Jump to content

HR29? Naver 29? Marieholm 26? Hjelp!


Godværseileren

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter min første seilbåt, og er litt usikker på hva jeg bør velge. Båten skal først og fremst brukes til helgeturer og sommerferier, men jeg ønsker også en båt som kan brukes på de store hav. Jeg ønsker en båt med mulighet for overnatting for minst fire personer. Båten bør være egnet for folk med forholdsvis lite seilerfaring. Jeg er også opptatt av at båten skal ha fine linjer, og ikke være av den "baljete" typen (noe jeg synes at en del av Maxi og Albin båtene er...) I utgangspunktet ønsker jeg ikke å bruke mer enn 250 000 - 300 000 på båten.

 

Etter å ha kikket rundt litt har jeg forelsket meg i Hallberg Rassy 29, men den er stort sett litt for dyr. Jeg har også sett en båt som heter Naver 29 som ser fin ut, men jeg vet veldig lite om denne båten. Også Comfort og Ballad har jeg kikket på, men jeg synes kanskje disse faller litt inn i "balje" kategorien...? Dersom jeg går ned noe i pris og størrelse er Marieholm 26 en kanditat. Blir denne liten til mitt bruk?

 

Er det noen som har erfaringer med eller synspunkter på noen av båtene nevnt over? Eller finnes det andre båter som bør vurderes? Alle tips og kommentarer mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva du mener med baljete båter, jeg vil vel heller sette meg inn i ulike seilbåtkategorerier og prøve å se vilken egenskaper disse har i forhold til hva du ønsker deg. Hvem som har konstruert båten, er det en velrenomert konstruktør som er benyttet av de store produsentene eller er det "Ola i bua"? Det er desverre bygd store serier (særlig motorbåter) konstruert av "Ola i bua" , noe er brukbare og andre er direkte dårlige . I Norge er vel i hovedsak Linge og Amble som står bak gode båter fra 70 og 80 tallet i din priskategori. I Sverige er det produsert mange gode konstruksjoner fra denne tidsepoken. Når det gjelder eldre HR og Najad komer det nok nærmere den kategorien du antyder, da de har moderate seilegenskaper, men det er velbygde båter.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kikket rundt litt har jeg forelsket meg i Hallberg Rassy 29,

 

Er det noen som har erfaringer med eller synspunkter på noen av båtene nevnt over?

 

Familien hadde en HR 29 i mer enn 10 år. En flott familiebåt. Meget god byggekvalitet og sjøegenskapene er gode. Som det sies her - ingen racer - men en trygg familieseiler som du kan få til å seile ganske så bra med gode seil og rett trimming. Men i under 3m/s er det nok like greit å starte motoren med mindre det bare er kostetur da :smiley:

 

Svakheter på HR 29:

Dyr båt! Og det er kanskje et tegn også på kvaliteten. Må nok opp i 350-400' tror jeg for et godt holdt eksemplar.

Teakdekk: etter 20 år løsner gjerne noen nater og dekket er kanskje skrubbet slik at strukturen er grov. Hyggelig vinterarbeide for den nevenyttige. Mest slipejobb.

Motor - er det saltvannskjølt motor som er over 20 år er det av ganske mange regnet som litt bingo hvor lenge motoren holder. Er den ferskvannskjølt er det mye bedre.

Lager i rorstammen. En velkjent skjønnhetsfeil på mange HR båter. I følge verftet ingen sikkerhetsrisiko - men du kan regne med litt løs følelse i rorkulten.

 

Blant de båtene du skriver om er HR 29 mitt soleklare valg. Koster mer - men etter min mening verdt pengene. Også er den jo vakker også med det fine springet i linjene

 

Jeg tok en kikk på Finn og faktisk ligger pappas gamle HR 29 til salgs her. Det er vel 3-4 år siden den forlot familien vår - men historikken frem til det kan fremskaffes enkelt :smiley: Denne båten har ferskvannskjølt motor og teakdekket er overhalt av profesjonelle. Mange gode minnder med denne båten - bla en seier i Færder'n :smiley:

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle båtene du nevner er jo relativt trygge og solide, og egnet for nybegynnere. Innenfor ditt budsjett ville jeg sett etter en velholdt Ballad med nyere motor.

 

Hvis Ballad er for 'baljete', så er jo selvsagt IW 31 den mest linjelekre båten i denne størrelsen...(iflg mitt høyst subjektive syn). Det er en til salgs for under halvparten av ditt budsjett - da har du til ny motor og et sett nye seil til en riktig klassisker!

88_-455157011.jpg

 

Hvis lekre linjer er viktig og du liker å pusle med båt, ville jeg seriøst tatt en titt på denne klassiske treseileren som har vært til salgs en stund:

5_1347216499.jpg

 

Ellers:

* Du bør tenke gjennom hva som er viktigst - lekre linjer eller bokomfort - det er vanskelig å kombinere begge i den størrelsen båter som ditt budsjett tillater.

 

* Nyere båter (f.eks. Fenix og flere Albin-modeller) har brøkdelsrigg med stort storseil og selvslående fokk. Disse vil være enklere å håndtere på kryssen enn en mastheadrigget båt med stort forseil.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for informative svar!

 

Når det gjelder bokomfort vs pene linjer så har jeg tenkt en del på det, og har kommet fram til at linjene betyr mye. Synes liksom man skal ha en båt som man virkelig er glad i. Men jeg synes det ser ut som at en del av de smekre gamle båtene er rommelige nok (kanskje med unntak av marieholmen)

 

Jeg har hatt en gammel tresnekke tidligere, så den der trebåten er utelukket... :)

 

Angående IW31:

- Enig, den der ser utrolig pen ut utvendig

- Hvordan er det å kjøpe en såpass gammel båt (1972)? Er det kun seil og motor som forfaller med alderen, eller får man mange problemer med gamle båter?

 

Angående teak-dekk:

- Kan man på en enkel måte avsløre tilstanden på teak-dekket når man er ute og kikker på båten?

- Omtrentlig hvor mye koster det å byttte / totalrenovere dekket på f. eks. HR29?

 

Angående brøkdelsrigg:

- Stemmer det ikke at både HR29 og Marieholm 26 har 7/8 rigg? Mener du atså at dette er en positiv ting?

Link to post
Share on other sites

Angående teak-dekk:

- Kan man på en enkel måte avsløre tilstanden på teak-dekket når man er ute og kikker på båten?

- Omtrentlig hvor mye koster det å byttte / totalrenovere dekket på f. eks. HR29?

Ja, bruk øynene! Se om nater er løse, se om natene stikker langt over teaken og se om teaken er slett og fin. Om den er grov i strukturen er den "vasket u hjel". Se også om teakplugger er løse. En fuktmåler er også kjekt å ha har jeg skjønt etter å ha lest "besiktnigsmannens berettelser" i Vi Båtägare.

 

Pappa fikk noen i Langesund til å renovere teakdekket sitt. Da slipte de det helt ned og byttet alle nater. Kostet ca 50.000 kroner. Tror man kan gjøre jobben selv også om man har tid og interessen.

 

Monsunen som det henvises til her så jeg også på. Jeg fikk litt :eek: av den hardtoppen, men ellers er det en flott båt. Monsunen er betydelig mer langkjøt enn HR 29 - sikrere ved grunnstøting, tyngre i sjøen. Og dermed også en betydelig tregere seiler.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk litt :eek: av den hardtoppen, men ellers er det en flott båt.

 

Enig i det med hardtoppen. Fordelen var at denne har en 2030 motor. Hartoppen går kanskje an å demontere? Ellers dukker det sikkert opp andre monsun'er til salgs også framover.

Link to post
Share on other sites

Har ikke førstehånds erfaring med noen av båtene, men det ser ut til at de tre båtene du har valgt ut oppfyller kriteriene dine godt, selv om Marieholm 26-en nok er endel trangere enn de to andre. HR 29 er en velkjent båt med godt rykte her i landet, noe jeg er redd gjenspeiles i prisen. Naver 29 er konstruert av Arne Borgren, samme man som har konstruert Junker 26, som jeg har mye førstehånds erfaring med :flag: .

 

Hvis Naver 29 ligner på Junker 26 på alle måter bortsett fra størelsen, er det en båttype jeg trygt kan anbefale ut fra dine kriterier. Junkeren vår er solid bygget, tåler grunnstøtninger særdeles godt og oppfører seg godmodig og på en svært betryggende måte i sjøen (har aldri vært redd i Junkeren), samtidig som den langtfra seiler håpløst sakte. Seiler ofte fra Maxi 77-er og har ofte opplevd å holde godt følge med Fenixer (disse har lystall 1.04 og 1.07 så vidt jeg vet). Dro godt fra en Hanse 315 en gang også, men det kan jo bero på at både skipper og båt muligens var relativt nye på vannet :wink: . Ellers har Junkeren ståhøyde for personer under 180 hele veien og full lengde på begge køyer i forpiggen. Det påstås at det er fem køyer i den, men stikk-køya er stort sett full av kjølebager, seilsekker og annet rask, selv om vi har godt med stueplass ellers. En mulig ulempe med Naver 29 er at den har mast-head rigg og at eksemplarene gjennomgående er noe eldre, men siden båttypen er realtivt ukjent i Norge, kan det være mulig å gjøre et svært godt kjøp. Kvalitetsmessig skulle den ikke ligge noe tilbake for tilsvarende "Orust-båter".

 

Når det er sagt, hvis Marieholm 26 er en aktuell størelse, kan det være værdt bryet å kikke på Junker 26 også: Junker 26 - m/ kalesje

 

Glipper den, kan du jo kontakte meg, vi beholder vår en stund til, men vi får se hva som skjer utover høsten eller til våren.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at Monsunen er en båt som bør vurderes. Den var på en måte utgangspunktet for letingen min. Den har de fleste kvaliteter jeg er på jakt etter, men kan tenke meg en litt lettere, og kanskje litt mer moderne båt. Mulig dette bare er tull, men jeg synes monsunen virker vel tung og traust?

 

...og den der :eek: med tanke på hardtoppen er jeg helt enig i!

 

Ja, bruk øynene! Se om nater er løse, se om natene stikker langt over teaken og se om teaken er slett og fin
.

 

Betyr dette at dersom dekket ser fint ut vil man ikke få problemer med det første? Eller kan lekkasjer og andre problemer være skjult?

 

Hyggelig med en slags positiv tilbakemelding ang. Naveren. Det ser nemlig ut for meg som om man får svært mye båt for pengene ved å kjøpe en av disse. Den ulempen jeg ser er at de stort sett er utstyrt med en 10 hk Bukh motor. Høres for lite ut, og Bukh vet jeg ikke noe om...

Edited by bjornzim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for informative svar!

 

Når det gjelder bokomfort vs pene linjer så har jeg tenkt en del på det, og har kommet fram til at linjene betyr mye. Synes liksom man skal ha en båt som man virkelig er glad i. Men jeg synes det ser ut som at en del av de smekre gamle båtene er rommelige nok (kanskje med unntak av marieholmen)

Joda, man skal lide litt for skjønnheten :smiley: Stikkordet her er vel rommelig nok. Det som for noen er ulidelig trangt er for andre intimt og praktisk. Jeg synes f.eks. det er praktisk at jeg rekker ned til kartbordet og deler av byssa uten måtte slippe rorkulten. Lavt fribortd er vakkert og praktisk når oppvasken skal skylles eller noe/noen skal hales ombord.

 

 

Angående IW31:

- Enig, den der ser utrolig pen ut utvendig

- Hvordan er det å kjøpe en såpass gammel båt (1972)? Er det kun seil og motor som forfaller med alderen, eller får man mange problemer med gamle båter?

IW 31 er jo tegnet av mesteren selv - Olin Stephens - den ledende seilbåtkonstruktøren i siste halvdel av det 20. århundret.

Med gammel båt vil mye avhenge av vedlikeholdet opp gjennom årene og om båten er konstruert/bygget på en solid måte. Om båten er 10 eller 30 år tror jeg er av underordnet betydning så fremt den er solid og godt vedlikeholdt. IW 31 er etter min mening en strukturelt godt bygget båt, med svært kraftig innfesting av kjøl, ror og rigg. Min er fra 1971. Du kan jo ta en titt på bloggen min for et lite innblikk i hva man kan støte på av små og store prosjekter. Ut i fra bildene på finn.no ser den aktuelle IW 31 ut til å være bedre holdt enn min. Jeg gjetter på at seil og motor er eldre, siden de ikke er nevnt spesielt.

 

 

 

Angående teak-dekk:

- Kan man på en enkel måte avsløre tilstanden på teak-dekket når man er ute og kikker på båten?

- Omtrentlig hvor mye koster det å byttte / totalrenovere dekket på f. eks. HR29?

Jeg ville vært skeptisk til gammelt teakdekk, spesielt hvis det er montert med skruer ned i et underliggende sandwich-dekk.

 

Angående brøkdelsrigg:

- Stemmer det ikke at både HR29 og Marieholm 26 har 7/8 rigg? Mener du atså at dette er en positiv ting?

Jeg skulle gjerne hatt en selvslående fokk, men jeg vet ikke om HR29 eller Marieholm har dette. Mer generelt: I den størrelsen båter vi snakker om her er forseilene på mastheadriggete båter fremdeles av en greit håndterlig størrelse (30 kvm) - rulleforstag gjør det lett å berge eller redusere arealet av en stor genua. Jeg krysser greit alene med min båt, men kunne ønsket meg selvlåsende vinsjer for enklere slag. Når jeg seiler med familien setter jeg pris på at bommen stort sett går klar av cockpiten.

 

Ellers vil jeg anbefale å se på hjemmesidene til takstmannen Roland Rybbe - http://www.marinkontroll.se - og lese hans kommentarer til vurderte bruktbåter på http://www.sailguide.se/fakta.asp

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med utgangspunkt i de svært informative tilbakemeldingene jeg fikk på dette forumet har jeg fortsatt letingen etter den perfekte seilbåt. Har ikke kommet med noen konklusjon enda, men har fått flere spørsmål...

 

Jeg har kikket litt på Vindø 32. Er det noen som vet noe om denne båten. Jeg har hørt noen vage rykter om at dette ikke er noen god båt sammenlignet med andre Orust båter, men dette er ikke veldig godt begrunnet. Noen som kan si noe om dette? Stemmer det at det er store problemer med lekkasjer i disse båtene (gjennom dekket og taket på ruffen)?

 

Jeg har også sett på en litt annen type båt, nemlig en danske som heter L-29. Denne båten finner jeg ingen informasjon om noen steder. Er det noen som vet noe om den? God kvalitet? Halvfabrikat? Sjødyktig?

 

Alle innspill og kommentarer mottas med stor takk!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket litt på Vindø 32. Er det noen som vet noe om denne båten.

 

Kan si noe om Vindø båtene og overbygget generelt. Ja, det kan være et problem med lekkasjer i overbygget, men jeg tror ikke problemene er værre enn på trebåter generelt. Overbygget er av tre - mye mahogny, og det krever mye vedlikehold. Tror man får mest båtglede av en Vindø, hvis man er Vindøentusiast, og synes det er stas å vedlikeholde dette treoverbygget.

 

Hvis du ikke har spesiell interesse for å "forvalte" dette mahognyoverbygget, så ville jeg styrt unna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også sett på en litt annen type båt, nemlig en danske som heter L-29. Denne båten finner jeg ingen informasjon om noen steder. Er det noen som vet noe om den? God kvalitet? Halvfabrikat? Sjødyktig?

 

Kjenner ikke båten, faktisk aldri hørt om den, men fant en test av båten foretatt av Seilas/Båtliv i nr.4/1981. Båten får mye skryt i testen, men noen ting trakk ned som; uisolert motorrom, uisolert rom for oppbevaring av mat og mangelfull isolasjon.

Av det positive nevnes gunstig pris tatt i betraktning utstyret ombord, finish på innredning er bra og gjennomarbeidet. Skuffer og fronter er håndlaget på verftet(!). Testen ble utført i lite vind (4-5 m/sek), men testerne fikk inntrykk av en båt som seilte bra.

 

Hvis du vil "forfølge" denne båten så kan du jo sende meg en IM med din mailaddresse så kan jeg sende deg kopi av testen.

 

mail mottatt, test avsendt!

 

:sailing:

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Takk til Mouche for testen av L-29!

 

Når det gjelder Comfort 32 og Contrast 33 så har jeg ikke kikket så mye på disse. Prøver å unngå andre runde av trefotssyken før jeg har kjøpt min første seilbåt. I begynnelsen så jeg nemlig på båter på rundt 26 fot til maks 200 000. Jeg fant fort mange båter på rundt 29 fot som jeg syntes var aktuelle (+ 3 fot). Fant også ut at jeg muligens bør bruke 50 - 100 000 kr mer enn først planlagt. Litt bekymret for hvor dette ender dersom jeg fortsetter oppover i størrelse og pris...

Link to post
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...