saga Startet 25.Juli.2007 Del på Facebook Startet 25.Juli.2007 (redigert) Vurderer å montere trimplan på en Rana 520 SL. Denne er utstyrt med en 75 hk Honda som veier rundt 170 kg. Samtidig er det 2x25 liter bensin under akterbenken. Når det i tillegg sitter passasjerer bak under kalesjen så blir den litt baktung. Fungerer greit på høy fart men ved akselrasjon og fart under 20 knop så merkes det. Synes det blir litt overkill med el/hydrauliske på en slik liten båt med mye monteringsarbeide samtidig som jeg tror det blir mye justeringer å holde styr på sammen med trimmingen av motoren. Vurderer derfor å montere Smart Tabs som fikk bra kritikk under en test i Båtmagasinet. Her er et bilde av de: Er det noen som har disse montert og hvilke erfaringer har dere? Redigert 25.Juli.2007 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Ingen som har erfaring med disse da? Uansett så la jeg inn en bestilling på Tra-Mar da de var billigst med 1290,- for et sett. Blir det ikke suksess så er det ikke så mange penger tapt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 26.Juli.2007 Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 Har ikke erfaring med dette, men konstanterer at eiere av Bayliner 175 og 185 (17' og 18') skryter uhemmet av disse på forumet til Baylinerklubben. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
saga Svart 26.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2007 (redigert) Jeg har også sett at det skrytes av disse. I en test i Båtmagasinet fra 2001 får de skryt og det skrives at de fungerer meget bra. Får håpe dette stemmer da. El/hydrauliske flaps orker jeg ikke montere på båten da det er mye mere arbeidskrevende og kostbart. Redigert 26.Juli.2007 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 Da har trimplanene kommet på. Veldig enkel montering. På den ene siden kom imidlertid feste til sylinderen midt i Securemark-merket - typisk. På den andre siden vil badestigen hvile litt på flapsen når den er nedslått. Må montere to litt større gummistoppere på badestigen slik at den står litt mere ut fra skroget. Det ble imidlertid en helt annen båt etter at flapsene ble montert. Ingen planingsterskel lenger. Den ligger plant og fint i alle hastigheter. Dessuten kan motoren trimmes lengre ut under kjøring uten at baugen løfter seg og båten begynner å gynge. Også sideveis har de en grei funksjon og båten går rettere. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 Det var bra at de virket for deg, tapte du noe av toppfarten? hvilken stramming har du på de? det er fem hull å velge i på flapsen, strammest ytters/øverst. Det var SX av plast du kjøpte? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 Vanskelig å si noe om toppfarten da jeg samtidig byttet ut den gamle propulse-propellen med en Ballastic stålpropell. Toppfarten er nå 3 knop høyere enn tidligere. Om det skyldes propellen, trimplanene eller en kombinasjon av disse eller om toppfarten ville økt enda mere uten trimplan er uvist. Skal sette på den gamle propellen igjen og teste ut senere. Når det gjelder strammingen så satt jeg den i det midterste (hull 3) som anvist i monteringsanvisningen. Ser ut som det fungerer OK. Kjøpte SX av plast beregnet for båter 15-19 for med styrke 60 lbs på fjærene. Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 13.August.2007 Del på Facebook Svart 13.August.2007 (redigert) Hei saga Har vurdert denne selv, men jeg lurer på om denne funker for å rette opp skjev båt? ( slik en kan med hydrauliske flaps) Kan du teste ut dette ( ha litt last i ene siden , kjør og se om båten retter seg helt opp) ? fant en side med bilder og video over installasjon: montering av trimflaps Mvh Beertrip Redigert 13.August.2007 av beertrip (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 13.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2007 De hjelper til en viss grad på å rette opp skjev båt men langt nær på samme måte som elhydrauliske. Hadde det på forrige båt men det ble mye justering frem og tilbake hele tiden. På en liten båt så synes jeg arbeidet og kostnaden blir litt for stor i forhold til å velge de enkle Smart Tabs. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Mai.2010 Del på Facebook Svart 30.Mai.2010 Her er mine smart tabs SX med 40 lbs fjærtrykk for 14-17 fots båt 40-80 hk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.