roaldbj Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Jeg er litt bekymret for forbruk av sink på giroljekjøler til Yanmarmotor 6LYAM-STP. Her er et bilde av kjøleren. Sinkanodene synes å være 10 mm stavanoder på innløp og utløp av kjøleren. Har noen erfaring med dette? Anodene på selve motorene ser greie ut. Nesten ikke tæret i det hele tatt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyken Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 (edited) Hvis du har greit med utvendige anoder, så er vel forklaringen at disse "tar seg av" tæringen, og det burde ikke være noen grunn til bekymring, heller tvert imot. Min far har en 22 år gammel Yanmar og har aldri skiftet anoder, ettersom han er påpasselig med å ha en raus anode skrudd fast på kjølen, koblet med en kraftig kobberledning til hylsen. eeeh... eller misforsto jeg nå? Er bekymringen din stor eller liten tæring av anodene? Jeg ville vært mer bekymret for lite tæring enn mye tæring, ettersom anoder skal tære ... Edited July 24, 2007 by Fyken (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted July 24, 2007 Share Posted July 24, 2007 Det er bare å roe ned. Anodeforbruk er som regel noe spenstig i starten inntil metallet som skal beskyttes har blitt passivert. Jeg hadde en liten saltvannskjølt Yanmar. Tygde anode med en gang. Deretter slakket det meget av. Dette er helt i h.h.t. fysikkens forutsigbarhet. Forstetter forbruket til neste år kan du rope ulv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.