Jump to content

Smart Tabs SX trimplan - noen som har prøvd disse?

saga

Recommended Posts

Vurderer å montere trimplan på en Rana 520 SL. Denne er utstyrt med en 75 hk Honda som veier rundt 170 kg. Samtidig er det 2x25 liter bensin under akterbenken. Når det i tillegg sitter passasjerer bak under kalesjen så blir den litt baktung. Fungerer greit på høy fart men ved akselrasjon og fart under 20 knop så merkes det.

Synes det blir litt overkill med el/hydrauliske på en slik liten båt med mye monteringsarbeide samtidig som jeg tror det blir mye justeringer å holde styr på sammen med trimmingen av motoren. Vurderer derfor å montere Smart Tabs som fikk bra kritikk under en test i Båtmagasinet.

Her er et bilde av de:

smart_tabs.jpg

Er det noen som har disse montert og hvilke erfaringer har dere?

Redigert av saga (see edit history)
  • 3 uker senere...

Da har trimplanene kommet på. Veldig enkel montering. På den ene siden kom imidlertid feste til sylinderen midt i Securemark-merket - typisk. På den andre siden vil badestigen hvile litt på flapsen når den er nedslått. Må montere to litt større gummistoppere på badestigen slik at den står litt mere ut fra skroget.

Det ble imidlertid en helt annen båt etter at flapsene ble montert. Ingen planingsterskel lenger. Den ligger plant og fint i alle hastigheter. Dessuten kan motoren trimmes lengre ut under kjøring uten at baugen løfter seg og båten begynner å gynge. Også sideveis har de en grei funksjon og båten går rettere.

Vanskelig å si noe om toppfarten da jeg samtidig byttet ut den gamle propulse-propellen med en Ballastic stålpropell. Toppfarten er nå 3 knop høyere enn tidligere. Om det skyldes propellen, trimplanene eller en kombinasjon av disse eller om toppfarten ville økt enda mere uten trimplan er uvist. Skal sette på den gamle propellen igjen og teste ut senere.

Når det gjelder strammingen så satt jeg den i det midterste (hull 3) som anvist i monteringsanvisningen. Ser ut som det fungerer OK.

Kjøpte SX av plast beregnet for båter 15-19 for med styrke 60 lbs på fjærene.

Hei saga

Har vurdert denne selv, men jeg lurer på om denne funker for å rette opp skjev båt?

( slik en kan med hydrauliske flaps)

Kan du teste ut dette ( ha litt last i ene siden , kjør og se om båten retter seg helt opp) ?

fant en side med bilder og video over installasjon:

montering av trimflaps

Mvh Beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
  • 2 år senere...

Her er mine smart tabs SX med 40 lbs fjærtrykk for 14-17 fots båt 40-80 hk

flaps3.jpg

flaps2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...