Jump to content

Sommerens kontrollpunkter i fritidsbåten


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har nå kost meg noen dager i maskinrommet og i diverse rom under dørken og i andre rom for å registrere avvik fra ønsket tilstand. Jeg har sett på motoranoder, drivremmer, releer, skroggjennomføringer, filtre, forfiltre, målt spenning på batterier, sett på batterivann, batterisyrevekt, sjekket lensepumper, endel slangeklemmer, kjølevæske og kjølevæsketemperatur, lydpotter, ferskvannssystemet fra påfylling til forskjellige tappekraner o.a.

 

Så til spørsmålet: har vi på BP utarbeidet noen sjekkliste for slik sommerlig gjennomgang?

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet: har vi på BP utarbeidet noen sjekkliste for slik sommerlig gjennomgang?

Hei

Ikke hva jeg har fått med meg. :rolleyes:

Hvis pumpa til ferskvannet ikke går unødig, båten er tørr når det regner (testet grundig i år :wink: )

så regner jeg med at problemet med fuktigheten er løst.

Olje på gearkasser og motor blir sjekket etter hver tur.

Batterier og anoder blir sjekket 1 til 2 ganger i året.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

En VISUELL sjekk med oppstart av motor før HVER tur er undervudert. Hvis to motorer; start opp den ene, se - sjekk- hør, slå av motoren og start den andre med samme prosedyre.

 

Da har jeg blant annet funnet turbofilteret i kjølsvinet, hørt ulyder fra vannpumpen, oppdaget lav vannstrømning i sjøvannsfilteret, løse ledninger og bolter etc. etc.

 

Å peile motor, gear og i mitt tilfelle jet'en, er en selvfølge både før og etter hver tur. Peilingen er en del av den visuelle sjekken.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

En VISUELL sjekk med oppstart av motor før HVER tur er undervudert. Peilingen er en del av den visuelle sjekken.

 

Helt enig. Og bruk av basis sanseapparat, lyd og lukt også under gange. Ved kjøring over lange strekk bør en også rutinemessig foreta en visuell sjekk, minst 2. hver time, men om en gjør det oftere skader det ikke. Vær oppmerksom på selv små forandringer av trykk og temp. under normal gange.

Link to post
Share on other sites

Deler anbefalingen om å foreta observasjoner også under seilas. Jeg fikk engang alarm i lampe jeg aldri hadde sett før, etter lengre tids søk viste det seg at kabelen fra motoren fikk gnagd hull på isolasjon mellom to ledninger som vibrerte under gange. Vibrasjonen var lett synlig under seilas, men ikke da båten lå i ro. Jeg har også hatt noen små vanninntregninger som ikke har vært observerbare i ro men bare under seilas. Det mest alvorlige var vel vannlekkasje i blandebennet på motoren som ikke var synlig på tomgang men bare ved belastning over ca 2300 RPM - denne lekkasjen var i et oppborret boltefeste, hvor borringen kanskje var litt for dyp. Hullet ble tettet med bolt. Når jeg tenker etter har jeg opp gjennom årene sett mindre avvik som bare har vært observerbare når båten har vært under seilas, så det er sikkert en god regel å observere forskjellige steder regelmessig under seilas. Jeg gjør nok dette for sjeldent.

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Og bruk av basis sanseapparat, lyd og lukt også under gange. Ved kjøring over lange strekk bør en også rutinemessig foreta en visuell sjekk, minst 2. hver time, men om en gjør det oftere skader det ikke. Vær oppmerksom på selv små forandringer av trykk og temp. under normal gange.

Hei

Det er et hvitt "sladrekar" under hver motor.

Under gange er det bare og sjekke om de fortsatt er hvite og tomme.

Følger dessuten med på instrumentene hele tiden.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Så til spørsmålet: har vi på BP utarbeidet noen sjekkliste for slik sommerlig gjennomgang?

 

Jeg gjør meg stort sett ferdig med alt som skal kontrolleres sjekkes og ordnes før St. Hans. Etter St. Hans er det kun sporadiske kontroller av oljenivå, kjølevann, lekkasjer m.m. som gjøres. Har ingen sjekklister, men man kjenner jo sin egen båt så godt etter en del år, at man vet hva som bør kontrolleres.

 

Småting jeg oppdager i løpet av sommeren, men som ikke har noen betydning rent sikkerhetsmessig, venter jeg med til høsten/vinteren hvis det ikke er veldig fort gjort å fikse.

Link to post
Share on other sites

Deler oppfatningen til bliss X, som jo har svært lang erfaring i å vurdere tekniske forhold ved båten. Den muligheten vi har når båten seiler er å inspisere varmgang (f.eks. pakkboks), vanngjennomtregning i pakkboks, vibrasjoner i området pakkboks - klemflens ved ulike turtall, motorvibrasjon ved ulike turtall m.v. Når jeg seiler på lange havstrekninger med autopilot og familien som utkikk, er det "trivelig" å inspisere endel forhold ved motoren både hva gjelder lyd, synsinntrykk og lukt. Ved å be familiemedlemmene om å endre gasspådrag er det også mulig å se hvordan motoren vibrerer / lyder. Dette er observasjoner som ikke kan gjøres når båten ligger på land. Min tanke med trådstarten var å finne om noen har utarbeidet er observasjonsliste som kan brukes om sommeren. Jeg må nok innrømme at min "private" liste er utarbeidet som følge av de skader og avvik jeg har hatt opp gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...