet jeg en skrue inn, ganske trang, pluss en slangeklemme på maks stramming.

 

Men jeg skal prøve litt frem nå tenker jeg. Se hvordan det går.

 

Er ikke noe lett å selge en motor som er litt tungstartet??

Link to post
Share on other sites

Jeg var nettopp nede å prøvde, dyttet nøkkelen ekstra hardt inn, og det klikket noe i motoren, den kom nesten på 2-3 forsøk, men pokker og hardt jeg dyttet inn, blir gåen i fingeren av å fortsette sånn 50 ganger før jeg skal utpå. hehe.

 

 

i den gamle oljeslangen stappet jeg en skrue inn, ganske trang, pluss en slangeklemme på maks stramming.

 

Hallo igjen, en skrue er ikke det mest egnede for å blinde en slange. Du bør bruke en slangekupling med paralelle riller, hvis du skal få dette helt tett. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...