Jump to content

Seilferie i Kroatia ?

Bergen

Recommended Posts

Hva er de formelle krav for at man skal få leie seilbåt? Må man ha f. eks seilkurs?

Konkrete seilkurs er ikke blitt nevnt for meg, hva som konkret kreves av kunnskaper/papirer/erfaring er litt forskjellig beskrevet hos de forskjellige utleiere/agenter. VHF kurs for 1 av mannskapet er derimot obligatorsk etter det jeg har fått opplyst

Men ved å sende fruen på dette vil vi i alle fall ikke få noen problemer med utsjekk. I tillegg håper jeg jo at hun vil lære noe slik at vi får en bedre opplevelse av seilingen :sailing:

Et annet tjutriks er å søke opp to biletter, en tur og en retur. Sjekk prisen på enveis ut, og enveis hjem.

Jepp kjenner til dette. Sysler derfor med tanken på å få med oss Venezia på samme turen, noen som vet om det går ferge fra Venzia-Spilt?

Konkrete seilkurs er ikke blitt nevnt for meg, hva som konkret kreves av kunnskaper/papirer/erfaring er litt forskjellig beskrevet hos de forskjellige utleiere/agenter. VHF kurs for 1 av mannskapet er derimot obligatorsk etter det jeg har fått opplyst :sailing:

Tydeligvis litt annen praksis i Kroatia kontra Hellas, der forlanger de seilbevis/båtførerbevis men ikke VHF sertifikat.

Har vært tre ganger og seilt i Hellas, neste gang satser jeg på Kroatia. Har hørt mye positivt om det, men litt dyre gjestehavner sies det.

Et annet tjutriks er å søke opp to biletter, en tur og en retur. Lavkostselskapene har ofte lokkemannsko på når de forteller at du kan reise til ABC for en slikk og ingenting, og så tar de rotta på deg på returbiletten når du kjøper tur/retur i samme bestillingen. Sjekk prisen på enveis ut, og enveis hjem.

Mvh,

Kjell

HYSJ! Du måkke røpe hemelighetene! OK, båtfolk i mellom: det kan også lønne seg å bestille billetter enkeltvis, ikke samlet. Var heldig i fjor og fikk hele familien på ned til Athen for 149 kr. pr pers inkl alle avgifter i høstferien :)

Tydeligvis litt annen praksis i Kroatia kontra Hellas, der forlanger de seilbevis/båtførerbevis men ikke VHF sertifikat.

Har vært tre ganger og seilt i Hellas, neste gang satser jeg på Kroatia. Har hørt mye positivt om det, men litt dyre gjestehavner sies det.

Både Hellas og Kroatia krever VHF og Seilbevis, men det er litt forskjellig praksis på de forskjellige utleierene antar jeg. Men vær obs på at man jkan bli sjekket av overivring havnepoliti. Har skjedd meg i Kroatia (med egen båt) men foreløig ikke Hellas.

"litt dyrere gjestehavner" er en sterk udnerdrivelse: Å ligge på en kai i en by i Hellas er som regel nesten gratis - men da er det også sjelden fasiteter. loutra på kythnos lå vi to døgn i fjor sommer uten å betale noenting (gjorde flere forsøk) med vann og strøm på kaia. året før betalte vi 10 Euro pr. døgn (mener jeg å huske).

I Kroatia må du regne med å betale 3-500 Kuna (litt mer en 3-500 NOK) avhengig av om du ligger i marina eller ikke, men nesten alltid med strøm, vann og moring - det avhenger også av størrelse på båt og antall personer.

Er også enig med anne poster at Kornati er oppkrytt, men det ER flott der og sammenligning med blindleie blir litt søkt.

Likevel skulle jeg velge rute for 1-2 uker ville jeg seilt fra Split til Korcula by og tilbake, kanskje så langt øst som Mljet, men droppet Dubrovnik. Drar dere likevel dit så dra inn til ACI-marianen, ikke ligg i Gruz. Korcula by er som tildigere nevnt "must see".

Både Hellas og Kroatia krever VHF og Seilbevis, men det er litt forskjellig praksis på de forskjellige utleierene antar jeg. Men vær obs på at man jkan bli sjekket av overivring havnepoliti. Har skjedd meg i Kroatia (med egen båt) men foreløig ikke Hellas.

Hva de forskjellige utleierene krever vet jeg ikke, men hos myndighetene var krav til VHF fraværendei Hellas. Ikke spørsmål om det.

• 2 uker senere...
Vi har bestilt en Sun Odyssey 43 i to uker ut fra Dubrovnik, fra 21.06 til 05.07
Vi har bestilt en Oceanis 43 fra Split til Split i Juni.

Da får Dere se opp for en Jeannau SO 32, så kan vi ha baatplassen treff. Reiser fra Split 28.Juni. Gjett om vi gleder oss. :sailing::yesnod:

En annen ting til Dere som har vært der før, siden omtrent alle utleiere har byttedag på lørdag, vil ikke dette resultere i at en hel armada forflytter seg mellom de samme havnene hver dag ?

Da får Dere se opp for en Jeannau SO 32, så kan vi ha baatplassen treff. Reiser fra Split 28.Juni. Gjett om vi gleder oss. :sailing::yesnod:

En annen ting til Dere som har vært der før, siden omtrent alle utleiere har byttedag på lørdag, vil ikke dette resultere i at en hel armada forflytter seg mellom de samme havnene hver dag ?

Det kan vel hende ut fra en stor havn som Split , men dere legger jo opp ruta selv og prøv gjerne å gjøre en vri utenom det som kan se ut som standardruta, da kommer en ikke så lett inn i "hovedstrømmen".

Det kan vel hende ut fra en stor havn som Split , men dere legger jo opp ruta selv

Selvfølgelig, men om en hadde hatt litt mere forskjellige byttedager ville jo en fått en mere naturlig fordelig på charterflåten. Ikke minst gjelder dette første natten, når båtene blir utlevert 17-18 tiden om kvelden er det jo begrenset hvor langt en kommer seg den dagen!

Utleiefirmaene må jo også ha tøffe arbeidsdager hver lørdag med x antall båter som skal rengjøres, sjekkes og gjennomgås med ny leitaker på få timer.

Vi har heller ikke sett oss ut noen detaljert rute ennå, men Korcula er etter det jeg er blitt fortalt et must, så den er banket. Likeledes er Vis ønskelig for å få med grottene, men her får været være med å bestemme om det blir noe av.

:sailing:

Tror ikke dette er noe stort problem. Som nevnt har jeg ikke seilt i Kroatia, men leid båt fra Rhodos. Vi har som regel lagt over til søndag der og startet tidlig.

I hellas var det en fordel å gå til havn i 15-16 tiden, da var det som regel god plass. Kan ikke huske at noen ikke fikk plass senere heller, men litt mer styr var det.

Vi er en gjeng som planlegger Kroatia medio september. Gleder oss veldig til det. Håper dere junifarere kommer tilbake med gode råd som dere deler med oss på baatplassen...

Selvfølgelig, men om en hadde hatt litt mere forskjellige byttedager ville jo en fått en mere naturlig fordelig på charterflåten.

Vi har heller ikke sett oss ut noen detaljert rute ennå, men Korcula er etter det jeg er blitt fortalt et must, så den er banket. Likeledes er Vis ønskelig for å få med grottene, men her får været være med å bestemme om det blir noe av.

Vi har alltid i god tid satt opp tre alternative ruter. Valg av rute kan da legges opp etter vær, vind, trafikk. Korcula bør en se, men det er ikke alltid de mest fokuserte byene som gir de største opplevelsen. Små plasser kan være veldig hyggelige. Dersom en har med barn/ungdom og mindre vante seilere bår en ha korte dagsetapper 3-4 timer, gjerne med badepauser og lunsh underveis.

Det er lurt å dele på faste oppgavene ombord - f.eks 2 personer pr. dag står for handlig og frokost/lunch. Etablere gjerne en skipskasse. Fordel også oppgavene ved annløp havn. Hvem har ansvar for hva, anker, akterfortøyning, fendrer osv. Når det gjelder fordeling av lugarer så kan loddtrekning være noe - og viktig: før en kommer ombord.

Alt dette bør snakkes om avklares mest mulig før en reiser. Vi har gjerne to samlinger - da blir det en hyggelig start og en fin tur for alle .

God tur.

Bra at du får med deg Korcula. Husk at ACI-arinaen der blir fort full, så vær der litt tidlig på dagen, gjerne før kl 14, senere enn kl 16 begynner det å bli vasnkelig.

M.h.t. den blå grotten på Bisevo ved Vis:

Vi dro aldri dit, men fikk høre fra andre at det for det første var vanskelig med ankring mm. for det andre et massivt turisttrykk, det koster penger å komme inn etc. for det tredje en skuffelse.

Som sagt: det er det jeg har hørt av andre - det kan være forskjell på sesong mm. Men ikke forvent dere en ensom grotte der man kan ankre opp i en ensom lagune før man padler inn med egen jolle. Forvent dere heller en turistmaskin med en drøss med båter utenfor og der man betaler for å bli med en guide inn i hans gummibåt.

• 1 måned senere...

Planleggingen fortsetter og rute er under utredning. Siden vi ser for oss både å besøke Vis i vest og Korcula i øst blir det litt lange distanser enkelte dager. Er litt usikker på hvor lange etapper vi kan ta uten at ungene går lei, men med foreløpig plan er det relativt lett å finne steder for et "lunsjbad" med påfølgende iskrem.

Vi ser for oss følgende rute om været er bra:

Dag 1 Split -Solta (ikke definert havn) ca 12 nm. Vi overtar båten sent, men vil gjerne komme i gang

Dag 2 Solta- Vis , ca 25 nm

Dag 3 Vis -Vela Luca (Korcula) ca 30nm

Dag 4 Vela Luca- Korcula by ca 30nm

Dag 5 Korcula -Hvar ca 35 nm

Dag 6 Hvar-Milna (Brac) ca 13 nm

Dag 7 Milna -Split ca 12 nm

Tar gjerne imot kommentarer angående ruten, også med tanke på om det er lettere å seile motsatt vei i forhold til forventet vindretning ?

For lange etapper? steder vi burde få med oss langs ruten? andre kommentarer? :sailing:

Skal du leie leilighet?

Har god erfaring med denne linken: www.villavaldres.no . Dønn seriøs eier fra Valdres.

Huset er i Vodice som ligger litt nord for Split. Det er en stor båhavn en 45 min gange lenger nord for Vodice. Der lå det mange båter når jeg var der, men jeg vet ikke om det var utleie der.

Kontakt han på Villavaldres.no. Han har bekjentskap med innfødte i Vodice.

Til orientering koster det 100 kroner pr. pers med Taxi fra Split til VodiCe, men det er begrenset til kr 600 om det er fler en 6 stk. (Maxitaxi )og begrenset nedad til 400 med ferre en 4 styk i TAXI`en

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Synest det der høres realistisk ut jeg, men alt kommer jo ann på barna da... hvor tolmodig de er og hvor heldig dere er med vind og vær.

Husk også at dere er veldig avhengig av snilt være for å gå til Vis. Det kan være ett hardt strekk.

Ellers ville jeg forsøkt å få tid på turen fra Hvar til Milna til å svippe nedom Zlatni Rat stranden som rett og slett er spektakulær!:-)

Vi har båt en uke i Juni i år og planlegger å dra nordover fra Split, kanskje opp til Sibenik som ser veldig flott ut! Spesielt "inngangspartiet".

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Skal du leie leilighet?

Vi skal det ja, men har allerede bestilt først 4 dager i Podgora (leiebil og utflukt til Dubrovnik) og etter seilturen 6 dager i Bol.

Synest det der høres realistisk ut jeg, men alt kommer jo ann på barna da... hvor tolmodig de er og hvor heldig dere er med vind og vær.

Ellers ville jeg forsøkt å få tid på turen fra Hvar til Milna til å svippe nedom Zlatni Rat stranden som rett og slett er spektakulær!:-)

Siden vi skal bo i Bol etter seilferien får vi oppleve zlatni rat i den forbindelsen. Hva tålmodighet gjelder for de små så jo dette usikkerhetsmomentet, men med gameboy, yatzy og bøker vil det nok helst gå bra. Jeg vil nok også vurdere å starte å starte opp og gå grytidlig på dagene med lange etapper slik at jeg kan seile en time og to mens resten av familien gjør unna morgenstell og frokost :sailing:

Planleggingen fortsetter og rute er under utredning. Siden vi ser for oss både å besøke Vis i vest og Korcula i øst blir det litt lange distanser enkelte dager. Er litt usikker på hvor lange etapper vi kan ta uten at ungene går lei, men med foreløpig plan er det relativt lett å finne steder for et "lunsjbad" med påfølgende iskrem.

Vi ser for oss følgende rute om været er bra:

Dag 1 Split -Solta (ikke definert havn) ca 12 nm. Vi overtar båten sent, men vil gjerne komme i gang

Dag 2 Solta- Vis , ca 25 nm

Dag 3 Vis -Vela Luca (Korcula) ca 30nm

Dag 4 Vela Luca- Korcula by ca 30nm

Dag 5 Korcula -Hvar ca 35 nm

Dag 6 Hvar-Milna (Brac) ca 13 nm

Dag 7 Milna -Split ca 12 nm

Tar gjerne imot kommentarer angående ruten, også med tanke på om det er lettere å seile motsatt vei i forhold til forventet vindretning ?

For lange etapper? steder vi burde få med oss langs ruten? andre kommentarer? :sailing:

Hei, ser ut som en OK rute som gir en fin "rundtur". Med en 30 -fots båt blir jo noen strekk muligens noe lange. Det er også en fordel om man legger inn de lengste strekkene i starten av tuen, og snur for hjemtur før halve uken er over, så jeg ville nok snudd denne ruten og prøvd å komme fortest mulig til Korcula dersom det er et krav å komme seg innom der. Da har men noe mer å gå på hvis været blir dårlig. Den mest vanlige vinden om sommeren er Maestral fra NW/W, så det er mulig at seiling tilbake fra Korcula blir i motvind. MEN vinden kan være skiftende i Kroatia med flere mulige retninger. (Bora fra NØ, Jugo fra SØ se tidligere svar) Som tidligere nevnt mener jeg at Kordcula by den fineste byen i dette området, men det blir jo et stykke å komme seg dit så dere får vurdere vær og vind og lysten. Vis kan dere (etter min mening) gjerne kutte ut. Både Milna, Hvar og Korcula by er finere enn Vis (forsatt min mening). Jeg ville ha lagt inn en eller to netter i en bukt på anker eller bøye. Våre favorittbukter var Lucica SØ på Brac, rundt "hjørnet" fra Milna. Der ligger det bøyer. Luka Tiha på nord-siden av Hvar er fantastisk flott, ligger nord for Starigrad. I nærheten av Vela Luka ligger en bukt som heter Gradiana som er ok. Loviste på øst-spissen av Peljesac -halvøya litt vest for Korcula by var også en favoritt.

Som tidligere nevnt kan det på en del plasser bli fort fullt. ACI-marina'en i Korcula by er liten og trang, bør komme før kl 15. Værst er det likvel å få plass i Hvar by, i helg kan man bare glemme å få plass. Men marinaen på øya utenfor, Palmizana, er et greit alternativ med TAXI-båter inn til Hvar by. I Milna pleide vi å bruke marina Vlaska. Ble drevet av et hyggelig ektepar fra Nederland, men jeg kjenner ikke status.

Angående å komme av gårde ettermiddag dag 1: Hvis dere får båten sent kan det være lurt å ikke stresse med å komme av gårde tidlig. Det går gjerne mere tid enn man tror å få tatt ut båten, komme i ordning, bli vist alt om båten mm. Dessuten kan være greit å stresse ned første kvelden, bli kjent med båten, handle litt, og starte tidlig om morgenen. Da har man også litt mindre stress når man kommer fram til første bestemmelsessted. Med en rute som dere har skissert men "snudd" som jeg foreslår, vill ejeg seilt Split - Palmizana/Hvar første dag, og til Korcula andre dag.

Jeg seilte selv en uke (m/"sjåfør") fra Dubrovnik til Split sommeren 2006. Fantastisk seiltur. Vi var innom en ny havn hver natt. Hadde tenkt oss til Vis men ble anbefalt å droppe det. Var i stedet innom øya Lastovo (vi gikk gjennom sundet på vestsiden N-S og inn i bukta ved Pasadur. Flott sted. Vi kom da fra Korcula.

Kan ellers bekrefte at havna i Korcula blir tidlig full, og hadde ikke vi hatt med lokalkjent kaptein hadde vi nok ikke fått plass. Korcula er kjempeflott - ikke minst gamlebyen. Blåste skrekkelig om natta.

Gikk videre til Hvar, og kan bekrefte at marinaen på øya utenfor, Palmizana, er et greit alternativ med TAXI-båter inn til Hvar by.

Se ellers navigar.no for diverse informasjon, velg f.eks. "Seilingsruter" og finn klikkbare kart med detajlinformasjon.

22:10: redigert beskrivelse av adkomst til Pasadur

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Lastovo er flott ja. Vår favoritt er bukta Srivena Luka på syd-siden. Fantastisk bukt med god beskyttesle fra alle vindretinger, med en resaturant med brygge for de som vil ligge der, men også masse plass for å ankre.

M.h.t Korcula har jeg opplevd at marina-betjeningen VET at det kommer en Bora, dvs. sterk vind fra NØ, og likevel dirigerer båter som kommer inn etter at havnen er full inn i bukten rundt hjørnet (Luka) enda det er umulig å ligge der i en Bora. Vi fikk plass, men båten ristet godt hele natten og vi ble sprøytet ned av sjøspryten over moloen.. ..

Er ACI-marinaen full når dere kommer vil jeg nok heller valgt å gå videre til Marian Lumbarda (litt lenger SV på sammeøy) ev. gått til Oreboc på Peljesac-siden. Men det beste er å komme tidsnok for å få plass.

Redigert av Krimart (see edit history)
  • 2 uker senere...

Antar at at du snakker om samme sted som ACI-marinaen ligger http://www.aci-club.hr/aci.htm , dvs helt vest i havnebassenget til Split: Har mange netter i båt i marina'en der men ingen på land så jeg kan ikke foreslå noe. Men det finnes en mengde overnattingssteder i alle prisklasser. "Gangavstand" da mener du vel grei avstand med bagasje? Du kan jo høre med basen om det finnes noe i nærheten, men jeg mener at dere uanett må gå noen hundre meter. Mener å huske at det lå et hotellkompleks ut mot havet rett vest for marina'en. Det er 15 min gange til sentrum fra marinaen, Gamlebyen i Split er utrolig flott og MÅ besøkes når dere først er der.

Vi skal bestille 1 natts overnatting i Split. Kommer ned fredag og får båten lørdag. Noen som har tips til rimelig og greit hotell som gjerne ligger i gang-avstand til havnen? Henter båten i havnen til Navaboats vest for sentrum.

Når du går ut av flybussen, står det en kø av folk som vil leie ut rom til deg. Jeg prøvde en som var brukbar i engelsk og fikk et rom 300 meter fra stasjonen i september. Anbefales kanskje....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 1 måned senere...

Hei igjen

Det nærmer seg avreise og noen siste spørsmål dukker opp!

-Når Dere ligger på svai og tar jolle til land. Hva gjør Dere med jollen i land? Låser dere jollen på noen måte ? Hva med bensintank, det er jo ikke noe rom for dette i gummibåter, eller er her så trygt at ingen finner på å stjele båt/motor/bensin :confused::confused:

-Båten er ikke utstyrt med sikkerhetsliner, bør vi ha med dette? Husk at vi er de glade amatører (med tanke på seilerfaring) med små barn i en relativt liten båt.

-Båten er heller ikke utstyrt med barnevester slik at vi må ha med dette i en allerede velfylt bagasje :sad: , er dette vanlig?

-Septiktømming, er dette noe vi gjør som hjemme (rett i sjøen et passende stykke fra land) eller er det strenge lokale krav som gjør at det forventes at vi benytter et mottaksanlegg på land?

Takker for svar

:cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...