Sun Flyer Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Hei igjen Det nærmer seg avreise og noen siste spørsmål dukker opp! -Når Dere ligger på svai og tar jolle til land. Hva gjør Dere med jollen i land? Låser dere jollen på noen måte ? Hva med bensintank, det er jo ikke noe rom for dette i gummibåter, eller er her så trygt at ingen finner på å stjele båt/motor/bensin -Båten er ikke utstyrt med sikkerhetsliner, bør vi ha med dette? Husk at vi er de glade amatører (med tanke på seilerfaring) med små barn i en relativt liten båt. -Båten er heller ikke utstyrt med barnevester slik at vi må ha med dette i en allerede velfylt bagasje , er dette vanlig? -Septiktømming, er dette noe vi gjør som hjemme (rett i sjøen et passende stykke fra land) eller er det strenge lokale krav som gjør at det forventes at vi benytter et mottaksanlegg på land? Takker for svar Tror jollemotorene er små med innebygd tank. Det er uvanlig at sikkerhetsliner og vester ikke er inkludert. Kanskje du kan leie mot et tillegg i prisen? Septiktømming gjøres som hjemme tror jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 (redigert) Aldri hatt behov for å låse jollen, men for å være sikker: ta den opp på båten i løpet av natten. Det er noen få tilfeller av joller som er blitt stjålet om natten, men disse har ligget i vannet (så det bare er å kappe tauet) og vært i farvann nær Italia. Generelt sett er det svært liten grunn til å frykte kriminalitet, Kroatia er meget trygt, selv om lommetyver i turisttette plasses som f.eks. Dubrovnok nok kan forekomme. M.h.t. bensin til jollen er det mes sannsynlig en motor med innebyget tank, alternativt så er det løs bensintank som mange gummibåter har plass til under toften. Pass på å be om ekstra tennplugg til jollemotoren og også en trakt for påfylling av bensin. Mesn vi er inne på det, pass også på at det er ekstra filtre, impeller og viftereim til dieselmotoren også. Be betjeningen vise deg hvordan du ev. bytter disse ved behov dersom diu ikke selv behersker det. Å tømme vannutkilleren for eventuell vann er også lurt. Følger det da med mye grums bør du være oppmerksom på mulige dieseldyr. (men det fine med seilbåt er jo at seilene alltdi vil fungere selv om motoren svikter ) Sikkerhetsliner er et must for enhver seilbåt. Været kan som sagt bli dårlig i Koratoa også. Plutselig skjer det noe så noen må fram på dekk e.l. Hvis noen faller i vannet kan det være vanskelig å finne igjen vedkommende, selv i relativt små bølger. Anbefaler på det sterkeste å lære seg Mann Over Bord teknikker og øve på dette. Desverre er chartebåtene genrellt sett dårlig utstyrt m.h.t sikkerhet, ikke er det oppblåsbare vester, ikke sikkerhetsliner, ikke danboy. Selv har jeg overhørt på VHF'en at noen har falt over bord, men man ikke klarer å finne vedkommende (og ber alle i nærheten delta i søk). Det var i pent vær og lite vind. Har lest om folk det tok mange timer å finne og de forteller selv at mange av båtene som søkte var svært nære (den som ligger i vannet ser båtene men ikke motsatt). Anbefaler å ta med barnevester selv, ja. (Et tips er å sette krav til slike ting til firmaet man leier ut av på forhånd og kreve at de kan garantere at slikt er på plass, men det er vel for sent nå?). Septiken tømmes passe avstand fra land, ja. Mottaksanlegg på land finnes så vidt jeg vet ikke. Men antagelig har ikke båten dere leier septiktank en gang, og de fleste andre båter rundt dere har det heller ikke. De fleste bruker dassen i havn likevel, selv om det i prinsippet er forbudt. Noe som er litt av et paradoks fordi lansbyen tømmer gjerne kloakken rett i vannet de også. (Så bading i trange havner anbefalse ikke!) Redigert 14.Juni.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Hei igjen Det nærmer seg avreise og noen siste spørsmål dukker opp! -Septiktømming, er dette noe vi gjør som hjemme (rett i sjøen et passende stykke fra land) eller er det strenge lokale krav som gjør at det forventes at vi benytter et mottaksanlegg på land? Takker for svar Vet ikke hvordan det er i Kroatia, men i Hellas går det rett i sjøen, ingen septiktank! 300 m regelen er særnorsk, tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Som vanlig fikk jeg svar på det jeg lurte på. Takker så mye Da tar vi med oss sikkerhetsliner til de voksne, mens barna får en hver av typen spleiset tau med karabinkrok i for å ha muligheter å sikre de om behov. Om det er dårlig vær har de ingenting på fordekket og gjøre og vil bli plassert i cockpit eller cabin. Vår 9 årige datter som egentlig ikke er så veldig giret på hele seilturen (hun vil heller på en "vanlig" ferie) protesterte stort da hun fikk høre at hun kansje måtte spennes fast med line. NEI protesterte hun høylytt, nok var nok og det ble ikke aktuelt at hun skulle sitte i bånd som en hund hele ferien Angående septik så mener jeg at jeg spesifiserte at jeg ønsket båt med dette. Lages det egentlig båter uten dette i dette årtusenet? Selv min snekke fra 1981 er jo utstyrt med denne nødvendigheten. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Heisan karer! Hentet båt på Navaboats Split i formiddag og er på plass i første havn. Jeg spurte spesifikt om dette med med septik og i Kroatia bruker man ikke septik. I båtene er tanken koblet fra og det går alltid rett til sjø. Ellers er det en sikkerhetsline som ligger sammen med sikkerhetsutstyret i en benk nede i båten. Ser frem til en nydelig tur. Målet er tur retur Krka Nssjonalpark. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bergen Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Hentet båt på Navaboats Split i formiddag og er på plass i første havn. Lucky you. Var det avtalt utlevering på formiddagen eller fikk du båten tidligere enn det som er vanlig? Vi har ikke innsjekk før kl 1700 (Euromarine) Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 14.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Vi hadde egentlig utsjekk senere på dag, men båten har lagt siste uken og var mer eller mindre klar. Vi fikk vite om det tidligere i uken og hadde planlagt det. Det har imidlertid vert mye styr i dag fordi websiden hvor de melder inn bekreftede crew-lists til myndighetene har vert nede. De forsøkte å få de bekreftet ved å gå til havnekontoret, men der var det kaos siden lørdag er båt-bytte-dag. Vi endte opp med å seile uten bekreftede lister, så skulle de fakse de til første havnen vi lå i. Får de nok i morgen. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 (redigert) Nå er Surprise m/fam mer eller mindre ferdigpakket for 14 dager i farvannet fra Dubrovnik og nordover. Vi gleder oss! Om noen er i farvannet og ser en Sun Odyssey 43 med to voksne og fire unger (2 - 15 år) så er det sannsynligvis oss Redigert 21.Juni.2008 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
AndersH Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Vi kom hjem i går kveld. Leverte båten i går kl 18. Har hatt en fantastisk uke med stort sett kanonvær. Et par regnbyger, og litt mer vind enn vi setter pris på, men stort sett helt strøkent! Det ligger an til svært bra vær neste uke så dere har noe å se frem til!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bergen Svart 21.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 (redigert) Det pakkes het også, reiser nedover på tirsdag og overtar båten Karolina som er en Jeannau SO32 på lørdag om en uke. Temeperaturen i Split kommende uke ser ikke ut til å komme under 30C noen av dagene på dagtid. Det kan vi nok leve greit med! Redigert 21.Juni.2008 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 (redigert) Siden det var jeg som starte tråden og jeg har fått så mange fine tips underveis så plikter jeg vel å gi en tilbakemelding på hvordan det gikk i Kroatia. Vi hadde først noen dager på fastlandet mellom Split og Dubrovnik hvor vi konstaterte at den forventede Mistralen og alle andre vinder var fraværende. I følge vår vertskap i Podgora var dette en konsekvens av at det var så varmt. Men fredagskveldenen før vi skulle hente båten kom det et ordentlig tordenskyll som rensket opp luften og fikk ned temperaturen noen grader. Dag 1. Split-Milna Etter noen små uklarheter angående betaling som vår norske agent rakt ordnet opp i fikk vi overtatt båten i Split relativt tidlig og etter utsjekk og proviantering seg vi ut av marinaen i firetiden om ettermiddagen. Båten var kun et par måneder gammel og ga oss ingen problemer i uken som kom. Vi styrte ut av Split havn, Laber bris fra Vest ga fine muligheter til å prøve seilene. Båten var (i liket med 95% av alle andre charterbåter) utstyrt med rullestor, noe vi fant meget behagelig. Vi styrte opp i vindøyet, rullet ut først storseil og deretter genoa og slapp båten tilbake slik at vi fikk vinden inn fra siden. Og lykkelig kunne vi konstantere at båten begynte å krenge samtidig som den skjøt fart. En stor opplevelse for oss som tross alt aldri har håndtert en seilbåt helt på egenhånd før. Etter hvert øket vinden til frisk bris og vi hadde en herlig førstegangseilas over til Milna, nord på Brac. Når vi kom til Milna gikk vi til første og beste marina som viste seg å være den samme som Krimart tidligere har henvist til. Milna var en vakker perle av en by. Dag 2 Milna-Palmizana. Vi gikk relativt tidlig fra havn og kurset for Palmizana utenfor Hvar. Kun lett bris denne dagen gjorde at seilasen ikke ble så ”fartsfylt” som debuten, men det gikk nå sakte og sikkert på frem. Å ligge i Hvar by anså vi ikke som noe alternativ. Taxibåt til Hvar var uproblematisk. På utsiden av Palmizana ligger det en havn med sandstrand og en del resturanter. Ungene var veldig begeistret over å finne en sandstrand men vi voksne var noe tvilende til vannkvaliteten i den lille havna hvor båten lå til ankers tett i tett. Septiktank er jo ennå ikke vanlig her nede. Vår båt hadde septik selv om ”utsjekkeren” vår hevdet at den ikke hadde dette. Denne hevdet at alle båtene i Kroatia ble levert uten septik. Dag 3 Palmizana-Korcula. Vi så for oss en lang dag under seil, men når vindmåleren viste 1-2 knop ble det fort klart at Yanmaren måtte stå for fremdriften denne dagen. Takk og pris for autopiloten. Rett nok kom det en del vind på ettermiddagen (og riktig så friskt utover kvelden) men Kapteinen nektet å heise seil til seilerinnens store fortvilelse da hadde tipset om at marinaen ble tidlig full i minne. Ankom ACI Korcula i tretiden og det var fremdeles god plass. Men Marinen er trang og jeg var glad jeg ikke hadde større båt enn 32 fot spesielt med tanke på at vinden kom rett i siden når en skulle bakke inn til kaien. Det ble en del underholdning i dette utover ettermiddagen, men kyndig veiledning av marinens folk gjorde at det alltid gikk bra. Korcula var en vakker by hvor det også var en slags karnevalfestival denne dagen. Dag 4 Korcula-Vera Luka. Bunkret i sundet sør av byen før vi kurset mot havet. Vi fikk utover dagen greie vindforhold og krysset oss mot vinden vestover. Men med vinden rett i mot i forhold til ønsket kurs gikk det ikke så fort mot målet. Men som seilerfaring var dette også en fin dag. Men i femtiden innså vi at om vi skulle rekke Vera Luka før kvelden måtte vi nok ty til motor de siste timene. Vi bestemte oss samtidig for å kutte ut Vis for å gi barna litt kortere dager i båten. I Vera Luka var havnen full og havnefogden (prøvde først å ligge meg longside som nummer 4 ved kaien, men ble nektet dette) ga oss valget sto mellom ankre eller å ligge utenfor en norskeid 50foter ved piren lengre ute i havnen. Vi valgte det siste og traff en hyggelig gjeng fra Bømlo. Våknet brått og brutalt 0530 av bølgene til en katamaran som ankom og huggingen i fortøyningene. Heldigvis hadde begge båtene fendret rikelig slik at ingen skade skjedde. Vera Luka er ellers ikke noe must å se men en grei by som lever av fiskeri/industri. Tips: I Vera Luka ligger det en del bøyer i havnen, ikke fall for fristelsen til å fortøye i en slik da disse tilhører fiskeflåten. En katamaran gjorde nok store øyne om morgenen da den så at den delte bøye med en fiskebåt som var kommet inn om natten og som var 3 ganger større en katamarenen. Dag 4 Vera Luka-Palmizana Vi gikk først ut til en av vikene på nordvestspissen av Korcula og gjorde vår første ankring og hadde her en lengre badestopp. Jeg er ikke helt happy med ankringsmønsteret her nede hvor båtene ankrer særdeles tett og kan tydeligvis kun ha et minimum av kjetting ute på bunnen. Konsekvensen av dette kunne jeg neste uke flere ganger observere fra Zlatni Rat hvor båter som hadde ankret like utenfor badenettet begynte å dregge når vinden kom i lunsjtider. Og i 2 tilfeller observerte jeg båter som dregget inn i markeringsbøyene rundt stranden og fikk dette tauet i propellen. Siden vi ville gi ungene roligere dager kurset vi på ettermiddagen igjen mot Hvar men måtte konstantere at vinden igjen så ut til å svikte oss slik at fremdriften for det meste gikk for motor. Vi lurte på å ankre i en av buktene på Palmizana men behov for klesvask kombinert med tidligere nevnte vegring mot tett oppankring gjorde at vi igjen valgte ACI marinaen. Dag 5 Palmizana-Lucica Vi hadde nok en deilig badestopp ( vindstille, dykket på ankeret og så at båten i praksis kun trengte kjettingen for å ligge) i en av buktene like sør for marinaen før vi satte kursen mot Lucica på Brac. Det var nok en dag med lite vind, men etter et par slag med Yatsy og noen kapitler av en god bok kom vi nå frem i skumringen. Ingen ledige bøyer, men vi ankret innerst i bukta og rodde inn et tau til land. En vakker vik hvor jeg talte 40 ankerlanterner på nattehimmlen. Dag 6 Lucica-Split Siste dag og denne skulle nytes maks. Vi lå lenge utover dagen i Lucica og koste oss med bading før vi seg ut av viken. Nok en dag med lite vind gjorde at vi gikk for motor til Milna hvor vi bunkret diesel og is. Tips: å bunkre her var et sjakktrekk da bunkerstasjonen i Split var belemret med svært stor kø fredagskvelden. Vi hadde en kanne slik at vi kunne fylle noen liter ekstra for å dekke inn resten av dagens motorgange. Videre gikk ferden til en av vikene i fjordene nordøst for Milna hvor turens siste badestopp intraff før vi kunne seile for rom slør inn til Split og konstantere at nå gjensto kun en overnatting før vi skulle levere fra oss seilbåten for denne gang. For at det blir flere ganger er helt klart for til tross for litt lite vind å seile i er hele familien blitt overbevist at seiling er noe vi skal gjøre mer av (om noen bare ville kjøpe en gammel plastsnekke) og likeledes ferieformen med seilbåt i varme farvann. Men neste gang vi nok prøve å finne en rute som gir litt mindre flokkfølelse samt benytte oss mer av uthavner og småbyers havner i stedet for marinaer. Vi erfarte jo etter hvert at de fleste byer har en 4-15 plasser med moring og strømtilkobling. Takker for alle tips som hjalp til med å gi oss en flott ferie Redigert 12.Juli.2008 av bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Vi har antakelig møttes på sjøen mellom Korcula og Palmizana da... Korcula Vi gikk Korcula - Scedro på Tirsdag 23 Juni, og så Scedro - Palmizana på Onsdag 24. Juni. Scedro Palmizana Etter to netter på på St Klement (Palmizana Marina) dro vi tilbake til Korcula (øya Korcula) og la oss i Tri Luka på sørvestsiden av øya. Tri Luka Her ble det imidlertid litt vær på natta. Meldingen sa nordvest med kraftige vindkast (40 knop) fra nordøst. Siden vi lå med landtau mot nord tenkte jeg dette skulle gå bra - og det gjorde det forsåvidt, inntil vinden dreide på SSØ ca 30 knop. De andre som lå for anker hadde da blåst vekk for lenge side, og kl 0230 på natta måtte vi stikke også siden hekken ble presset foruroligende nærme land.... Gikk til havs inntil det begynte å lysne, og så ankret vi i innseilingen til Vela Luka. Deretter gikk vi hit og dit.. Noen høydepunkter: Guttene tar blekksprut på spyd Delfiner foran baugen under seil Den blå grotte på Bisevo, utenfor Vis Her er turen fra Google Earth: Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sydvesten Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Flotte skildringer fra bergen og surprise.... dette frister jo litt da.... om jeg skal være litt ærlig... (fjerner man litt begge steder så er en ved sannheten) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
AndersH Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 (redigert) Her er reiseruten vår fra turen i år: Noen bilder fra turen: Rogac: Bilde av ett flyfoto av marinaen i Rogoznica. Det er sikke småsaker. Marinaen er større enn byen: I fjorden/elven på vei inn til Skradin/Krka: I Skradin så lenne på 165(!!) fot: Krka nasjonalpark: I Primosten, min favorittby etter turen: Kan man ha det bedre? Redigert 13.Juli.2008 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Noen generelle betraktninger fra turen: Vi lette etter uthavner - foretrekker dette framfor marinaer med tanke på bading rett fra båten o.l. Det er ingen av charterbåtene som bruker septiktank, så jeg avstod fra morgenbadet i marinaene med 500 båter på rekke og rad..... Det var imidlertid ikke så lett å finne 'uberørte' uthavner. Ved enhver god ankringsplass har noen bygget en restaurant eller to innerst i bukta, og lagt ut bøyer på de gode ankringsplassene. Man kan ligge på bøya under forutsetning at man spiser på restauranten om kvelden. Forsåvidt fair enough... men den siste 'uspolerte' uthavna er nok snart historie. I tillegg til 'avgiften' ved å spise på restauranten kom det gjerne en RIB med 'Port Authority' på siden og krevde inn alt fra 25.- til 130.- Kuna (ca 28 - 150 kr) i 'havneavgift' eller 'turistskatt' eller noe sånt i løpet av kvelden. Om man ankrer litt sent - etter kl 19 f.eks - slipper man gjerne dette da RIB'en gjerne har vært i bukta og dratt igjen før dette. Vinden dreide gjerne 360 grader på natta, så forsåvidt greit nok å ha en bøye for hånden Mange som lå for anker (gjerne utenfor en strand e.l. - ikke nødvendigvis i nattehavn) drev av. Det var mange som ikke 'kjørte fast' ankeret etter å ha hevet det uti - og dette straffet seg mange ganger. Kun en gang hadde vi suksess ved første forsøk på å ankre. Som oftest trakk vi det bare med oss, og måtte heise det og prøve igjen før det ble sittende fast. Værmeldinger: Ikke like gode som i Norge. Vindretningen ofte 180 grader forskjellig fra hva som er meldt. Hør på magafølelsen i tillegg til værmeldingen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bergen Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Noen generelle betraktninger fra turen: Vi lette etter uthavner - foretrekker dette framfor marinaer med tanke på bading rett fra båten o.l. Det er ingen av charterbåtene som bruker septiktank, så jeg avstod fra morgenbadet i marinaene med 500 båter på rekke og rad..... Det var imidlertid ikke så lett å finne 'uberørte' uthavner. Er enig med deg her, vi badet heller ikke i marinaene men så mange som gjorde dette. Men hadde inntrykk av at folk gikk på land for å gjøre bruk av fasilitetene her når behovet oppsto og jeg så ikke noe etterlatenskaper i noen av marinaene. Kan desverre ikke si det samme om uthavnene rundt Palmizana og likeledes i Lucice. Med den veksten som landet tydligvis opplever i charterbåt markedet håper jeg inderlig at de snart begynner å ta i bruk septiktank da dette etter mitt syn satte en liten demper på badegleden enkelte steder. Vi brukte septiktanken når vi lå i disse uthavnene. Et spørsmål angående grottene på Bisevo. Kunne dere gå inn med egen jolle eller måtte dere kjøpe dere billett til en av de organiserte turene? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Et spørsmål angående grottene på Bisevo. Kunne dere gå inn med egen jolle eller måtte dere kjøpe dere billett til en av de organiserte turene? Vi kjøpte billett på en av de 'faste' båtene - 30 kuna pr pers så ikke så galt. Man kan gå inn med egen jolle, men det ligger faktisk en båt ved inngangen til den blå grotte som krever inngangspenger. Utenfor den blå grotte er det for dypt til å ankre (80m) så en person blir nødt til å være igjen i båten dersom man skal inn med egen jolle. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Polar 17 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Skal reise ned til Split for en ukes seilferie den 23.august, men det har dukket opp spørsmål omkring hvilke krav det er til sertifikater ol. Har hørt av Normar at det er kommet nye regler i Kroatia som krever sertifikater på seilkunnskapen. Vet at det er krav om SRC/VHF, og dette er tatt som privatist med eksamen hos Telenor den 28.juli i Oslo. Andre i følget har Dayskipper Coastal sertifikat. Riktignok utstedt for noen år siden, men alikevel.... Ved henvendelse til Normar for å få erstattet et mistet sertifikat, opplyste de om at dette ikke lenger var nok for leie av seilbåt i Kroatia. Har send forespørsel til utsleier i Kroatia også, men har ikke fått svar herfra ennå. Kan også opplyse om at alle er aktive jolleseilere (snipe) og vi har erfaring fra First Class 8 og Melges 24. Har ikke sertifikater på dette. For to år siden var vi nedover og da holdt det med "båtførerbeviset" fra ungdomsskolen på 70-tallet, samt egen erfaring. Vi har bestillt båt direkte fra utleier i Kroatia, samme som for to år siden. Den gang leide vi via Sun Yacthing her i Norge. Er det noen av dere som har vært nedover i Kroatia for å seile nå i sommer som kan bekrefte eller avkrefte påstanden til Normar ? Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
AndersH Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Var nede i juni og da var det iallefall nok med Båtførerbevis og VHF. Leide i fjor også, med samme papirer, og de vi dro med i fjor har leid mange år på samme papirene. Det har vert snakket om at man må kunne "dokumentere kunskaper", men det har for vår del vert gjort ved at byrået vi har leid hos har kjent til oss fra tidligere, og første gangen vi var med seilte vi med folk som har leid før fra samme selskap. Første ganen snakket vi litt om dette med å kunne dokumentere kunskapen og da var det nok om noen de kjente til (som har leid før) skriftlig bekreftet at personen som skulle være ansvarlig for seilasen hadde tilstrekkelige kunnskaper til å håndtere båten. Dette var med andre ord kun for selskapets egen interne sikkerhet og kontroll, ikke noen offentlige pålagte regler. Vi leide første året fra Auroramaris (formidler), som igjen hadde leide båten fra navaboats. I år leide vi direkte fra nava. TOPP service og veldig profft! Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bergen Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Jeg mener også at jeg observerte at andre norske leietakere som sjekket inn samtidig med oss benyttet båtførerbevis (men nyere plastkort) + VHF bevis hos Euromarine i Split. Vi måtte fylle ut en egenerklæring via vår norske agent på forhånd og i denne erklæringen var nettopp egenerfaring og tidligere leieerfaring egne punkter. God Tur og gi oss gjerne et "reisebrev", vi vurdere å reise ned igjen neste år også. Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Vi lede som sagt gjennom Sun Yacthing i Norge for to år siden. De brukte Mande Charter i Kremik Marina litt utenfor Split (Primosten). I år har vi leid direkte fra Mande Charter og fikk 25% discount på prisen. Regner med at det er fordi vi har leid av dem tidligere. Fikk også en dokument fra Sun Yacthing sist som "dokumenterer" kunnskaper tilsvarende Yacht Helmsmen. Mande Charter var også profft og topp service. Vi hadde en "piccolo incidente de la barca" med en italiener. Vi var såvidt borti båten hans i forbndelse med mooring i en marina. Italieneren snakket selvfølgelig kun italiensk, men vi forstod såpass at vi måtte erstatte hele aluminiumslista som gikk rundt hele båten (som forøvrig var full av merker og skrammer fra før). Representanter fra utleier kom da kjørende (heldigvis ikke så langt) og tok diskusjonen med italieneren på italiensk. Det endte iallefall med at italieneren pakket sammen og dro. Skal legge ut reisebrev år vi kommer hjem. Redigert 14.August.2008 av Båtnovisen (see edit history) Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Polar 17 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Takk for alle positive svar om at det ikke er noen ny policy fra myndighetene. Regner da med at vi er godt forsynt med tilstrekkeligige sertifikater og at dette ikke vil bli noe problem. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
AndersH Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Vi har ene gangen sett at folk kommer ned dit, motivert til å seile, men så er det noe med papirer eller betalingen som ikke er i orden og de blir stående med dikkedering. Byrået vi har brukt har fått over scannede kopier av dokumentene på forhånd (på epost), og har bekreftet at alt er ok før vi drar nedover. Vi har også betalt inn tidlig og fått de til å bekrefte at alt er ok inkl. betalinger osv. slik at når vi kommer er det ikke noe tull med slikt iallefall..... Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Polar 17 Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Har også sendt nedover scannede dokumenter og bedt om bekreftelse påom dette er tilstrekkelig. Jeg har også bedt om bekreftelse på at betalingen er ok, men har som sagt ikke fått svar ennå. Regner med at det kommer i løpet av dagen eller helgen. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Jeg viste også båtførerbevis og VHF sertifikat. Scannet dem og sendte dem via agenten på forhånd. Hadde for sikkerhetsskyld med en 'bekeftelse på seilkompetanse' fra seilforeningen. (Siden jeg er sekretær i seilforeningen er det jeg som pleier å skrive disse bekreftelsene for andre. Spurte da regattasjefen om å skrive en for meg, siden det ville sett litt teit ut å bekrefte seg selv ) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.