Jump to content

Nidelv 28" som lekker sjøvann inn gjennom ror-gjennomføringen


ET

Recommended Posts

Gjennomføringen ligger sansynligvis ikke så veldig langt under vannlinjen - vannpresset er derfor ikke så stort. Ville fått tak i en bit (halvmeter) gummislange som går utenpå tykkeste del av "det hele". Kan denne tres på ovenfra er problemet "løst" ved at nedre del rett og slett "tettes" med et par slangeklemmer. Hvis du ikke kommer til "ovenfra" - da splitter du slangen + trer denne utenpå. Så taper du det hele "inn" med selvvulkaniserende tape. Forøvrig - hvis du har en rorakselløsning som smøres med fett via fettperle/presse - ville da først forsøkt å presse inn en masse fett - er klar over at det ikke er fettet som skal tette en pakkboks, men for en liten periode kan det avhjelpe problemet.

Link to post


terron: Forøvrig - hvis du har en rorakselløsning som smøres med fett via fettperle/presse - ville da først forsøkt å presse inn en masse fett - er klar over at det ikke er fettet som skal tette en pakkboks, men for en liten periode kan det avhjelpe problemet.

 

Har du en slik pakkboksløsning er det ofte mulig å stramme pakkboksen, og derved stoppe lekkasjen.

 

Jeg hadde det samme problemet med en 30 fots tresnekke Festina Lente 1  (Praktisk Båtliv 1/2002), her benyttet jeg meg av løsningen til BK, flyttet vekten fremover i båten, og kunne da fikse og ordne med rorgjennomføringen uten at vann kom inn.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Takker for alle svarene.

Det virker som om lekkasjen er i pakningen mellom skrog og gjennomføring, siden vannet kommer frem helt nederst på den delen av akslingen som er synlig fra innsiden. Men på en annen side renner vann som kjent nedover, og for det jeg vet kan vannet trenge inn hvor som helst. Mulig jeg kan klare å lette hekken såpass opp at den går klar av vannet, det er forsøket verdt. Men håpet er fremdeles at noen vet om et stoff som kan tette lekkasjen til våren kommer og båten skal på land.

Link to post


ET: Men håpet er fremdeles at noen vet om et stoff som kan tette lekkasjen til våren kommer og båten skal på land.

 

Ta en titt her.  http://www.oag.no/pl_400.htm

 

Det er mulig at PL400 kan benyttes.   :cryin: Det kan også hende at Oscar A. Gausel har et annet produkt som er bra til ditt bruk.  Du kan jo ringe å snakke med han.  Hyggelig kar.    :nonod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Beklager, men noe vidundermiddel som fikser dette har jeg ikke noen tro på. Da hadde det vært standardutstyr i de fleste båter.

 

Ville heller satt inn alle krefter med å få båten på land, og hvis det ikke kan skje umiddelbart ville jeg løpt og kjøpt en kraftig elektrisk lensepumpe med automatisk utløser.

 

50 liter i dag kan være 100 liter i morgen osv.

 

Vet ikke hvor du ligger, men hva hvis det blåser opp skikkelig? Får du sove om natta med en slik lekkasje?

Link to post

En annen sak relatert til vinter og båt på vannet.

 

Som kjent er det i utgangspunktet ingen selskap som dekker dersom båten skulle synke pga is eller frost.

Noe som det jo alltid er en viss risiko for, uansett hvilke tiltak man har. En varme-ovn eller boble-anlegg kan f.eks. stoppe pga strømbrudd/jordfeil.

 

Er det noen som har erfaring fra en slik sak, jeg tenker på om dette håndheves absolutt, eller om selskapene i praksis er "snille" dersom båteiereen har gjort sitt for å hindre problemer.

Link to post

Er helt enig i at båten må opp og det snarest  :nono:

 

Det trikset med melange har jeg lest i Båtmagasinet og da var det redninsselskapet som brukte det for å nødtette båter som hadde sprunget lekk. Tror det skal funke på stål og plast. Cluet er vel at du tar en dugelig klump og dykker ned og proppet lekkasjen med greiene.

 

er ikke akkurat noe jeg ville hatt båten på sjøen med mer enn en time eller noe slikt  :rolleyes:

Link to post
  • 2 uker senere...

:cryin:

Siste episode i tråden "båten lekker". Etter MYE grubling og telefonering til folk som jeg trodde skulle vite litt om gamle ror, ringte jeg til slutt til Nidelv Båtbyggeri. Der traff jeg på en særdeles hyggelig og kunnskapsrik mann, som svarte på alt jeg hadde av spørsmål rundt dette lekkende roret.

Det viser seg at det er en talgpakning plassert i en hylsemutter på rorstammen som er problemet, og skulle være en bagatell å skifte. Hvilket det også skulle vise seg å være. Hylsemutteren ble skrudd av mens båten lå på vann, og det kom så lite vann inn at det ikke var nødvendig å bry seg med det. Den gamle talgpakningen ble fjernet, rengjøring av mutteren og ny pakning ble satt inn. Nå er det potte tett. Så hva har vi lært av dette? Trykkhøyden i rorhylsen er tilnærmet lik null, og det kommer knapt vann inn når hylsemutteren demonteres. Fjerning av gammel pakning og montering av ny er gjort på minutter. Ny pakning kostet meg hele 20 spenn...

Takker for interessen for dette lille "prosjektet", det har vært lærerikt å få kommentarer fra andre sjøulker.

Link to post


ET: :cryin:

Så hva har vi lært av dette?


Vi har også lært at det kan være lurt å ta direkte kontakt med produsent/leverandør i tillegg til å bruke forumet!

 

Ellers var det flott at problemet ble løst uten at du måtte ha båten på land.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi har også lært at det kan være lurt å ta direkte kontakt med produsent/leverandør i tillegg til å bruke forumet!

Et godt poeng som jeg glemte. Denne siden er virkelig bra, noe av det beste er all kunnskapen som sitter bak tastaturene og den korte responstiden. Gjør ikke folk annet enn å sitte standby på denne siden....? :cryin:

Link to post


ET:

Gjør ikke folk annet enn å sitte standby på denne siden....? :cryin:


Vel, på jobben sitter jeg foran PC'en mesteparten av dagen, og med 20'' skjerm og 1280x1024 oppløsning, er det alltid plass til baatplassen.no i et eget vindu oppe i et hjørne! Og hjemme har jeg ADSL oppkobling så PC'en står på hele tiden der og. Er derfor stadig inne på gutterummet (eller "promperummet" som kona sier) og tar en titt hver gang jeg går forbi. Kaller foresten konas syrom for "furterummet"!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 6 år senere...

Hei, eg har hatt problemer med det samme i min Nidelv 24, 78-modell. Kunne stoppa lekasjen midlertidig ved å stramme mutteren på rorstamma. Men denne løyser seg igjen når du bruker rattet og det blir lekasje igjen. Det som skjedde hos meg var at sjølve rorstamma eira fast i røret som mutterane står på og når ein då svinga på rattet, gjekk både roret og røret rundt.

Løysinga på dette var i seg sjølv enkel, men masse arbeid å få ut dieseltanken (som sjølvsagt var full då). Må væra to mann.

Når eg endelig fekk det frå kvarandre var det berre å pussa vekk eir og skit, og smøra opp, og skru det sammen igjen. Smørte silikon på mutter ut og innside av skroggjennomføringen Gjekk som smør etterpå!

Håper det kan væra til hjelp! :cheers:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...