Jump to content

Seilferie i Kroatia ?


Bergen

Recommended Posts

Årets familiferie er avsluttet og planlegging av neste år er såvidt begynt.

Et av alternativene er å leie seilbåt i Kroatia. Og spør derfor medlemmer på dette eminente forum om tilbakemeldinger på følgende:

 

- Seilerfaringen min kan telles i timer på 1 hånd, vi ser derfor for oss i praksis at vi benytter båten som en snekke (hadde det vært mulig å leie dette så hadde vi gjort det), og prøve oss frem med et laken på åpent hav. Min fru har om mulig enda mindre erfaring. Men hva kreves av kompetanse for å leie en slik båt ? Har formell kompetanse for å føre det meste, men har altså minimal seilbåterfaring. Dette må jo avklares på forhånd da en jo ikke kan risikere å bli avvist under en såkalt praktisk utsjekk.

Dagens BT har en reportasje om emnet og her hevdes det at 2 personer om bord skal ha formell kompetanse. Er dette riktig ?

 

- Hvor i Kroatia bør vi leie ut i fra? Med lav fart er det jo begrenset hvor stort område en rekker over (ser for oss en uke i båt og 1 uke på land). :sailing:

 

- Har noen konkrete anbefalinger/erfaringer fra en utleier som er representert i Norge ?

 

- Prisene jeg finner på nettet varier mye, trolig er det sammenheng med pris/kvalitet/seriøsitet og ikke minst båtens alder . Men hva bør jeg forvente å måtte betale for en kurant 30-34 fots (familie på 4) nyere båt i høysesong ? :confused:

 

Har lest igjennom de fleste relevante tråder om temaet og har også prøvd å få svar via disse, men har alikevel valgt å starte en ny tråd om emnet og er takknemlig for svar :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vil anbefale deg å sjekke ut denne: Salty Seas Yactcharter

 

Disse har vi brukt to ganger i Hellas med godt resultat.

De holder til i Sandnes og har lang erfaring i Hellas, men har de siste årene også vært inne i Kroatia.

De er agent for de største utleierne på markedet, og eldste båtene er 5 år gamle.

Dog må sies at fem år i utleie tilsvarer ti år i privat bruk, men teknisk er alle båtene helt grei.

 

Når det gjelder erfaring, så krever de at minst en person har seilerfaring.

Helst med sertifikat av en eller annen klasse.

De krever en egenerkæring om du ikke har sertifikat, her skriver du hvor lang erfaring du har med båt.

 

De har ikke noen praktisk prøve, men går gjennom båten med deg før avreise, og det gjør de grundig.

Fortøyning skjer stort sett med hekken inn mot kai, og anker forut.

 

Første gangen vi var nede var det bare admiralinnen og meg ombord.

Jeg hadde seilbåt før i tiden, men hun hadde knapt vært ombord i en.

Det gikk glimrende.

 

Kroatia er et enkeltland og seile i, innaskjærs det meste av tiden.

Dere kan jo f.eks. leie inn en kaptein første døgnet, så seiler dere videre selv.

Men kan du behandle en båt, er det ikke vanskelig å seile der nede om vinden ikke blir for sterk da.

 

Prøv å få vært med en seilbåt noen turer, så går dette helt greit.

Bedre ferie enn dette finnes ikke. :smash:

 

Vi skal prøve Kroatia til neste år etter to år i Hellas.

Dette er tusen ganger bedre enn vanlig sydenferie.

Tenk deg en perfekt båtferie her på berget, bare mye varmere i vannet og koselige tavernaer i alle havner.

Null stress, helt perfekt.

 

Ta sjansen, du vil ikke angre.

God tur :sailing:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke leie motorbåt ?

 

Det er for det meste 40fot+ og dertil prisnivå, men jeg ser nå at det også finnes f.eks Marex 28 (2500EUR pr uke), samt noe som heter Adria. Så joda dette er et alternativ, men synes jeg får "mere båt for pengene" ved å leie seilbåt.

 

 

Når det gjelder erfaring, så krever de at minst en person har seilerfaring.

Helst med sertifikat av en eller annen klasse.

 

De har ikke noen praktisk prøve, men går gjennom båten med deg før avreise, og det gjør de grundig.

Fortøyning skjer stort sett med hekken inn mot kai, og anker forut.

Takk for utfyllende svar AmfeaII.

 

Har dekksoffisersertifikat, men det er seilerfaringen som er problemet. For å få bedre utbytte av turen vurderer vi å melde oss på et seilkurs, dette burde vel gi tilstrekklig seilerfaring for å bli ansett som skikket for å leie båten ?

 

Hvilken del av Kroatia har dere tenk å seile i ?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvilken del av Kroatia har dere tenk å seile i ?

:sailing:

 

Tenkte å seile Pula - Split en vei, eller seile ut fra Split og holde oss rundt der.

Har ikke sett i detalj på området ennå, men har fått anbefalt området rundt Split

(Hun var fra Split, men det betydde sikkert ikke noe :wink:)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Jeg har leid båt i Kroatia i fjor og Hellas i mange år. Er du vant med motorbåter i denne størrelse kan du bruke båten som en motorbåt.

Min erfaring er at prisene er noe lavere enn i Hellas, men du må regne med solide havneavgifter. På nettet vil du finner flere chateroperatører hvor du kan bestille båt direkte, men du kan også gå vi et norsk firma. Det er liten prisforskjell.

Etter min tur i Kroatia er inntrykket en velorganisert og ryddig chaternæring med godt utbygde gjestehavner.

 

Noen små råd dersom du leier båt for første gang: Legg noe arbeid i å planlegge ruten. Korte dagsetapper vil glede de fleste.

"Mannskapet" bør organiseres og forberedes for faste oppgaver, bl.a. kan innkjøp gå via en skipskasse og byssetjeneste på omgang.

Alle bør ha sin faste oppgave ved ankomst havn.

Start opp med å bli kjente med hvoran båten manøvres og hvoran anker betjens. Følg godt med og noter ved utsjekk.

Det blir en fin opplevese - god tur.

Link to post
Share on other sites

Noen små råd dersom du leier båt for første gang: Legg noe arbeid i å planlegge ruten. Korte dagsetapper vil glede de fleste.

Hei og takk for svar. I hvilken del av kroatia seilte du ? Ser at Pula og Split er typiske havner for charter, vi ser kun for oss en ukes seilas (samt 1 uke i leilighet på land ), med korte dagsetapper (har utålmodige barn alder 6 og 9 år) så rekker vi ikke å seile strekningen mellom disse byene, men må eventuelt ta utgangspunkt i et av områdene.

 

Hva legger du i "solide havnepriser" ?, gjelder dette også ved småbyer på øyene ? Alternativet til seilferie er 1 ukes cruise i østlige middelhavet og dette vil komme på 25-30K. Ser jo at leie av seilbåt fort kan komme opp i samme prisen, så her kan det bli kamp :discuss: på hjemmebane (det er jeg som vil på cruise, mens mor vil prøve seiferie). Men det ser i alle fall ut til å bli en kamp i mellom 2 gode forslag. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi var i Kroatia i slutten av Mai og leide en 38 fots Lagoon seilkatamaran. Vi leidebåten av et selskap som heter Auroramaris. Er kjempefornøyd med topp service. Det er første året vi var med, men de vi dro med har leid flere år på rad. De kjenner oss igjen når vi kommer nedover, og kontaktpersonen kommer personlig og leverer vinflasker og ønsker god tur før vi drar.

 

Båten kommer opprinnelig fra Navaboats men er da leid via Auroramaris.

 

Vi overtok båten i Dubrovnik og leverte den tilbake igjen i Split. Siden Norwegian flyr rimelig fra Bergen til Dubrovnik ordnet Auroramaris med biltransport tilbake til Dubrovnik. Vi er i gang med planleggingen av neste års seiltur!:-)

 

Du lurer på havnepriser. Det er et stort selskap som heter ACI Marina som har bygget ut mange flotte havner i storbyene. De har litt stive priser. Mener vi betalte 4-500,- for en natt i Krocula. Men da har man også til gjengjelt topp fasaliteter i land. Vann, strøm, utrolig bra toalatt/bad/dusj områder, vaskemaskiner osv osv. Alt sammen i skikkelig klasse, rent og pent, og ryddig. Samt selvsagt - midt i sentrum! De har også trådløst bredbånd for de som liker det...:-)

 

Jeg husker ikke detaljene, men mener å huske at dette var den dyreste marinaen vi lå i. De fleste mindre stedene kommer du inn og det står folk på alle kaier og vil hjelpe deg med å legge i land. Men ligger da i land PÅ resturanten og spiser man der betaler man ingenting for landligge. Vi lå også en natt i uthavn, så man må ikke bruke mye penger på dette i løpet av en uke. Kan tenke meg vi brukte under 1000-lappen på havneleie, og da var vi innom de aller fleste populære steder mellom Dubrovnik og Split. Ruten vår var Sipanska Luka, Polace, Korcula, Hvar, uthavn på innsiden av Hvar, Split.

 

Et lite bilde for å friste..:-)

 

P1010179.JPG

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det er for det meste 40fot+ og dertil prisnivå, men jeg ser nå at det også finnes f.eks Marex 28 (2500EUR pr uke), samt noe som heter Adria. Så joda dette er et alternativ, men synes jeg får "mere båt for pengene" ved å leie seilbåt.

 

Kunne vært spennende å høre hvordan båtene til Adria er, Tsjekkisk båt tror jeg jeg skulle holdt meg unna..

Jeg har en Adria campingvogn fra ca 1985, og håper virkelig kvaliteten på båtene er bedre..

Link to post
Share on other sites

Kunne vært spennende å høre hvordan båtene til Adria er, Tsjekkisk båt tror jeg jeg skulle holdt meg unna..

Den skal jo i så fall bare leies, ikke kjøpes. Ser nå kurant nok ut på bildene, http://www.kaiser-yachting.com/jedrilica_d...nije.php?id=914 men har litt mye preg av "vestlandsbåt", og det er jo ikke den en trenger i denne delen av verden.

 

Men mmmmnei, det er liksom seilbåt som passer inn med bildene i mitt hode om vi skal feriere her.......... :sailing:

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er godt kjent langs Kroatias fantastiske kyst, og vil ikke nøle med å anbefale deg å starte i Split. På en uke rekker du mange fine steder, og jeg ville seilt ruten Brac (særlig byen Bol), Hvar, Korcula, Vis og Solta. Vis er min favoritt, og herfra kan du seile til den berømte "blå grotte", som er et høydepunkt i seg selv. Det er to byer på Vis, som begge er flotte, og byr på deilig mat og flotte kulturopplevelser. Lei deg gjerne en boble cabriolet og kjør opp til hulene der Tito satt sammen med sine partisanere og planla hvordan de skulle kjempe mot de tyske nazistene og de nasjonale fascisitene. God tur, og ikke glem dykkermaske og snorkel, for finere badevann finnes knapt noe sted!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Anders H, Fyken m/flere svarte på det meste. Hvordan en forholder seg til havnepriser er vel noe avh. av om en bare er en familie ombord eller som oss som var 4 par å dele på. Noen havner som Vera Luca kan også ligge på svai, som for vår del var gratis, meg huker en seg på en bøye må en regne med å betale litt.

Etter det noe ustabile vær her hjemme kunne jeg og sikkert mange tenke meg en tur der nede så jeg ønsker dere lykke til og en kjempefin tur.

Link to post
Share on other sites

Noen havner som Vera Luca kan også ligge på svai, som for vår del var gratis, meg huker en seg på en bøye må en regne med å betale litt.

 

Helt klart! Vi lå på svai i Hvar (en av de mest populære) og betalte ikke et rødt øre. Lå noen tyskere ved siden av oss som hadde lagt noen dager og de hadde heller ikke betalt noe.

 

En annen nevnte Vis. Det er et sted vi har hatt lyst å dra til, men det ligger ganske langt ute åpent mot havet. Vi gikk mot åpent hav ett stykke fra Mljet til Korcula og hadde heftig sjø. Noen ble skikkelig dårlige og vi hadde sjø over dekk på en 38 fots båt. Dermed har det ikke blitt noe Vis på oss. Planlegg godt værmessig både tur og retur om du drar til Vis.

 

Ellers må jo Zlatni Rat stranden besøkes! Den ligger på utsden av Brac (mot Hvar) og ser slik ut:

 

2352615.jpg

 

Tuppen endrer seg med strømmer og vær. Da vi var der så den ikke slik ut, men litt mer "butt" i enden...:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Kunne vært spennende å høre hvordan båtene til Adria er, Tsjekkisk båt tror jeg jeg skulle holdt meg unna..

Jeg har en Adria campingvogn fra ca 1985, og håper virkelig kvaliteten på båtene er bedre..

 

 

Men mmmmnei, det er liksom seilbåt som passer inn med bildene i mitt hode om vi skal feriere her.......... :sailing:

 

Så vidt jeg vet så er Adria slovensk og de produserer også seilbåter bl.a. Adria Event34. Det ligger en slik til salgs på Finn:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=1

 

Båten fikk brukbare kritikker i en test foretatt av Seilmagasinet 4/2003.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg så en hel haug med Elan-båter. Kanskje ikke så rart, ettersom de produserer meget flotte seilbåter til en rimelig pris, i Slovenia.

 

Må bare fortelle en artig historie. På Vis, i Vis by, er det et skikkelig sirkus hver ettermiddag, ettersom det er en meget populær havn. Vi sørget alltid for å sitte på en av de fine restaurentene langs havna og spise middag sånn mellom 16 og 19 hver kveld, for å få med oss dette fantastiske teateret. Anslagsvis 100 båter kommer inn hver ettermiddag, og fortøyer langs gjestebrygga, som går langs hele hovedgaten i den lille byen.

 

Alle må fortøye med hekken inn mot land, og det ligger ankertau festet i bryggen, en for hver plass. Båtene ligger tett i tett, og det er som regel bare en fender mellom hver båt. Å bakke inn en diger båt mellom to andre båter er ingen nybegynnersport, særlig hvis man ankommer litt sent, og det egentlig ikke er plass. De fleste greier seg sånn noenlunde bra. Skipperen klarer å kave båten sånn noenlunde inntil en av de båtene de skal ligge mellom, så hopper en matros i om bord i disse, med aktertrossen, får takk i ankertauet som skal festes i baugen, og springer tilbake til båten. Så er det litt haling og draing, og kjefting og smelling, alt dirigert fra havnepersonellet i knallgule vester. Dette er det vanlige, og særdeles underholdende ritualet.

 

Så en kveld fikk vi en fantastisk oppvisning. Det kom inn en Elan på ca 42 fot, med fire barske karer i bar overkropp, og med fire solbrune berter på dekk. Makan til kløner har jeg aldri sett. Etter å ha surret rundt i ring og gjort minst ti forsøk på like mange minutter, uten å komme særlig mye nærmere land enn tyve meter og alltid helt på tvers, ga de opp. En av karene tok da resolutt tauet i kjeften og svømte i land. Så halte han båten inntil, og med hjelp av havnemannskapet klarte de å buksere båten noenlunde på plass. Vel fortøyd, spratt de raskt den første vinflasken og skålte og hygget seg med mye ståk og rabalder.

 

Så ble det med ett stille ombord. Helt stille. For ikke før gutta hadde satt seg i cockpiten, så kom det en enda litt større Elan tøffende i urovekkende høy fart, rett mot dem. På hekken hang det et svensk flagg, og besetningen besto av en distingvert herremann med grått skjegg, og på dollbordet, nonchalant lent mot masten satt hans fru og leste i en bok. Da det var kun noen meter igjen til kollisjon, dro kapteinen i det digre rattet så hardt og fort at båten snudde tvert om sin egen akse i løpet av et par sekunder. Så ga han full gass i revers, fikk bakk på båten, stanset motoren og gled perfekt inn i den trange luken mellom den ovennevnte båten og en diger cabincruiser. Ti sekunder etter hadde han hoppet kjekt i land fra åpningen i akterspeilet, slo et kjapt halvstikk i land, og spratt frem på baugen med ankerlinen og gjorde fast. Fruen, som ikke hadde løftet øynene fra boken mens mannen la til kai, myste dovent på sin gemal, spurte på klingende skånsk om han var tørst, tuslet under dekk og hentet to bokser kald pils.

 

Da hun kom opp igjen hadde de åtte ungdommene fra den første båten tatt oppstilling på rekka, knelte og brølte "We're not worthy" fire ganger, før de reiste seg igjen og applauderte sammen med resten av tilskuerne på land.

Redigert av Fyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

får takk i ankertauet som skal festes i baugen, og springer tilbake til båten.

 

og spratt frem på baugen med ankerlinen og gjorde fast.

 

Hei igjen

 

Dumt spørsmål kansje, men alikevel! Ligger det altså ferdig utlagte ankere som en benytter til ankerfeste fra baugen, og er i så fall denne linen trukket inn til kaien, eller ligger det bøye som en kobler seg opp i (jeg har alltid trodd at en ankret med båtens eget anker) :confused:

 

For min egen del er jeg i dialog med Salty Seas, men kan ikke bestille noe før jeg vet når jeg får ferie neste år. Men det ser ut til at vi sender i alle fall konemor på seilkurs (egne jentekurs) eller vi begge tar et kurs før en eventuell seilferie. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Dumt spørsmål kansje, men alikevel! Ligger det altså ferdig utlagte ankere som en benytter til ankerfeste fra baugen, og er i så fall denne linen trukket inn til kaien, eller ligger det bøye som en kobler seg opp i (jeg har alltid trodd at en ankret med båtens eget anker) :confused:

 

Det ligger ferdig forankringer ute til baugen. Kan tenke meg at det ligger ca 1 pr. 3-4 meter. Noen ganger hadde vi nok til en i hver baug (katamaran), mens andre ganger bare en. Dette er tykke trosser som ligger på bunnen, med et tynt tau som går inn i land. Vi gikk bak på hekken og fisket tak i det tynne tauet med båtshaken og fulgte det fremover til trossen kom opp.

 

I Sipanska Luka lå vi på svai, også da på en blåse som var lagt ut av resturant-eier. I Hvar og de andre stedene vi lå på svai brukte vi eget anker.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har seilt mye i Kroatia, dels med egen båt, dels med leiebåt. Jeg vil anbefale Split som utgangspunkt. Farvannet er mer variert og man har flere muligheter, det er ikke så mange båter som rundt Pula, det er ikke minst mindre sannsynlighet for virkelig sterk Bora og tordenvær med tilhørende Garbin. Det er også litt mer åpend rundt Pula, man må over Kværner bukt for å komme til øyene i syd. Været i Kroatia kan være litt guffent av og til. Du kan få Jugo (sydlig vind) som er det samme som Scirokko. Den bringer gjerne med seg en del bølger og regn. Bora er en nord-østlig vind som til tiden kan bli meget sterk. Om sommeren er den som regel mer snill og ypperlig for sportslig seiling, men mot høsten kan den yppe seg mer. Vi var 11-12 november 2004 utsatt for en Bora med over 100 kn over 2 dager og fikk en del skader på båten. Bora med orkan styrke har også vært tilfeller av tidligere på høsten, men varer sjelden lenge. Garbin er en sterk vind som kommer samtidig med et todenvær og regn av "tømme badekar"-typen - men som da varer bare 1 time eller noe slikt. Jeg skriver ikke dette for å skremme, men for å advare om at det kan skje. Den vanlige vinden på sommeren er likevel Masetral fra Nordvest med opp till 20 kn. og mange dager er det lite vind.

 

Min favorittby er Korcula på øyen med amme navn, men kom tidlig for ACI-marinaen blir fort fullt. Nordover fra Split ligger Kornati-øyene som er mange øyer med flotte naturhavner. Men: Genrelt sett finner man naturhavner, små landsbyer og små byer overalt. De fleste havenr/marinaer har fast moringstau, dvs. det ligger et tau festet i brygga ut til en moring som ligger et stykke fra Brygga. Det vanlige er å ligge med hekken inn. Man bakker inn og får tak i moringstauet som man så fester i baugen på båten. Hvis ingen står klar for å hjelpe (eller unasett) er det kjekt å få i land et tau fra lo side av hekken til brygga først, så kan man holde båten mot vinden / fra brygga på motoren men man i ro og mak får på plass moringstauet. Landstrøm og ferskvann finner man de fleste plasser.

 

Prisnivået kan varierer en god del. Etterhvert har marinaene blitt ganske dyre, men ikke værre enn andre steder i middelhavet. M.h.t mat kan man av og til komme over virkelige perler av restauranter med fantastisk mat og srvice til en billig penge. Andre steder føler man seg snytt med dårlig og dyr mat. Der det er mye turister som Dubrovnik f.eks. er det siste mer hyppig, mens de fineste opplevelsene våre er i små landsbyer ute på øyene. Presset for å melke turistene for penger har nok økt de siste årene, men man møter stort sett ærlige og hyggelige mennesker.

Link to post
Share on other sites

Eksempel på seilferie i Kroatia

 

Er noen år siden så måtte gå litt gjennom bildene for å huske.

 

Kornati var litt oppskrytt (Blindleia er bedre...), øyene (Hvar, Vis) lenger sør med byene var igrunnen mer spennende. Havneavgifter var vel relativt høye, men mye var inkludert i prisen. Vi var mange å dele utgiftene på så det var ikke den store bekymringen.

 

Vi har brukt Sunsail (gjennom norsk agent Saltyseas) 3 ganger. Vi har vel ikke hatt grunn til å bytte.

 

I Kroatia var vi relativt seint i sesongen, og da alle 3 ekstra dager (båtbytte lørdag, fly onsdag) fikk vi beholde båtene 2 dager ekstra uten ekstra kost...(Begrunnelse seilhavari, samt girhavari på ene båten). Begge deler ble jo fikset av Sunsail on the spot uten at det forsinket oss i særlig grad. Riktignok tok det en dag før vi fikk ny Genoa, men det var pga at det var for dårlig vær til å gå ut med RIBen. Vi hadde vel egentlig ikke tenkt oss noe sted den dagen.

 

Som en kuriositet er "Miss May" nå i Stavanger...

 

Kroatia var, iallefall når vi var der, like trygt som i Norge.

 

Alt ialt en bra ferie (Selv om Karibien ER bedre :wink: )

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei igjen

 

Da er vi kommet et steg videre med tanke på seilferie i Kroatia. Konemor er påmeldt "jentekurs" i seiling og med diplom fra dette sammen med mine kvalifikasjoner er vi i alle fall formelt i stand til å leie en båt.

 

Om nå våre ledere kunne få litt orden på plan for ferieavikling så kunne en konkretisert planene litt mere. Ser at de billige flybillettene allerede er forsvunnet :cryin:

 

Om vi får dette til ser vi for oss å leie båt utifra Split og besøk av øyene Brac,Hvar,Korcula etc.. :yesnod::sailing:

Link to post
Share on other sites

Om nå våre ledere kunne få litt orden på plan for ferieavikling så kunne en konkretisert planene litt mere. Ser at de billige flybillettene allerede er forsvunnet :cryin:

:yesnod::sailing:

Leieforhold går vanligvis fra lørdag til lørdag. Har dere tenkt på muligheten tl å dra frem og tilbake utenom helgene?

Prisene på flyreiser er ofte rimeligere i midtuken.

Link to post
Share on other sites

Leieforhold går vanligvis fra lørdag til lørdag. Har dere tenkt på muligheten tl å dra frem og tilbake utenom helgene?

Prisene på flyreiser er ofte rimeligere i midtuken.

 

Et annet tjutriks er å søke opp to biletter, en tur og en retur. Lavkostselskapene har ofte lokkemannsko på når de forteller at du kan reise til ABC for en slikk og ingenting, og så tar de rotta på deg på returbiletten når du kjøper tur/retur i samme bestillingen. Sjekk prisen på enveis ut, og enveis hjem.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...