Jump to content

Rattmontert autopilot for seilbåt


Vår Sommer Ro

Recommended Posts

Er det noen som har montert en Raymarine S1 (rattmontert) autopilot på en Bavaria 32 noen gang? Har nettopp kjøpt en slik, og det meste ser greit ut. Det store spørsmålet går egentlig på hvordan rorgiver skal festes til roret? Hadde roret hatt en kult på toppen så hadde det vært enkelt, men på denne typen båt så er det et hjul på toppen der styresystemets wire går rundt. Vet noen om det finnes monteringsanvisninger for slikt på nett? Noen tips å gi?

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en S1 på min båt forrige året, og jeg har samme systemet med et hjul der wirene går rundt. Dersom det er plass nok mellom hjulet og cockpitdørken, er det enkleste å montere giveren oppned (feste den på undersiden av cockpitdørken). Den lille dingsen med kuleledd skrus fast til en av eikene på hjulet som driver roret rundt. Det er viktig at kuleleddet ytterst på rorgiverarmen og kuleleddet som du skrur fast til hjulet ligger i samme plan når roret vris. Dersom rorstammen din ikke går vinkelrett på cockpitdørken, må du skrå rorgiveren på samme måte, slik at aksen til rorgiveren er paralell med rorstammen. Ellers er vel geometrien forholdsvis greit beskrevet i instruksjonene som fulgte med autopilotem. Vær oppmerksom på at om du monterer giveren oppned, må du bytte om de to ledningene fra rorgiver i forhold til det som står i koblingsskjemaet, ellers vil giveren vise motsatt utslag av det virkelige.

 

Hovedproblemet med å montere rorgiveren var for mitt vedkommede adkomst. Det gikk med en god del ukvemsord før den var på plass

Link to post
Share on other sites

Ta en titt her Det er en kar som har montert noe ligende ombord i en Bavaria 36?... kan vel være et og annet å snappe opp her vil jeg tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vurderer innkjøp av autopilot og Raymarine S1 Mk2 rattpilot (med rategyro) er jo et interessant valg fremfor f.eks Raymarines lineære drivenhet med rategyro.

Et annet alternativ synes å være et produkt fra Octopus: http://www.flotecmarin.se/product_info.php...;products_id=97

 

Det kunne vært interessant å høre brukererfaringer under ulike forhold.

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært interessant å høre brukererfaringer under ulike forhold.

 

Jeg er svært godt fornøyd med min S1. Nedenfor er en post jeg la inn på et amerikansk forum. Håper det går bra med engelsk posting, har ikke tid til å oversette akkurat nå.

 

"I have now done some serious testing of my Raymarine S1. Overall I am very impressed by the performance.

 

The real acid test was when I was broad reaching under a double reefed main and a 10 sq ft of jib rolled out, wind was 30kn sustained gusting to 36, waweheight 15ft (don't ask why I was out there under those conditions :smiley: ) Of course a broach would have been disastreous, so I was sitting next to the wheel ready to take over should the AP lose it. That turned out to be unnecessary, as the AP responded quickly enough to prevent the boat from broaching. Of course it did weave 20 degrees to either side of the set course, but any human helmsman would have done the same under those conditions, and on "average" it kept the desired course.

 

The only conditions I have seen sofar where the AP was unable to keep course, was when the boat was moving slowly in very light and fluky winds, conditions where it takes a lot of rudder to correct course deviations. The AP simply didn't use enough rudder to correct.

 

There are a number of parameters that needs to be set during seatrials/setup. It is important to set these correctly, and it toook me half a day of experimenting before I got it right. It is possible that further adjustment can improve the slow speed/light wind performance, but then again I don't know if it is possible to find a setting where both light wind and heavy weather performance is good. Should I wish for an improvement from Raymarine, It would be a simple software change that would allow me to predefine and store a number of settings that could be recalled by the touch of a button. That way I could have one setting for heavy weather, one for light winds, one for motoring etc."

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har fortsatt ikke å se for meg hvordan rorgiveren skal monteres. Linken som viser montering av rorgiver på Bavaria 36 kan ikke brukes da det ikke er likt opplegg på 32 og 36-foteren. Er det noen som har bilder av en montert giver på en 32-foter, eller som kan gi tips på en annen bra måte? :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...