Jump to content

Sinkanoder giroljekjøler Yanmar 6LYAM-STP


roaldbj

Recommended Posts

Jeg er litt bekymret for forbruk av sink på giroljekjøler til Yanmarmotor 6LYAM-STP. Her er et bilde av kjøleren. Sinkanodene synes å være 10 mm stavanoder på innløp og utløp av kjøleren. Har noen erfaring med dette? Anodene på selve motorene ser greie ut. Nesten ikke tæret i det hele tatt.

 

giroljekjoeler.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du har greit med utvendige anoder, så er vel forklaringen at disse "tar seg av" tæringen, og det burde ikke være noen grunn til bekymring, heller tvert imot. Min far har en 22 år gammel Yanmar og har aldri skiftet anoder, ettersom han er påpasselig med å ha en raus anode skrudd fast på kjølen, koblet med en kraftig kobberledning til hylsen.

 

eeeh... eller misforsto jeg nå? Er bekymringen din stor eller liten tæring av anodene? Jeg ville vært mer bekymret for lite tæring enn mye tæring, ettersom anoder skal tære ...

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare å roe ned. Anodeforbruk er som regel noe spenstig i starten inntil metallet som skal beskyttes har blitt passivert. Jeg hadde en liten saltvannskjølt Yanmar. Tygde anode med en gang. Deretter slakket det meget av. Dette er helt i h.h.t. fysikkens forutsigbarhet.

 

Forstetter forbruket til neste år kan du rope ulv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...