Jump to content

Mercruiser Alfa bruker gearolje


Zalophus

Recommended Posts

Ny Mercury (2006-mod), men 2003 drev. Bruker ca. 0,5 dl gearolje på 3 timers kjøring. Ingen lekkasje innenbords, så det forsvinner ute en eller annen plass. Drevet er en Mercruiser Alfa.

To spørsmål: Hvor kan problemet ligge? Kan jeg benytte båten frem til høsten, når den allikevel skal opp (selvføgelig fylle olje etter hvert)?

Hva mener ekspertisen? Det er ikke lett å få mekanikker for tiden, så derfor spørsmålene.

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Bruker gearolje.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

 

Hm - du har en 1,7DTI eller?

 

Jeg hadde en slik motor i vår Nidelv 690, og også her så jeg at gearoljen sank litt ved bruk i ekspansjonstanken i motorrommet. Ikke så mye som du skrev - men litt etter litt. Mekanikeren sa at så lenge det ikke er noe vann i oljen var det ikke noe problem - og om det var en alvorlig feil med drevet så ville det skjære seg. Jeg ble vel aldri 100% trygg på dette - så jeg holdt det under oppsikt og fylte på litt av og til. Har ikke hørt at neste eier har hatt noen problemer med dette.

 

En teori som mekanikeren på Dockside marine hadde (det var der jeg kjøpte båten) var at det var luft i oljesystemet på drevet - og at etterhvert som man brukte båten ville luften presses ut og oljenivået synke. Vi kjørte båten i 2 korte sesonger, og fikk aldri verifisert dette helt - men det kan være trolig.

 

Så lenge det er nok olje på drevet ditt vil jeg tro det er greit å bruke båten som normalt. Jeg hadde en litersflaske med gearolje som jeg etterfylte med.

 

Mener å huske at giroljen skal sjekkes når motoren enten er varm eller helt kald. Ettersom oljen utvider seg ved varme er det viktig at du måler ved rett temperatur fra gang til gang.

 

Bare fordi jeg er nysgjerrig - hvorfor har du ny motor og ikke nytt drev?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Hver tap av olje er mye hvis man ikke har mye reserve.

Problemet hos disse drev er at utvekslingen øverst i giret ligger bare noe i oljen.

Hvis den altså mister olje da blir det fort helt tørr der oppe og dette blir skikkelig mye dyrere enn bare å tette tidelig nok.

 

Det som må skjer er at drevet må sjekkes raskest mulig,

slik at man kan gjøre hver en trykk- og vakuumprøve.

En slik reparatur er fort gjort og skulle ikke koste alt verden.

Men i hvert fall blir dette betydelig billigere enn å overhåle hele drevet,

fordi skader øverst i drevet trekker ofte også skader på giret nederst med seg.

Og da, kjære deg, blir øyene dine antakeligvis ganske fuktig.

 

Husk: ingen lekkasje blir bedre, bare verre.

Og hvis dette skjer mens du er på sjøen, da får du andre problemer i tillegg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for velkomsthilsen. Det stemmer at det er en 1,7 dti. Grunnen til at det er ny motor, er at forrige eier fikk ny på garantien - båten er en 2003 modell.

 

Har sjekket ved kaldt motor (ihht instruksjonsboken). Det hadde jo vært det beste om din teori stemte Bitteliten, men føler vel at jeg burde få sjekket det allikevel.

Men, inntil jeg får "time", så har jeg lyst til å kunne benytte båten - så der er jeg i tvil.

Takk for svarene så langt.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei

 

En bekjent hadde samme problemet som deg i fjor, men den brukte vesentlig mer olje. Han tok opp båten for å sjekke oljen, og den var like fin. Altså ikke noe vann i oljen. Han brukte da båten ut sesongen, og fikk overhalt drevet i vinter. Det dreier seg stort sett om bytte av o-ringer og tetninger.

 

Jeg hadde også noe oljeforbruk på drevet i fjor. Det vil si at jeg etterfylte kanskje til sammen en halv liter. Jeg fikk trykktestet drevet mitt på verksted, og det var i følge de potte tett. Alikevel har nivået nå sunket kanskje en cm i beholderen. (etter den første obligatoriske etterfyllingen)

 

Jeg skal ikke si om du skal gjøre det ene eller det andre, men det kan virke som om det ikke er helt unormalt med litt tap av olje. Får du tatt opp båten for å få sjekket oljen, og den er bra, ser jeg ingen grunn til ikke å kjøre ut sesongen. Så lenge du følger med, og etterfyller ved behov.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

Det kan, men må ikke være vann i oljen fordi det kommer ann på hva slags lekkasje det er.

Han trådstarteren f.eks. har antakeligvis en reservoir som har direkte forbindelse til giret.

Mister han altså olje så blir dette påfyllt automatisk.

 

En annen sake er det hvis drevet ikke har denne automatiken, altså hvis den er tett.

Da kan det hende at drevet mister olje f.eks. ved oppvarming,

mens den suger vann når giret kjøler ned igjen.

 

Det finnes flere muligheter.

Fiskegarn er også veldig "morsomt", fordi slik kan transportere olje ut og vann inn og dette "one-way" også.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

TS her. Det er korrekt at jeg har et reservoar i motorrommet, hvor jeg etterfyller olje. Ville jeg se om det var vann i oljen, ut fra fargen i reservoaret eller får man aldri noe "tilbakeslag" av olje dit?

Men, skal høre om "time" i dag, for jeg føler at den burde vært opp og bli sjekket.

Takker for et utmerket engasjement - det er godt å få lagt frem problemene for andre og få nye innspill.

Link to post
Share on other sites

Ekspansjonstanken inne i båten vil fortelle om tilstanden på oljen i drevet. dersom du får vann i olja vil du se dette i ekspansjonstanken, oljen blir melkeaktig.

 

Forøvrig så minker det litt i ekspansjonstanken mitt drev også (Bravo 3x fra 2004) har intrykk av at det er litt forbruk på alle Merc drev.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er ganske mye. Slikt forbruk hadde aldri jeg som jeg skrev over - og jeg ville defnitivt ha sjekket dette. Men 1/2 dl er jo ikke så veldig mye da om du tenker at et vanlig kaffekopp er 2 dl så er det ikke store skvetten i bunnen av koppen, men er dette et konstant forbruk ville jeg vært obs på dette.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er mye, jeg fyllt opp ved service i vår og har ikke etterfyllt på ca 30 timer men ser at det har minket litt.

 

Nå kjenner ikke jeg Alpha drevet i detalj men på VP280 drev er det dobble simmeringer på propell akslingen. Disse står hver sin vei. Den ene skal hindre at olje lekker ut av drevet, den andre skal hindre at det kommer vann inn.

Kan da tyde på at du har en deffekt simmerring som slipper ut litt olje når det blir trykk i drevet. Drsom oljen ikke er missfarget (hvit) så tyder det på at det ikke slipper vann inn. Da er det etter mitt hode bare å kjøre og etterfylle etter behov. Så leverer du drevet inn til trykktesting og ompakking til vinteren når verkstedene har ledig tid.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...